
Suositus HTML5-bannereista on julkaistu
Flashin käyttäminen bannereissa on vaihtunut suurilta osin HTML5:een, koska bannereiden toteuttaminen Flashilla ei ole enää yhtä kannattavaa. Tämä johtuu siitä että Flashin toimivuus eri selaimissa ja päätelaitteissa on huomattavasti huonompi kuin HTML5:n. Flash-tuki mobiililaitteilla on ollut jo pitkään huono sekä viime aikoina tulleet päivitykset selaimiin ovat vielä ennestään rajoittaneet flash-bannerien näkyvyyttä.
HTML5-bannerien tuottaminen ja sivustoille upottaminen on kuitenkin monimutkaisempaa kuin Flash-bannerien, joten yleinen ohjeistus on tärkeä ja helpottaa kaikkien osapuolien työskentelyä. Suositusta ovat olleet laatimassa seuraavat yritykset: Alma Media, Dagmar, Klikki, Mirum Agency, Sanoma ja SOK.
Muihin IAB Finlandin suosituksiin voi tutustua täällä.
21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää03.02.2023
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).
lue lisää13.01.2023
IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus
IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.
lue lisää