
Markkinoinnin dataharhaisuudesta datakeskeisyyteen
Elämme arjessa, jossa markkinointi, asiakashankinta ja asiakkaiden sitouttaminen muuttuvat yhä datakeskeisemmäksi ja teknologiavetoisemmaksi. Markkinoinnin päättäjistä 40-60% (perustuen useamman viime aikoina läpikäymäni tutkimuksen tuloksiin) kokee organisaationsa yhdeksi suurimmista haasteista puutteet asiakasdatan hyödyntämiseen liittyvässä osaamisessa. Haaste on hyvin laaja-alainen. Kysymys ei ole enää pelkästään perinteisestä asiakasdatan johtamisesta ja hallinnasta, vaan myös sen automatisoinnista ja vapauttamisesta älykkäämpää markkinointia ja markkinointiautomaatiota palvelevaksi.
Olen osallistunut tänä vuonna kahteen hyvin mielenkiintoiseen paneelikeskusteluun, joissa törmäytettiin ajatuksia ja näkemyksiä asiakasdatan - olipa kyseessä sitten profiili-, transaktio- tai vuorovaikutusdata - hyödyntämisestä markkinoinnissa. Tiivistetysti kysymys on siitä, mitkä asiat meidän on syytä pitää mielessä dataa hyödynnettäessä varsinkin, kun perustamme nykyään huomattavan suuren osan liiketoimintakriittisistä päätöksistä sekä markkinoinnin käyttötapauksista ja toimenpiteistä sen varaan. Luonnollisesti myös vahvasti viime aikoina esiin nousseet suunnitelmat ja haaveet mm. ennakoivan (prediktiivisen) markkinoinnin hyödyntämisestä ovat nostaneet datan laatuun, hyödynnettävyyden parantamiseen ja hyödyntämiseen liittyvät pohdinnat pintaan.
1. Data edustaa historiaa
Data kertoo meille, mitä tapahtui. Pohjimmiltaan se siis edustaa historiaa. Vaikka ennakoivan markkinointianalytiikan esityksistä saattaa toisinaan jäädä eri vaikutelma, data ei loppupeleissä kerro, mitä tulee tapahtumaan. Me hyödynnämme asiakashistoriatietoja ja muuta historiallista dataa koneoppimismallin opettamisessa ja testaamisessa. Kaikki tämä tähtää siihen, että voimme tehdä mahdollisimman tarkkoja ja luotettavia ennusteita siitä, mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan esimerkiksi tulosten tai trendien näkökulmasta, jotta osaamme esimerkiksi kohdentaa mahdollisimman oikeita toimenpiteitä oikeisiin asiakastileihin asiakaspoistuman minimoimiseksi. Toisinaan esimerkiksi toimintaympäristö ja asiakastottumukset (joidenkin mielestä myös valitettavasti) muuttuvat jatkuvasti ja aina historia ei kovin luotettavasti ennusta tulevaisuutta.
2. Data on aina epätäydellistä
Data epätäydellisyys toimii toisinaan ”fantastisena” tekosyynä sille, miksei kannata tehdä mitään. Sen hyväksyminen, ettei meillä ole koskaan kaikkea tarvittavaa tai hyödyllistä dataa käytettävissämme, on kuitenkin tosiasioiden tunnustamista ja hyvin vapauttava tunne.
Meillä voi olla esimerkiksi verkkokaupan myyntiluvut saatavilla ja hyödynnettävissä kahdeksan edellisen kvartaalin eli kahden vuoden osalta. Näemme siis verkkokaupan myynnin kehityksen kvartaaleittain. Tämä on yksittäisenä, eristettynä tapauksena ns. täydellinen datajoukko. Kuitenkin harvojen asioiden tarkastelu eristettynä on järkevää. Päätöksentekotilanteessa (mihin panostamme ensi vuoden osalta) nimittäin huomaamme varsin pian, ettei tämä ole välttämättä ainoa datajoukko, jonka varaan haluamme perustaa päätöksemme ja toimenpiteemme. Me haluamme mahdollisesti myös ymmärtää, mikä on ollut vaikkapa tietyn maan tai asiakassegmentin ostovoiman kehityksen, tarjouskampanjoiden, kilpailutilanteen muutoksen tai verkkokaupassa tehtyjen konversiotoimenpiteiden mahdollinen vaikutus myyntilukuihin tarkastelujakson aikana. Osa tästä datasta on helposti saatavilla, osa ei. Me toimimme datalla, jota meillä on – ei datalla, jonka haluaisimme meillä olevan kerättynä ja hyödynnettävässä muodossa.
3. Data on objektiivista, mutta sen kerääminen ja tulkinta subjektiivista
Data luo illuusion objektiivisuudesta. Kun asiakastyytyväisyystutkimus antaa NPS-kokonaisarvosanaksi vaikkapa 10, on ajan hukkaa kyseenalaistaa sitä, että kokonaisarvosana onkin itse asiassa jotakin ihan muuta. Tähän kokonaisarvosanaan liittyy luonnollisesti tiettyjä ns. isoja kysymyksiä: Mitä dataa kerättiin? Kuinka ja milloin se kerättiin? Ketä tähän tutkittiin ja haastateltiin? Tapamme tulkita dataa on yleensä hyvin subjektiivistä. Taannoinen Harvard Business Review -julkaisun artikkeli kutsui tätä ”datafundamentalismiksi”. Tähän liittyy näkemys siitä, että korrelaatio on yhtä kuin kausaatio (syyn ja seurauksen suhde) sekä massiiviset datamassat ja ennakoiva analytiikka edustavat aina objektiivista totuutta. Kun data-aineistoa on paljon, minkä tahansa kahden asian välille voi syntyä tilastollinen vastaavuus eli asiat näyttävät liittyvän toisiinsa, vaikkei näin olisikaan.
4. Datan tarkkuus ja relevanssi rapautuvat ajan myötä
Erityisesti markkinoinnissa datalla on vääjäämättä parasta ennen -päivä. Ajatellaan vaikkapa Propensity to Buy -malleja, kun koneoppimisen kautta luotuja malleja käytetään ennustamaan toiminnan tuloksia eli tässä tapauksessa sitä, mikä markkinointitoimenpide tuottaa todennäköisimmin halutun tuloksen. Eli ajantasalla oleva asiakasdata vaikuttaa kuitenkin vääjäämättä mallin laatuun ja saavutettaviin tuloksiin. Esimerkiksi kuluttaja-asiakkaalle voi tapahtua paljon melko lyhyessäkin aikaikkunassa: hän voi mennä naimisiin, muuttaa, saada perheenlisäystä, ryhtyä vegaaniksi tms. Täästä syystä asiakasdatan jatkuva kerääminen, rikastuttaminen ja päivittäminen ovat kriittisessä roolissa. Jokainen vuorovaikutustilanne asiakkaan kanssa fyysisissä ja digitaalisissa kanavissa tarjoaa mahdollisuuden tähän. Lisäksi on syytä pitää mielessä, ettei läheskään kaikki asiakasdata ole aidosti arvokasta. Tämän määrittelyn suhteen on hyvä olla kriittinen jo keräämisvaiheessa.
5. Markkinoijien ei tarvitse hankkia matemaatikon taitoja hyödyntääkseen älykästä, dataohjautuvaa markkinointia
Viime vuonna Demandbasen ja Wakefield Researchin tekemässä tutkimuksessa 80% B2B-markkinoijista arvioi tekoälyn mullistavan markkinoinnin vuoteen 2020 mennessä. Ainoastaan 26% tunsi organisaationsa olevan ”mukavuusalueellaan”, mitä tulee tekoälyä hyödyntävien markkinoinnin teknologioiden ja sovellusten hyödyntämiseen. Markkinointiosastojen ei kuitenkaan tarvitse alkaa kouluttaa koko henkilöstöään edistyneen matematiikan, tilastotieteen ja algoritmien maailmaan hyödyntääkseen koneoppimista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia markkinoinnissa ja asiakasvuorovaikutuksessa. Johtavat markkinoinnin automaatio- ja orkestrointialustat integroivat tekoälyn saumattomasti mm. tiedon visualisointiin, segmentointiin ja personointiin.
Näiden modernien työkalujen hyödyntäminen vaatii kuitenkin lähes poikkeuksetta melkoisen toimintatapamuutoksen. Monet markkinoijat rajoittavat tällä hetkellä datan hyödyntämisen kampanjoiden tehokkuuden peruutuspeiliarviointiin. Tämä yhdistettynä vanhakantaisiin datanhallintaprosesseihin jättää usein vähän aikaa vahvemmin eteenpäin katsoviin analyyseihin ja proaktiivisten toimenpiteiden suunnitteluun. Markkinointiteknologia, joka aidosti virtaviivaistaa liiketoiminnallisen suorituskyvyn ja tehokkuuden mittaamisen eri kanavissa ja kosketuspisteissä tarjoaa parhaimmillaan mahdollisuuden lähes reaaliaikaisen analyysiin, mikä puolestaan mahdollistaa juurikin proaktiivisemman ja ennakoivan tavan vastata asiakastarpeisiin.
Itsestäänselvyyksiä? Ehkä, mutta miksi nämä itsestäänselvyydet niin usein unohtuvat arjen suunnittelussa ja tekemisessä.
Kirjoittaja Marko Saarinen on Tieto Finlandin Head of Salesforce & Marketing Science.
15.08.2025
IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?
Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää08.08.2025
IAB Insider: Google Meridian – mitä mainostajan on hyvä tietää?
Mainonnan tuloksellisuuden mittaaminen on noussut vuoden 2025 kuumimmaksi puheenaiheeksi digimarkkinoinnin kentällä – eikä syyttä. Tässä IAB Insider -podcastin jaksossa sukelletaan syvälle Marketing Mix Modelingin (MMM) maailmaan, erityisesti Googlen Meridian-ratkaisun näkökulmasta. Vieraana ovat asiantuntijat Hermanni Nurila ja Reetta Peltola toimistosta S360, jotka jakavat kokemuksiaan ja oppejaan MMM:n käytöstä suomalaisissa yrityksissä.
lue lisää01.08.2025
IAB Insider: High Impact, High Creativity?
Mitä syntyy, kun luovuus ja display-mainonta törmäytetään? Tässä IAB Insider -podcastin jaksossa sukellamme syvälle luovan display-mainonnan ytimeen — unohtamatta high impact -formaattien mahdollisuuksia ja haasteita.
lue lisää