Icon
Vastuullisen digimainonnan määritelmä Uutiset & blogi

Vastuullisen digimainonnan määritelmä

25.05.2023 | IABvieras

Vastuullisuus on iso trendi maailmalla ja teot sen ympärillä ovat ottaneet suuria harppauksia eteenpäin viime vuosina. Jotta voimme Suomen markkinassa hyödyntää tätä kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla, vaatii se terminologian selkeyttämistä ja lokalisointia. Luomalla yhteisen määritelmän vastuulliselle digimainonnalle haluamme avata reitin vastuullisen digimainonnan kehittymiselle Suomessa.

Tämän määritelmän tekeminen olikin uuden IAB Finlandin Vastuullinen digimainonta -työryhmän ensimmäisiä tehtäviä. Työryhmän tavoitteena on lisätä tietoisuutta ja oppia digimainonnan vastuullisuudesta sekä kestävästä kehityksestä. Haluamme lisätä ymmärrystä aiheesta, jotta pystymme tuomaan konkreettisia suosituksia ja tekoja Suomen markkinaan.
Vastuullisen digimainonnan määritelmää ei ole kirjoitettu kiveen, vaan tarkoitus on pitää se käyttökelpoisena ja elinvoimaisena, ja sopeuttaa se muutoksiin tarvittaessa.

Kesäisin terveisin,
Vastuullinen digimainonta -työryhmän puheenjohtajat,
Maarit Ruuth, MTV
Susanna Laitinen, Alma

Vastuullisen digimainonnan määritelmä

  • Vastuullinen digitaalinen mainonta ja markkinointi lieventää vaikutuksiaan ympäristöön sekä huomioi vaikutuksensa yhteiskuntaan, ollen samalla myös taloudellisesti kannattavaa.:
  • Tämä sisältää digitaalisen toimitusketjun ja teknologiat, joita käytetään mainoksen toimittamiseen mainostoimistolta tai mainostajalta loppukäyttäjän näytölle, ja kattaa vastuullisen digimainonnan kolme pilaria:
    • Ympäristövastuullisuus
    • Sosiaalinen vastuullisuus
    • Taloudellinen vastuullisuus
  • Määritelmä ei tässä vaiheessa ota huomioon mainosten tuotantoprosessia, mainostettujen tuotteiden päästöjä tai muita toimintoja aiemman määrittelyn ulkopuolelta.

Ympäristövastuullisuus digitaalisessa mainonnassa

  • Ympäristövastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa digitaalisten mainossisältöjen jakelua kuluttamatta tarpeettomasti planeettamme luonnonvaroja. Tämä onnistuu hiilidioksidipäästöjä sekä energiankulutusta vähentämällä ja kompensoimalla, kun vähentäminen ei ole mahdollista.
  • Jakelun lisäksi alalla käytettävien teknologioiden ja infrastruktuurin ympäristövaikutusten minimointi on osa ympäristövastuullista digimainontaa.

Sosiaalinen vastuullisuus digitaalisessa mainonnassa

  • Sosiaalisella vastuullisuudella digitaalisessa mainonnassa tarkoitetaan toimialan vaikutuksia ihmisiin ja yhteisöihin.
  • Digitaalisen mainonnan sosiaalinen vastuullisuus sisältää mm. seuraavia asioita:
    • Työehdot ja palkkaus
    • Monimuotoisuus ja inklusiivisuus
    • Tietosuoja ja yksityisyyden suoja
    • Bränditurvallisuus
    • Jaetun tiedon oikeellisuus
    •  Ad fraud
    •  Arvoketjun läpinäkyvyys
  • Organisaatioiden tulisi ottaa huomioon toimiensa, tuotteidensa ja palveluidensa vaikutukset laajempaan yhteiskuntaan

Taloudellisesti kestävä digitaalinen mainonta

  • Taloudellisesti kestävä digitaalinen mainonta tarkoittaa yrityksen tai alan kykyä tuottaa voittoa, samalla tukien itseään, työntekijöitään, yhteisöään sekä yhteiskuntaa pitkällä aikavälillä.
  • Siihen voi vaikuttaa mm. digitaalisen mainosjakelun kustannukset ja toimintojen tehokkuus sekä digitaalisen mainonnan kysyntä.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää