
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %). Verkkomainonnan sisällä suurimmat kasvajat olivat sosiaalisen median mainonta (+16,7 %), outstream video (+13,4 %) ja instream video (+12,7 %).
Kantarin kuukausittaisessa mediaseurannassa vähittäiskauppa oli merkittävin toimiala mainonnan määrän suhteen 198 milj. €. Muita suuria toimialoja olivat elintarvikkeet (70 milj.€) ja autot (65 milj.€). Nämä kolme suurinta toimialaryhmää muodostivat yli 40% mediamarkkinasta.
2022 milj. € | osuus-% | muutos-% vrt. 2021 | |
Mediamainonta yhteensä |
1327,9 | +4,1 | |
Mainonta painetussa mediassa | 256,4 | 19,3 |
-7,9 |
Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet | 209,6 | 15,8 | -7,6% |
Sanomalehdet, painettu | 176,9 | 15,8 | -7,2 |
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu | 32,7 | 2,5 | -9,4 |
Painetut aikakauslehdet | 46,8 | 3,5 | -9,4 |
Yleisölehdet, painettu | 15,0 | 1,1 | -4,8 |
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu | 25,0 | 1,9 | -11,3 |
Asiakaslehdet, painettu | 6,8 | 0,5 | -11,6 |
Mainonta sähköisessä mediassa | 993,7 | 74,8 | +6,5 |
Televisio | 221,2 | 16,7 | -2,8 |
Radiomainonta | 67,9 | 5,1 | +3,6 |
Verkkomainonta | 699,8 | 52,7 | +9,8 |
Display | 184,6 | 11,2 | +2,1 |
Outstream video | 4,6 | 0,3 | +13,4 |
Instream video | 32,1 | 2,4 | +12,7 |
Luokiteltu ilmoittelu | 52,7 | 4,0 | +5,4 |
Muu mainosmuoto | 3,7 | 0,3 | -1,9 |
Some | 227,1 | 17,1 | +16,7 |
Hakusanamainonta | 231,0 | 17,4 | +9,6 |
Elokuvamainonta | 4,7 | 0,4 | +76,8 |
Ulko- ja liikennemainonta | 77,8 | 5,9 | +20,7 |
Lähteet: Kantar & IAB Finland
*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää23.09.2025
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää