
IAB Studio: Ohjelmallisen ostamisen nykytila Suomessa (osa1)
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Juuli Pelkonen Adformilta ja Dorentina Abazi Schibstediltä. Jaksossa Pasi keskustelee vieraiden kanssa ohjelmallisen ostamisen nykytilasta ja erilaisista trendeistä, joita siellä on havaittavissa.
Ohjelmallinen ostaminen lyhyt oppimäärä
Ohjelmallisessa ostamisessa mainosnäytöt tarjotaan myyntijärjestelmien kautta ostettavaksi mm. huutokaupan keinoin. Ohjelmallinen ostaminen soveltuu hyvin taktiseen mainontaan, mutta mahdollistaa myös laajempien brändikampanjoiden toteuttamisen. Yleisimmin ohjelmallista ostamista käytetään display-mainonnassa, jossa mainoksia näytetään verkkosivuilla ja mobiilisovelluksissa. Tämä tarkoittaa sitä, että mainostaja voi ostaa mainostilaa useilta eri verkkosivustoilta yhdestä paikasta ja käyttää tietoa kohdeyleisöstä ja mainosnäyttöjen määrästä mainonnan tehokkuuden parantamiseksi.
Kuuntele jakso niin saat tietää mikä on osaamisen taso ohjelmallisessa ostamisessa ja miten sitä hyödynnetään Suomi vs. Eurooppa.
Lataa TÄSTÄ myös Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit tutkimus itsellesi
Kuuntele koko jakso tästä:
Kiinnostaako yhteistyö IAB Studion kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!
Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
IABlogin Facebook kommentit

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin
lue lisää31.05.2023
MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa
Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin
lue lisää29.05.2023
MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!
Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa
lue lisää23.05.2023
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa
Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.
lue lisää11.05.2023
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä lähes 20% kasvussa
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2022 oli 52,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua oli noin 19 %.
lue lisää