Icon
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022 Uutiset & blogi

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

03.02.2023

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %). Verkkomainonnan sisällä suurimmat kasvajat olivat sosiaalisen median mainonta (+16,7 %), outstream video (+13,4 %) ja instream video (+12,7 %).
Kantarin kuukausittaisessa mediaseurannassa vähittäiskauppa oli merkittävin toimiala mainonnan määrän suhteen 198 milj. €. Muita suuria toimialoja olivat elintarvikkeet (70 milj.€) ja autot (65 milj.€). Nämä kolme suurinta toimialaryhmää muodostivat yli 40% mediamarkkinasta.

2022 milj. € osuus-% muutos-% vrt. 2021

Mediamainonta yhteensä 

1327,9 +4,1
Mainonta painetussa mediassa  256,4  19,3

-7,9 

Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet  209,6  15,8  -7,6% 
Sanomalehdet, painettu  176,9  15,8  -7,2 
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu  32,7  2,5  -9,4 
Painetut aikakauslehdet  46,8  3,5  -9,4
Yleisölehdet, painettu  15,0  1,1 -4,8 
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu  25,0  1,9  -11,3 
Asiakaslehdet, painettu  6,8  0,5 -11,6 
Mainonta sähköisessä mediassa  993,7 74,8  +6,5 
Televisio  221,2 16,7  -2,8 
Radiomainonta  67,9  5,1  +3,6 
Verkkomainonta  699,8  52,7  +9,8
Display  184,6 11,2  +2,1 
Outstream video 4,6 0,3 +13,4
Instream video  32,1  2,4  +12,7
Luokiteltu ilmoittelu  52,7  4,0  +5,4 
Muu mainosmuoto  3,7  0,3 -1,9 
Some  227,1  17,1  +16,7 
Hakusanamainonta  231,0  17,4  +9,6 
Elokuvamainonta  4,7  0,4  +76,8 
Ulko- ja liikennemainonta 77,8 5,9 +20,7

 

 

Lähteet: Kantar & IAB Finland

*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.

Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

BLOGI
REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.

lue lisää

08.04.2025

REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.

lue lisää

28.03.2025

IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä

IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.

lue lisää

27.02.2025

Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30.  Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,

lue lisää

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää