
Ekosysteemiajattelu avaa ovet digimarkkinoijalle
Digimarkkinoija joutuu luovimaan jatkuvassa muutosten aallokossa. Luovuutta ja kykyä rakentaa käytännön innovaatioita vaaditaan enemmän kuin koskaan aiemmin. Annammeko kansainvälisten verkkogoljattien sanella malleja toiminnallemme? Vai ideoimmeko ja kehitämmekö uusia omia digimarkkinoinnin ekosysteemejä ja yhteistyömuotoja suomalaisia kuunnellen?
Google ilmoitti äskettäin päätöksestään estää kolmansien osapuolten evästeet Chrome-selaimessaan. Digimainonnan kohdentaminen sellaisena kuin olemme sen oppineet ymmärtämään, katoaa näillä näkymin tulevina vuosina. Ihmiset kaipaavat silti tulevaisuudessakin palvelevaa markkinointia. Moni digimarkkinoija on viettänyt unettomia öitä uutisen julkitulon jälkeen. Oma ensireaktionikin oli alkuun vähintäänkin hämmennys.
Päätöksen on nähty johtavan tilanteeseen, jossa Googlen, Facebookin ja Amazonin kaltaiset verkkojätit muodostavat omia ekosysteemejään. Hierarkia toimijoiden välillä jyrkkenee.
Miten suomalaisten digitaalisen markkinoinnin toimijoiden tulisi vastata tilanteeseen?
Vastaus kuuluu: Rakentamalla perinteiset kilpailuasetelmat rikkovia, ennakkoluulottomia yhteistyömalleja ”kotimaisen median hengessä”. Yhdistämällä voimamme. Ajattelemalla asiakkaiden ja kuluttajien etua ja toiveita. Ekosysteemien lähtökohta on, että kuluttaja saa parempaa palvelua.
Mielestäni aika on juuri nyt otollinen eri toimijoiden ennakkoluulottomalle yhteistyölle Suomessa.
Vanhat kilpailuasetelmat murenevat
Uusia mahdollisuuksia siintää horisontissa, kunhan uskallamme tarkkailla maisemaa huolellisesti. Suunnitelmien ja toiminnan punaisena lankana on pidettävä asiakkaan liiketoiminnan ja heidän haasteidensa ymmärtämistä sekä kuluttajien toiveita. Ekosysteemiajattelu antaa tähän hyvät eväät.
Maailmalla on jo paljon kiinnostavia esimerkkejä uudenlaisista yhteistyömalleista. Esimerkiksi Walmart rakentaa kumppaneidensa kanssa omaa ekosysteemiään vahvasti kuluttajien toiveita kuunnellen. Samaa filosofiaa noudattaa myös S-ryhmä, joka pyrkii tarjoamaan asiakasomistajilleen entistä merkityksellisempää markkinointia.
Vanhat kilpailuasetelmat muuttuvat markkinointiekosysteemissä nykyaikaisiksi yhdessä ja rinnakkain tekemisen malleiksi. Lokaali liiketoiminta- ja ihmisymmärrys voimistuu kansainvälisenä trendinä. Uusille kotimaisille medioille on vahva tarve. Myös kuluttaja kaipaa markkinoinnin viitekehykseksi jotain pienempää, lokaalimpaa ja käsitettävämpää.
Digimarkkinoijien on siksi herättävä kysymään itseltään uudenlaisia kysymyksiä ja uskallettava kyseenalaistaa vanhat kilpailuasetelmat: Miksi emme voisi tehdä yhteistyötä perinteisten kilpailijoidemme kanssa? Millaista on yhteistyö vähittäiskauppamedian, mediatoimistojen ja mediatalojen välillä 2020-luvun suomalaisessa digimarkkinoinnissa?
Ja se tärkein kysymys: Millainen ekosysteemi palvelee parhaiten asiakkaidemme liiketoimintaa?
Uudenlainen ekosysteemi on suomalaisille digimarkkinoijille valtava mahdollisuus, koska ekosysteemien avulla pystymme ymmärtämään parhaiten asiakkaiden liiketoimintaa ja siihen liittyviä haasteita.
Ekosysteemin tulee tarjota osapuolilleen dialogia ja yhteisöllisyyttä kaikkien osapuolten välillä. Unohdetaan hetkeksi kilpailijan tai haastajan roolit ja identifioidutaan ennemminkin sparraajan rooliin. Yhteistyön tulokset näkyvät nopeasti myös viivan alla.
Kirjoittaja Hannaleena Koskinen työskentelee medialiiketoiminnan vetäjänä SOK Mediassa tittelillä Head of Smart Marketing.
19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää13.06.2025
IAB Insider: Boots-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta
Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Radford, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää