Icon
Vuoden some-yrityksen resepti Uutiset & blogi

Vuoden some-yrityksen resepti

08.12.2014 | IABvieras

Saimme hienon tunnustuksen marraskuussa, kun MTV valittiin vuoden some-yritykseksi Some Awards -gaalassa. Tuomaristo antoi MTV:lle tunnustusta aktiivisesta keskustelun ja mielenkiintoisen sisällön luomisesta sosiaalisen mediaan sekä siitä, että MTV on monipuolistanut suomalaisten sosiaalisen median käyttöä.

Menestyksen hetkellä on hyvä pysähtyä katsomaan taaksepäin ja miettiä menestyksen aineksia. Tässä kahdeksan kohdan resepti vuoden some-yrityksen luomiseen.

1) Ketterä ydintiimi + visio

Some vaatii aikaa ja asiantuntemusta. Jotta organisaatio saadaan sosiaaliseksi, tarvitaan henkilö tai henkilöitä, jotka keskittyvät vain some-asioiden kehittämiseen. Mielellään intohimoisesti ja ketterästi työskentelevä tiimi, joilla on selkeä visio suunnasta. Organisaation kannattaa olla mahdollisimman kevyt, koska liika byrokratia tappaa luovan ja ketterän some-tekemisen.

2) Organisaation tuki

Some-vastaavat tarvitsevat mahdollisimman vapaat kädet työssään. Yleensä parhaat some-asiantuntijat eivät istu johtoryhmässä, joten some-natiivien näkemykseen kannattaa luottaa. Ei niskaan hengitystä brändinvartijoiden tai johdon suunnalta, saati hyväksyttämisiä monessa portaassa. Toki tavoitteiden pitää olla selkeitä ja ohjata some-tekijöiden toimintaa.

3) Puhuminen, puhuminen, puhuminen…

Uusien asioiden vieminen läpi organisaation ja eri sidosryhmiin vaatii paljon motivointia, perustelua ja jopa myymistä. Näin myös yrityksen muuttaminen sosiaaliseksi. Yksi päänahka kerrallaan organisaatiota koulutetaan ja lopulta tulokset ja data puhuvat puolestaan. Koko organisaatio tarvitaan mukaan, jotta sosiaalista bisnestä voidaan aidosti tehdä.

4) Ihmiset ja ilmiöt

Kaiken pitää lähteä ihmisestä ja asiakkaasta käsin, some-tekemisen kuuluu palvella ihmisten tarpeita. Tähän kuuluvat vuorovaikutus, sisältö, palkitseminen, yrityksen läpinäkyvyys, mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa.

MTV:ssä ilmiöt korostavat tätä, koska ihmiset haluavat elää sisällöissä intohimolla mukana ja kokea elämyksiä yhdessä. Tämä on isoin valuuttamme ja voimavaramme.

5) Ihmisten tasolle

Yrityksen norsunluutorneista pitää laskeutua alas ihmisen tasolle ja olla läsnä ihmisten parissa. Yrityksen logon ja virallisten tiedotteiden taakse ei voi enää piiloutua. Jos Rakennusvirastokin voi olla rento somessa, voi mikä tahansa muukin yritys. Tämä pätee MTV:ssä niin johtoon, toimittajiin, tähtiin, asiantuntijoihin kuin tv:n tekijöihin.

6) Matala rima kokeilla ja tehdä uutta

Someen kannattaa heittäytyä rohkeasti ja kokeilla. Jos mukaan ottaa asenteen ”kokeillaanpa jotain, mitä kukaan muu ei ole aiemmin kokeillut”, tilanne on vielä parempi. Jos homma ei toimi, voi aina kokeilla jotain uutta.

Me MTV:ssä olemme halunneet kehittää sosiaalista tv:tä Suomessa ja kokeilla sekä toteuttaa asioita ensimmäisenä ilman loppuun asti hiottua suunnitelmaa. Olemme kehitelleet myös Suomessa ennennäkemättömiä some-yhteistyömuotoja mainostajien kanssa, koska myös mainostajien kannattaa hypätä mukaan tv:n somepöhinään. Onneksi rohkeita mainostajia on löytynyt!

Olemme uskoneet siihen, että hyöty seuraa heittäytymisen perässä ja näin on tapahtunut.

7)… kuitenkin strategia ja selkeät tavoitteet taustalla

Tätä ei voi korostaa liikaa. Some-tekemisen tulee tukea yrityksen strategisia tavoitteita. Parhaimmillaan some pystyy tukemaan useampia yrityksen tavoitteita – jopa lähes kaikkia, kuten meidän tapauksessamme.

8) Läpinäkyvyys ja avoin data

Some-viestintä perustuu aitoudelle, avoimuudelle ja läpinäkyvyydelle. Halusimme viedä avoimuuden vielä astetta pidemmälle, joten kehittelimme some-TV-mittarin mittaamaan kaikkien kanavien tv-ohjelmien sosiaalisuutta.

Tunnustuksesta huolimatta sosiaalisten medioiden hyödyntäminen MTV:ssä on vasta aivan alussa. Jotta tekisimme läpikotaisin sosiaalista bisnestä, toivotamme kaikki sidosryhmät mainostajista kotikatsojiin mukaan keskusteluun. Rakennetaan yhdessä media-ala avoimemmaksi, vuorovaikutteisemmaksi ja innovatiivisemmaksi!



Mari Rasimus on MTV:n second screenin ja sosiaalisen median vastaava tuottaja. Mari Twitterissä  ja LinkedInissä.

IABlogin Facebook kommentit

Uutiset
IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

29.10.2021

Kohdennettu mainonta avoimen internetin mahdollistajana

Datakohdennettu mainonta huolestuttaa samalla kuluttajia ja lainsäätäjiä, mutta tuo myös merkittäviä etuja julkaisijoille mahdollistaen mediatilan kaupallistamisen eri kohderyhmien avulla. Liioittelematta voi todeta kohdennetun mainonnan rahoittavan avoimen internetin.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää