Verkkomainonta ja tv-mainonta toimivat yhdessä parhaiten!
Tutustuin IAB Interactissa (Barcelona) keväällä 2012 esiteltyyn mainos-caseen, jossa vertailtiin verkkomainonnan sekä televisiomainonnan toimivuutta keskenään. Lopputulos ei yllättänyt ollenkaan. Televisiomainonta ja verkkomainonta toimivat rinnakkain äärimmäisen tehokkaasti.
Case Maggi
Maggi lanseerasi taannoin UK:n markkinaan So Juicy -konseptin. Tuotteelle oli määritetty pääkohderyhmäksi perheelliset kotitaloudet. Mediavalikoima oli napakka – televisio- sekä verkkomainonta. Mediat toimivat hieman eri tavoin ostofunnelissa. Siinä missä verkkomainonta ”pesi” television niin televisio otti niskalenkin verkkomainonnasta. Verkkomainonnan ehkä hieman jopa yllättäen todettiin toimivan bränditietoisuuden lisääntymisen edistäjänä paremmin kuin tv:n. Toisaalta ostoaikeiden nostamisessa televisio oli merkittävästi verkkomainontaa parempi.
Kustannustehokkuus?
Brittiensaarilla televisiomainonta lienee eurooppalaiseen tapaan perin arvokasta. Niin myös tässä casessa. Kun kaikki kampanjan brändimittarit lasketaan yhteen, todettiin verkkomainonnan ehdottomaksi eduksi kustannustehokkuus. Maggille verkkomainonta toimi mediana 1/3 television kustannuksista. Toisaalta kampanja oli rakennettu kahden erilaisen kanavan lähtökohdista, joten tuo kustannusten ero lienee hyväksyttävissä.
Verkko ja televisio parhaat yhdessä (1+1 = 3)
Seuraavassa selkeästi lukuina brändimittareiden sekä medioiden yhteisvaikutus. Havainnot prosenttiyksikköinä vertailuna kontrolliryhmään.
Tulokset ovat erittäin rohkaisevia. Kyseessä on ollut siis kuluttajille suoraan suunnattu tuotelanseeraus ja Maggi on rakentanut kampanjan vain kahden kanavan varaan. Mutta se riitti. Yhteisvaikutuksiltaan näiden kahden sähköisen median toimivuus on suorastaan dynamiittia!
Sähköinen brändimainonnan tulevaisuus myös Suomessa?
Verkkomainonta on kasvanut jo pitkään mediaryhmistä vauhdikkaimmin. Syy on selkeä – kuluttajat käyttävät verkkoa eri tavoin ja joka päivä yhä enemmän ja enemmän. Suurimpien verkkomedioiden päivätavoittavuudet ovat jo paljon suurempia kuin suurimpien sanomalehtien. Ei siis ihme, että brändimainonta on hiljaa mutta varmasti tulossa verkkoon. Muutamien vuosien sisään televisiomainonta joutuu taipumaan digitaalisen mainonnan määrälle ja seuraavaksi tähtäimessä on ahtaalle joutunut printtimainonta. Mainonnantavat ja suuret mainospinnat tarjoavat brändeille jo tänä päivänä huikeat brändimainonnan mahdollisuudet. Tähän kun vielä yhdistetään verkkomedioiden mainonnan kohdentamisen tarkkuus sekä kustannustehokkuus, olen hyvin vakuuttunut, että sanomalehtimainonta huomaa digitaalisen mainonnan tulevan takaa kiinni ja vauhdilla!
Digitaalista syksyä!
IABlogin Facebook kommentit
Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.
lue lisää11.10.2024
Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?
Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.
lue lisää03.10.2024
Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää27.08.2024
REKRY: Development & Sales Manager, Education Programs
IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä, lue roolin kuvaus täältä.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää