
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Vastaavana ajanjaksona koko mediamarkkina Suomessa laski -3,9 %. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
”Epävarmuus näkyy myös digitaalisen mediamainonnan investoinneissa. Positiivisena asiana Q1/2024 aikana voi mainita videon, joka on kasvanut digimainonnan lisäksi myös lineaarisen TV:n markkinalla. Vuoden ensimmäisen haastavan kvartaalin jälkeen odotamme käännettä positiivisempaan suuntaan, viimeistään kesälomakauden jälkeen. Myös juuri julkaistu huhtikuun mediamainonta antoi sekin usean muun lähteen lisäksi rohkaisua tulevaan”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina
Q1/2024 | ||
Milj. € | muutos-% vrt. Q1/2023 | |
Mainonta sosiaalisessa mediassa * | 55,3 | 2,0 % |
Hakumainonta ** | 55,7 | -1,1 % |
Display | 30,0 | -4,5 % |
Outstream video | 0,7 | 19,8 % |
Instream video | 8,9 | 16,5 % |
Luokiteltu | 12,5 | -8,1 % |
Muu mainosmuoto | 1,1 | 5,0 % |
Verkkomainonta yhteensä | 164,2 | -0,4 % |
* sis. Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn, Snapchat
** sis. Google ja bing
Outstream eroteltu Displaysta tammikuusta 2021 alkaen.
Lähteet: Kantar & IAB Finland
Mainosmuotojen osuudet verkkomainonnasta
Kantar julkaisee yhteistyössä IAB Finlandin kanssa tiedotteen mediamainonnan määrästä kvartaaleittain.
Katsaus perustuu Kantarin kuukausittaista seurantaa laajempaan otokseen. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden sekä IAB Finlandin selvittämään some- ja hakumainonnan määrään.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
23.09.2025
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää