
Verkkomainonnan kasvu jatkui kaksinumeroisella luvulla tammi‒kesäkuussa
Verkkomainonta kasvoi yhteensä 13 % ja panostukset olivat 116 miljoonaa euroa vuoden 2012 ensimmäisellä puoliskolla
Verkkomainonta kuuluu harvojen kasvajien joukkoon talouden taantuman verottaessa mainospanostuksia. Mainostajien yhä lisääntyvä luotto verkkomainontaan näkyy 13 %:n nousuna viime vuoden ensimmäiseen puoliskoon verrattuna. Verkkomainontaan investoitiin 116,3 miljoonaa euroa tammi‒kesäkuussa, ja se lohkaisi 18,2 prosenttia koko mediamainoskakusta, kun viime vuonna siivu oli 16 %. TNS Media Intelligencen raportoima mediamainonnan kokonaisuus laski 3,1 % verrattaessa edellisen vuoden vastaavaan aikaan.
” Verkkomainonnan kokonaiskasvu ei yllätä! Kasvun varaa on kuitenkin vielä huomattavasti, myös muualla kuin hakumainonnassa”, IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen pohtii.
Q2: Verkkomainonnan eri osa-alueet kehittyivät seuraavasti 2012 toisella neljänneksellä:
- Display-mainonnan osuus kokonaisuudesta on 20,1 milj. euroa, jossa kasvua viime vuoteen on 8,1 %
- Luokiteltujen ilmoitusten osuus on 9,2milj. euroa, jonka muutos viime vuoteen on -4,2 %
- Hakumainonnan osuus on 20,4 milj. euroa, jossa kasvua on 18,6 %
- Sähköisen hakemistomainonnan osuus on 6,2 milj. euroa, jonka muutos viime vuoteen on -24,4 %
- Facebook-mainonnan osuus on 2,2 milj. euroa, jossa kasvua on 100 %
- Verkkomainonnan kokonaisuus on 58,1 milj. euroa, jossa kasvua on 6,2 %
VERKKOMAINONNAN MUUTOKSET 1H 2012
” Display- ja hakumainonta näyttävät pitävän pintansa epävakaassa taloustilanteessakin. Facebook-panostukset ovat vielä pieniä, joskin kasvuvauhti on hurja. Kesäkuussa tekemämme kyselyn mukaan 31 media-alan asiantuntijaa uskoo display- ja hakumainonnan edelleen jatkavan nousuaan. Lisäksi uusien mainosmuotojen kuten mobiilimainonnan ennustetaan kasvavan. Julkaisemme kyselystä saamamme todella mielenkiintoiset tutkimustulokset vielä tämän viikon aikana ”, IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala vinkkaa.
MEDIAMAINONNAN MUUTOKSET 1H 2012
Lähteet:
TNS Media Intelligence: display ja luokitellut, IAB Finland: hakusanamainonta, sähköiset hakemistot ja Facebook.
Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Jarkko Kyttänen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, etunimi.sukunimi(at)sanoma.fi
IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan sekä Facebook-mainonnanpanostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat kaikki mediatoimistot, Avaus, Dynamiitti Medialabs, Estime, Fiercer Media, Fonecta, Klikkicom, Kontaktia, Kwantic, Microsoft, NetBooster, Opasmedia, Staart, Tulos Helsinki, Webinfo, Weblandia ja Zeelandia Group. Google Finland ei toimita hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan hakukoneyrityksiltä ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Facebook-panostukset on sisällytetty vuositasolla display-mainonnan lukuihin TNS Gallupin mainospanostustiedoissa. Tässä IAB:n kvartaaliseurannassa on korjattu vuoden 2011 vertailujakson tiedot vertailukelpoisiksi.
19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää