Suomalaiset media-alan toimijat käynnistävät kampanjan selainkäyttöön perustuvasta mainonnasta
Lehdistötiedote 18.11.2014
Suomalaiset media-alan toimijat käynnistävät kampanjan selainkäyttöön perustuvasta mainonnasta
Laaja joukko suomalaisia media-alan toimijoita on käynnistänyt kampanjan, joka valistaa kuluttajia selainkäyttöön perustuvasta verkkomainonnasta. Kampanja on osa Euroopan laajuista kuluttajavalistuskampanjaa, jota vetää EDAA, The European Interactive Digital Advertising Alliance.
Kampanjan tavoite on edistää kuluttajien tietoisuutta ja tarjota tietoa siitä, kuinka selainkäyttöön perustuva kohdennettu verkkomainonta toimii.
Suuret suomalaiset mediatalot ja mainosverkostot ovat tarjonneet kampanjalle mainosinventaaria sivuiltaan. Kampanja käynnistyi 17.11., ja se kestää kuudesta kahdeksaan viikkoa. Tavoitteena on kerätä yli 25 miljoonaa impressiota ja tavoittaa noin 30 prosenttia Suomen internetkäyttäjistä.
Euroopan laajuisen kampanjan on kehittänyt ja rahoittanut EDAA. Mainoskampanja on suunniteltu yhdessä Mediacomin Beyond Advertising -osaston kanssa. Mainosbannerit kehottavat ottamaan selvää, miten kuluttajan näkemät mainokset toimivat. Mainoksissa näkyy myös sininen kolmikulmainen kuvake, joka on liitetty selainkäyttöön perustuvaan mainontaan Suomessa ja EU:ssa viimeisten muutaman vuoden ajan.
Mainosta klikkaamalla pääsee sivulle, jossa kerrotaan verkkomainonnan roolista, kuinka mainonnalla rahoitetaan sisältöä ja palveluita sekä miten kuluttaja voi itse hallinnoida hänelle näytettäviä mainoksia. Sivulla on myös video, joka selittää selainkäyttöön perustuvan mainonnan periaatteet.
Kampanjasivulta pääsee eteenpäin Your Online Choices -sivulle, joka tarjoaa syvempää tietoa siitä, kuinka dataa kerätään ja käytetään mainonnan kohdentamiseen ja millaisia vaihtoehtoja kuluttajalla on hänelle näytettävän mainonnan hallinnoimiseen.
Selainkäyttöön perustuvassa mainonnassa näkyvä sininen kuvake on osa yhteiseurooppalaista, EDAA:n käynnistämää itsesääntelyhanketta. Hankkeessa ovat mukana myös Euroopan Komissio, IAB Europe, EASA, EACA sekä muut media-alan kansainväliset kattojärjestöt alajärjestöineen.
Suomen-kampanjaa koordinoivan IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala pitää tärkeänä, että verkkomainonnan prosessien läpinäkyvyyttä lisätään.
”Selainkäyttöön perustuva mainonta tarjoaa kuluttajalle verkossa juuri häntä kiinnostavaa mainontaa. On tärkeää, että olemme mukana koko EU:n aluetta koskevassa itsesääntelyohjelmassa. Ala haluaa tarjota kuluttajille heitä kiinnostavaa mainontaa läpinäkyvästi ja tietosuojaa kunnioittaen.”
EDAA:n pääjohtaja Oliver Gray iloitsee Suomen mukanaolosta kampanjassa.
”Olemme ylpeitä siitä, että Suomi on Euroopan kuudes ja Pohjoismaiden toinen maa, joka käynnistää kuluttajavalistuskampanjan ja itsesääntelyhankkeen. Toivomme, että kampanja herättää kuluttajien kiinnostuksen Suomessa samalla tavalla kuin muissa maissa, sillä tämä edistää läpinäkyvyyttä sekä kuluttajan mahdollisuutta valita ja vaikuttaa mainontaan.”
Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) alajaosto käsittelee Suomessa kuluttajien selainkäyttöön perustuvaa mainontaa koskevat valitukset. Itseääntelykäytäntö perustuu EASA:n suosituksiin selainkäyttöön perustuvasta mainonnasta.
Lisätiedot: Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Kampanjassa mukana olevat tahot: A-lehdet, Aller Media, Alma Media, Fonecta, Kärkimedia, Klikki, MTV, Otavamedia, Sanoma, Talentum.
Kampanjasivu:
http://www.youronlinechoices.com/fi/ads-the-internet-the-icon-revealed
Lisätietoa selainkäyttöön perustuvasta mainonnasta:
http://www.youronlinechoices.eu/fi/
www.iab.fi/digimainonnan-abc/oba-mainonta.html
Lisätietoa mainonnan kohdentamisesta:
www.iab.fi/digimainonnan-abc/julkaisut-ja-oppaat/datan-hyodyntaminen-digimainonnan-kohdentamisessa.html
IAB Finland ry on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin etujärjestö, jonka jäsenistöön kuuluu yli sata jäsenyritystä. Jäsenyritykset ovat digitaalisia medioita, mainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internet-teknologiaa kehittäviä yrityksiä sekä mainosverkostoja. IAB Finland on IAB Europen jäsen. iab.fi
EDAA (The European Interactive Digital Advertising Alliance) on Brysselissä toimiva voittoa tavoittelematon yhdistys, joka vastaa selainkäyttöön perustuvan mainonnan itsesääntelyhankkeesta Euroopassa. EDAA lisensoi selainkäyttöön perustuvassa mainonnassa käytettävän kuvakkeen ja tarjoaa kuluttajille keinon hallita hänelle kohdennettua mainontaa Your Online Choices -sivulla. edaa.eu
03.10.2024
Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää27.08.2024
REKRY: Development & Sales Manager, Education Programs
IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä, lue roolin kuvaus täältä.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää