
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %). Verkkomainonnan sisällä suurimmat kasvajat olivat sosiaalisen median mainonta (+16,7 %), outstream video (+13,4 %) ja instream video (+12,7 %).
Kantarin kuukausittaisessa mediaseurannassa vähittäiskauppa oli merkittävin toimiala mainonnan määrän suhteen 198 milj. €. Muita suuria toimialoja olivat elintarvikkeet (70 milj.€) ja autot (65 milj.€). Nämä kolme suurinta toimialaryhmää muodostivat yli 40% mediamarkkinasta.
2022 milj. € | osuus-% | muutos-% vrt. 2021 | |
Mediamainonta yhteensä |
1327,9 | +4,1 | |
Mainonta painetussa mediassa | 256,4 | 19,3 |
-7,9 |
Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet | 209,6 | 15,8 | -7,6% |
Sanomalehdet, painettu | 176,9 | 15,8 | -7,2 |
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu | 32,7 | 2,5 | -9,4 |
Painetut aikakauslehdet | 46,8 | 3,5 | -9,4 |
Yleisölehdet, painettu | 15,0 | 1,1 | -4,8 |
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu | 25,0 | 1,9 | -11,3 |
Asiakaslehdet, painettu | 6,8 | 0,5 | -11,6 |
Mainonta sähköisessä mediassa | 993,7 | 74,8 | +6,5 |
Televisio | 221,2 | 16,7 | -2,8 |
Radiomainonta | 67,9 | 5,1 | +3,6 |
Verkkomainonta | 699,8 | 52,7 | +9,8 |
Display | 184,6 | 11,2 | +2,1 |
Outstream video | 4,6 | 0,3 | +13,4 |
Instream video | 32,1 | 2,4 | +12,7 |
Luokiteltu ilmoittelu | 52,7 | 4,0 | +5,4 |
Muu mainosmuoto | 3,7 | 0,3 | -1,9 |
Some | 227,1 | 17,1 | +16,7 |
Hakusanamainonta | 231,0 | 17,4 | +9,6 |
Elokuvamainonta | 4,7 | 0,4 | +76,8 |
Ulko- ja liikennemainonta | 77,8 | 5,9 | +20,7 |
Lähteet: Kantar & IAB Finland
*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.
lue lisää08.04.2025
REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.
lue lisää28.03.2025
IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä
IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.
lue lisää27.02.2025
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin
IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää