Icon
Viisi merkittävää trendiä Markkinoinnin päättäjät -tutkimuksesta Uutiset & blogi

Viisi merkittävää trendiä Markkinoinnin päättäjät -tutkimuksesta

24.04.2014 |

Fonecta Enterprise Solutions julkaisi hiljattain Markkinoinnin päättäjät -tutkimuksen raportin. Tutkimuksella pyrittiin luotaamaan suomalaisen markkinoinnin myyttejä, nykytilaa sekä lähitulevaisuutta. Poimin tutkimustulosten joukosta viisi mielenkiintoista, markkinoinnin lähitulevaisuuden kehitykseen merkittävästi vaikuttavaa trendiä.

1. Asiakasymmärrys ja -kokemus ovat päällimmäisenä markkinointipäättäjien mielessä

Asiakkaan ymmärtäminen ja asiakaskokemuksen parantaminen ovat tällä hetkellä markkinointipäättäjien suurimpia prioriteetteja. Tähän liittyy olennaisesti myös asiakastiedon kerääminen ja analysointi. Ilman asiakastietoa ja siitä saatavaa ymmärrystä kohdennetun, personoidun, palvelevan ja kokemuksellisen markkinoinnin toteuttaminen on hankalaa, ellei mahdotonta.

Kuva 1. Mitkä seuraavista ovat lähitulevaisuudessa prioriteettejanne markkinoinnissa?

2. Lisäarvon tuottaminen asiakkaalle haastaa

Sama teema jatkuu, kun kysytään digitaalisen markkinoinnin suurimpia haasteita: todellisen lisäarvon tuottaminen asiakkaalle on ylivoimaisesti suurin huolenaihe päättäjien keskuudessa.

Kuva 2. Mitkä seuraavista seikoista näet tällä hetkellä suurimpina haasteina digitaalisen markkinoinnin suhteen?

Seuraavaksi suurimmat haasteet liittyvät digitaalisen markkinoinnin kustannuksiin ja markkinointi-investoinneille saatavaan tuottoon sekä sen mittaamiseen.

3. Asiakastietoa kerätään, mutta miten on hyödyntämisen laita?

Asiakastiedon hyödyntämisessä on tulosten mukaan runsaasti kehittämisen varaa: suurin osa kerää asiakastietoa ja myös kokee sen tärkeäksi, mutta vain surkeat 13 % päättäjistä kokee, että kerättyä asiakastietoa hyödynnetään omassa yrityksessä hyvin.

Kuva 3. Missä roolissa kertyneen asiakastiedon hyödyntäminen on yrityksessänne?

”Kehittämisen varaa” kattaa toki melko laajan skaalan: toisilla tilanne on pääosin hyvä, mutta aina voi tietenkin parantaa. Toisilla tilanne taas saattaa olla katastrofaalinen: sekä tiedon kerääminen, ylläpito, analysointi että hyödyntäminen ovat lapsenkengissä.

Mihin tietoa sitten hyödynnetään – tai yritetään hyödyntää? Asiakaskokemuksen/-palvelun kehittäminen nousee jälleen pintaan:

Kuva 4. Mihin seuraavista asioista hyödynnätte ymmärrystä omista asiakkaistanne?

Tämä on toki luonnollista, sillä tarkemmin ajateltuna lähes kaikki asiakastiedon hyödyntäminen tähtää vähintään välillisesti asiakaskokemuksen kehittämiseen. Tarjooman kehittäminen ja lojaliteetin rakentaminen löytyvät seuraavilta sijoilta.

4. Aika ja raha asiakasanalytiikan haasteina

Asiakasanalytiikka vaatii joko paljon aikaa, paljon rahaa tai paljon molempia. Tämä yhtälö on markkinointipäättäjien mielestä kaikkein suurin asiakasanalytiikan hyödyntämiseen liittyvä seikka.

Kuva 5. Mitkä seuraavista näet yrityksenne suurimpina haasteina asiakasanalytiikan hyödyntämisessä?

Seuraavaksi suurimmaksi haasteeksi päättäjät nostavat analytiikan johtopäätösten hyödyntämisen käytännön tekemisessä. Kun esimerkiksi asiakassegmentointi on valmis, mitä ihmettä sillä nyt pitäisi tehdä? Moni hyvä analytiikkahanke jää pöytälaatikkoon pölyttymään, koska hyödyntämisnäkökulman miettiminen on jäänyt puolitiehen. Helsingin Sanomissakin esitelty Kotimaa Oy:n kirkkosegmentointi on erinomainen esimerkki siitä, miten asiakasanalytiikka on oikeasti viety konkreettisesti käytännön päivittäiseen työhön.

Myös erilliset asiakastietokannat, järjestelmät sekä näiden aiheuttama asiakkaan yhden kokonaiskuvan puute haastaa markkinoijia. Yksi ainoa, kaiken kattava näkymä asiakkaaseen on varsinkin suurten massojen tapauksessa ainoa mahdollinen tapa saada asiakasanalytiikasta konkreettista hyötyä.

5. Alle puolet mittaa digitaalista markkinointiaan - lisää tietoa kaivataan

Digitaalisen markkinoinnin mittaamiseen liittyy yksi tutkimuksen pysäyttävimmistä löydöistä. Vain 47 % yrityksistä ylipäätään mittaa digitaalisen markkinointinsa tehoa.

Kuva 6. Mittaatteko tekemiänne digitaalisia markkinointikampanjoita?

Isolle osalle vanha lause markkinoinnin mittaamisesta ja siitä kuuluisasta hukkaan heitetystä budjetin puolikkaasta pitää edelleen kutinsa. Verkkomarkkinoinnin tehon mittaamisen pitäisi nykyaikaisen teknologian ja osaamistason kasvun ansiosta olla helpompaa, nopeampaa ja halvempaa kuin koskaan. Myös markkinoinnin tulosvastuuvaatimukset yleistyvät kiihtyvällä vauhdilla, joten mittaamisen tulisi olla jo alan normi. Lohduttavaa on, että yli puolet ei-mittaavista sentään suunnittelee aloittavansa mittaamisen lähitulevaisuudessa.

Mittaamisesta sekä siihen liittyvistä työkaluista ja palveluista kaivataan lisää tietoa. Tämän tunnustaa yli neljä kymmenestä. Moni yritys siis vielä hakee itselleen parhaiten soveltuvia mittaamisratkaisuja.

Kuva 7. Väittämä: ”Kaipaisin lisää tietoa siitä, mitä digitaalisen markkinoinnin mittaamisen palveluita on tarjolla ja mitkä niiden hyödyt ovat.”

Lisätietoa tutkimuksesta

Markkinoinnin päättäjät -tutkimuksen aineisto kerättiin vuonna 2013 Kopla Helsingin toimesta kahdessa vaiheessa: 12 markkinointipäättäjän ohjattu ryhmäkeskustelu verkossa sekä lomakekysely, johon vastasi 147 markkinointivaikuttajaa. Markkinoinnin päättäjät -tutkimusraporttiin voi tutustua tarkemmin lataamalla sen pdf-version veloituksetta Fonecta Enterprise Solutionsin sivuilta.



   Tuukka Rantamäki on Fonecta Enterprise Solutionsin markkinointipäällikkö,
   jonka mielestä markkinointi kuuluu tittelistä riippumatta kaikkien työnkuvaan.
   Työssään Tuukka suunnittelee, koordinoi ja toteuttaa Enterprisen markkinointia
   laidasta laitaan: verkkosisältöjä, markkinoinnin automaatiota, sosiaalista mediaa,
   tapahtumia ja PR:ää.

   LinkedIn
   Twitter

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

10.05.2021

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää