
Korona kiihdyttää siirtymää hukkamarkkinoinnista palvelevaan markkinointiin
Miten ihmiset suhtautuvat markkinointiin korona-aikana? Miten lähestyä asiakasta poikkeustilanteessa? Nämä ovat kysymyksiä, joita jokainen markkinoija on tänä keväänä pohtinut kuumeisesti. Miten reagoi yritys, jonka liiketoiminta perustuu asiakkaan kohtaamiselle? Kuinka kanavat ja sisällöt muuntuvat korona-aikana?
Itse ajattelen, että markkinoijien tulisi nyt jarrun sijasta painaa kaasua ja ottaa digitalisaation tarjoamat työkalut käyttöönsä entistä järkevämmin ja systemaattisemmin. Erityinen aika vaatii erityistä hienovaraisuutta. Markkinoinnin täytyy nyt olla äärimmäisen palvelevaa ja empaattista. Korona-aikana olemme tiimieni kanssa käyneet enemmän ja syvällisempiä keskusteluja mainostajien kanssa. Valtaosa mainostajista on terävöittänyt palvelukulmaansa puhtaan kaupallisen viestin kustannuksella.
Poikkeustilanne on nostanut tiukentuneiden resurssien vuoksi myös markkinoinnin kohdennettavuuden sekä mitattavuuden ja vaikuttavuuden todentamisen esille entistä vahvemmin. Kenelläkään ei ole varaa hukkamarkkinointiin. Markkinoijan on nähtävä, mikä tilanteessa on oleellista, ja fokusoitava siihen. Esimerkiksi turvallisen asioinnin viestiminen tai asiakkaan ohjaaminen kivijalan sijasta verkkoon, vaativat markkinoijalta paitsi pelisilmää, myös ymmärrystä omista asiakkaistaan. Tilanne, jossa mainostajan liiketoiminta on pysähtynyt ja tulovirta pitäisi pystyä varmistamaan tulevaisuudessakin, vaatii markkinoinnilta hienovaraisuutta.
Markkinoijan täytyy tunnistaa ihmisten aidot tarpeet sekä niihin liittyvät muutokset. Monien ihmisten tarpeet ovat koronan myötä saattaneet muuttua äkillisesti sekä määrällisesti että laadullisesti, kun koko perhe työskentelee yhtäkkiä saman katon alla. Kotona oleilu on lisääntynyt kaikilla. Myös kuluttajien media- ja kanavakäyttö ovat muuttuneet poikkeusaikana. Viestien sisällön ja oikea-aikaisuuden merkitys on harpannut uudelle tasolle. Olen tiimieni kanssa saanut todistaa asiakasymmärrysvetoisen markkinoinnin merkityksen kasvua poikkeustilanteen pakottamana myös toimialoilla, joilla sitä ei ole aiemmin hyödynnetty.
Uskallanpa väittää, että käsillämme on palvelevan markkinoinnin tulikoe. Osaammeko kuunnella ja palvella markkinoinnilla kuluttajia? Tunnistammeko heidän uuteen elämäntilanteeseensa liittyvät muutokset?
Empatian käsite saa uusia ulottuvuuksia
Toisista ihmisistä on pidettävä huolta paremmin kuin koskaan. Empatian käsite saa myös markkinoinnissa uusia ulottuvuuksia. Sen lisäksi, että meidän on ymmärrettävä kuluttajien toiveita ja huolia, eri markkinointitoimijoiden on myös puhallettava yhteen hiileen, tarjottava ja kehitettävä yhdessä ratkaisuja.
Uskon vakaasti, että kriisiaikana pärjäävät ne yritykset, jotka etsivät ja ovat löytäneet uusia digitaalisia ekosysteemejä ja yhdessä tekemisen muotoja. Sama trendi on näkynyt maailmalla jo ennen koronaa: kukaan ei pärjää yksin. Yhteisöllisyys on päivän sana myös digitalisaatiossa.
Tämä kevät opettaa markkinoijille paljon. Digitalisaatio ottaa jättiharppauksia. Digitaalisten työkalujen järkevä ja ammattitaitoinen hyödyntäminen auttaa meitä myös ymmärtämään, millaista on juuri tähän tilanteeseen sopiva markkinointi ja millaisilla toimilla on vaikuttavuutta. Monilla ihmisillä on aito hätä. Muu kuin palveleva viestintä saattaa loukata ja häiritä ihmisiä.
Pidetään siis toisistamme huolta näinä vaikeina aikoina, mutta ei lakata kehittämästä uusia markkinointipalveluita ja digitaalisia työkaluja, jotka muuttavat markkinointia yhä palvelevammaksi ja herkemmäksi. Ei lakata myöskään luomasta digitaalisia markkinointiekosysteemejä. Autetaan mainostajaa yhdessä entistä palvelevamman markkinoinnin tekemisessä ja markkinointihävikin pienentämisessä.
Kirjoittaja Hannaleena Koskinen työskentelee medialiiketoiminnan vetäjänä SOK Mediassa tittelillä Head of Commercial Marketing Services.
26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää22.09.2025
Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt
Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.
lue lisää12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää