Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %). Verkkomainonnan sisällä suurimmat kasvajat olivat sosiaalisen median mainonta (+16,7 %), outstream video (+13,4 %) ja instream video (+12,7 %).
Kantarin kuukausittaisessa mediaseurannassa vähittäiskauppa oli merkittävin toimiala mainonnan määrän suhteen 198 milj. €. Muita suuria toimialoja olivat elintarvikkeet (70 milj.€) ja autot (65 milj.€). Nämä kolme suurinta toimialaryhmää muodostivat yli 40% mediamarkkinasta.
| 2022 milj. € | osuus-% | muutos-% vrt. 2021 | |
Mediamainonta yhteensä |
1327,9 | +4,1 | |
| Mainonta painetussa mediassa | 256,4 | 19,3 |
-7,9 |
| Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet | 209,6 | 15,8 | -7,6% |
| Sanomalehdet, painettu | 176,9 | 15,8 | -7,2 |
| Kaupunki- ja noutolehdet, painettu | 32,7 | 2,5 | -9,4 |
| Painetut aikakauslehdet | 46,8 | 3,5 | -9,4 |
| Yleisölehdet, painettu | 15,0 | 1,1 | -4,8 |
| Ammatti- ja järjestölehdet, painettu | 25,0 | 1,9 | -11,3 |
| Asiakaslehdet, painettu | 6,8 | 0,5 | -11,6 |
| Mainonta sähköisessä mediassa | 993,7 | 74,8 | +6,5 |
| Televisio | 221,2 | 16,7 | -2,8 |
| Radiomainonta | 67,9 | 5,1 | +3,6 |
| Verkkomainonta | 699,8 | 52,7 | +9,8 |
| Display | 184,6 | 11,2 | +2,1 |
| Outstream video | 4,6 | 0,3 | +13,4 |
| Instream video | 32,1 | 2,4 | +12,7 |
| Luokiteltu ilmoittelu | 52,7 | 4,0 | +5,4 |
| Muu mainosmuoto | 3,7 | 0,3 | -1,9 |
| Some | 227,1 | 17,1 | +16,7 |
| Hakusanamainonta | 231,0 | 17,4 | +9,6 |
| Elokuvamainonta | 4,7 | 0,4 | +76,8 |
| Ulko- ja liikennemainonta | 77,8 | 5,9 | +20,7 |

Lähteet: Kantar & IAB Finland
*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
BLOGI
IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.
lue lisää12.12.2025
IAB Finlandin syyskokous: uudet hallituksen jäsenet vahvistavat yhdistyksen asemaa digimainonnan ekosysteemin edelläkävijänä
IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.
lue lisää11.12.2025
Digitaalisten ulkomainospintojen kartta
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä on koonnut kattavan kartan, joka kokoaa yhteen työryhmään kuuluvien yritysten kaikki digitaaliset ulkomainospinnat. Kartan avulla voit selata, rajata ja hakea mainospintoja toimijoiden, kaupunkien sekä ulkomainospintojen ominaisuuksien mukaan.
lue lisää10.12.2025
Pelimainonnan nykytila ja trendit Suomessa 2025 -kysely
Haluamme kartoittaa, missä pelimainonta Suomessa tällä hetkellä menee ja mitä trendejä on nousemassa. Pelimainonta kattaa sekä mobiilipelien mainospaikat, pelien sisäiset mainosratkaisut että e-urheilun.
lue lisää04.12.2025
Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää