Ohjelmallinen ostaminen kasvoi tuntuvasti vuonna 2015
Tiedote
16.2.2016
Mainostilan ostaminen ohjelmallisesti kasvaa edelleen vauhdikkaasti Suomessa. IAB Finland arvioi ohjelmallisen ostamisen määrän vuonna 2015 olleen noin 15 % display-mainonnan määrästä.
Ohjelmallisen ostamisen kasvu on vauhdikasta. Vuonna 2013 ohjelmallisen ostamisen osuudeksi arvioitiin 1,5 % display-mainonnasta, ja vuonna 2014 osuus oli 6–7 %. Kasvua vuodesta 2014 vuoteen 2015 oli yli kaksisataa prosenttia.
Ohjelmallinen ostaminen on mainonnan ostotapa, joissa mediatilaa ostetaan ja myydään järjestelmien kautta. Mediatoimistoille ja ohjelmallisen ostamisen toimistoille lähetetyssä kyselyssä ohjelmallisen ostamisen määritelmän ulkopuolelle jätettiin medioilta suoraan ostettu mainonta, kuten Facebook-mainonta sekä hakukonemarkkinointi.
Kovista kasvuluvuista huolimatta Suomi on edelleen jäljessä monia muita markkinoita ohjelmallisen ostamisen määrässä. IAB US arvioi, että Yhdysvalloissa displaymainonnasta yli puolet eli 20 % kaikista digitaalisista mainospanostuksista ostetaan ohjelmallisesti.
”Luvut meiltä ja maailmalta osoittavat, että ohjelmallinen ostaminen on tullut markkinaan jäädäkseen ja tämän tehokkaan ostotavan merkittävä kasvu jatkuu”, sanoo IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja Jukka Sundquist.
”Pysyäksemme mukana kehityksessä on tärkeää jatkaa dialogia eri alan toimijoiden kesken. Mainostajien, julkaisijoiden, toimistojen ja teknologiatalojen saaminen mukaan avoimeen vuoropuheluun ohjelmallisen ostamisen hyödyistä ja mahdollisista haasteista on kehityksen elinehto.”
IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmä perustettiin vuonna 2014. Ryhmän kirjoittama Ohjelmallisen ostamisen opas julkaistiin vuosi sitten. Tänä vuonna ryhmä julkaisee sarjan white papereita sekä järjestää alkusyksystä mainostajille suunnatun seminaarin.
Kuva IAB Finlandin Digimainonta Suomessa 2015 -infograafista
Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
Jukka Sundquist, IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja, 040 5874128, jukka.sundquist(at)klikki.com
05.04.2024
Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.
lue lisää06.02.2024
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023
Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.
lue lisää06.02.2024
Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä
IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.
lue lisää26.01.2024
Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi
Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.
lue lisää