
IAB Studio: Vastuullisuus markkinoinnin työpöydällä
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Miran kanssa Mirka Rikman Dagmarilta ja hän toimii siellä Senior Media Investment Strategina, Elina Lammintausta Nesteeltä, jossa hän toimii tittelillä Team Leader, Brand Performance Marketing ja kolmantena vieraana Jaakko Rautanen, joka toimii ChannelFactoryn maajohtajana Suomessa.
Tässä jaksossa Mira, Mirka, Elina ja Jaakko keskustelevat markkinoinnin vastuullisuudesta, koska viime aikoina vastuullisuus on noussut myös markkinoinnin keskusteluissa keskeiseen asemaan ja on monilla yrityksillä työpöydällä. Aihe on myös nostettu IAB:lla ensi vuoden agendalle ja IAB Europe on startannut syksyllä 2022 Sustainability Standards Committeen, jonka tarkoituksena on selvittää Euroopan markkinan tilaa vastuullisen digimainonnan osalta sekä muodostaa alalle myös standardeja ja kirkastaa käytettävää terminologiaa. Ensimmäinen näkyvä asia komitealta on tällä hetkellä tiedonkeruuvaiheessa oleva IAB Europe’s State of Readiness – Sustainability in Digital Advertising Survey, jossa kerätään Euroopan laajuisesti vastauksia digimarkkinoinnin vastuullisuudesta ja eurooppalaisten yritysten tämän hetken tilasta. Voit käydä vastaamassa tähän kyselyyn 23.12.22 asti!
Kuuntele koko jakso tästä:
Kiinnostaako yhteistyö IAB Studion kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!
Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
25.05.2023
Vastuullisen digimainonnan määrittely
Vastuullisuus on iso trendi maailmalla ja teot sen ympärillä ovat ottaneet suuria harppauksia eteenpäin viime vuosina. Jotta voimme Suomen markkinassa hyödyntää tätä kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla, vaatii se terminologian selkeyttämistä ja lokalisointia. Luomalla yhteisen määritelmän vastuulliselle digimainonnalle haluamme avata reitin vastuullisen digimainonnan kehittymiselle Suomessa.
lue lisää28.03.2023
IAB Europe -tutkimuskysely: Yli puolet yrityksistä eivät seuraa digimainonnan hiilijalanjälkeä
Internetin osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on eri arvioiden mukaan 2-4%, joka vastaa lentoliikenteen osuutta. Päästöjen on arvioitu tuplaantuvan 2025 mennessä. Digitaalisen mainonnan osuus koko infrastruktuurin hiilijalanjäljestä on erään vuonna 2018 tehdyn arvion mukaan noin 10%, luultavasti nykyään huomattavasti enemmän. Toisen arvion mukaan 70% median verkkosivun latautumiseen kuluvasta sähköstä voidaan liittää digimainontaan.
lue lisää13.01.2023
IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus
IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.
lue lisää20.12.2022
IAB Studio: Vastuullisuus markkinoinnin työpöydällä
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Miran kanssa Mirka Rikman Dagmarilta ja hän toimii siellä Senior Media Investment Strategina, Elina Lammintausta Nesteeltä, jossa hän toimii tittelillä Team Leader, Brand Performance Marketing ja kolmantena vieraana Jaakko Rautanen, joka toimii ChannelFactoryn maajohtajana Suomessa.
lue lisää