
Ohjelmallinen ostaminen kasvoi tuntuvasti vuonna 2015
Tiedote
16.2.2016
Mainostilan ostaminen ohjelmallisesti kasvaa edelleen vauhdikkaasti Suomessa. IAB Finland arvioi ohjelmallisen ostamisen määrän vuonna 2015 olleen noin 15 % display-mainonnan määrästä.
Ohjelmallisen ostamisen kasvu on vauhdikasta. Vuonna 2013 ohjelmallisen ostamisen osuudeksi arvioitiin 1,5 % display-mainonnasta, ja vuonna 2014 osuus oli 6–7 %. Kasvua vuodesta 2014 vuoteen 2015 oli yli kaksisataa prosenttia.
Ohjelmallinen ostaminen on mainonnan ostotapa, joissa mediatilaa ostetaan ja myydään järjestelmien kautta. Mediatoimistoille ja ohjelmallisen ostamisen toimistoille lähetetyssä kyselyssä ohjelmallisen ostamisen määritelmän ulkopuolelle jätettiin medioilta suoraan ostettu mainonta, kuten Facebook-mainonta sekä hakukonemarkkinointi.
Kovista kasvuluvuista huolimatta Suomi on edelleen jäljessä monia muita markkinoita ohjelmallisen ostamisen määrässä. IAB US arvioi, että Yhdysvalloissa displaymainonnasta yli puolet eli 20 % kaikista digitaalisista mainospanostuksista ostetaan ohjelmallisesti.
”Luvut meiltä ja maailmalta osoittavat, että ohjelmallinen ostaminen on tullut markkinaan jäädäkseen ja tämän tehokkaan ostotavan merkittävä kasvu jatkuu”, sanoo IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja Jukka Sundquist.
”Pysyäksemme mukana kehityksessä on tärkeää jatkaa dialogia eri alan toimijoiden kesken. Mainostajien, julkaisijoiden, toimistojen ja teknologiatalojen saaminen mukaan avoimeen vuoropuheluun ohjelmallisen ostamisen hyödyistä ja mahdollisista haasteista on kehityksen elinehto.”
IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmä perustettiin vuonna 2014. Ryhmän kirjoittama Ohjelmallisen ostamisen opas julkaistiin vuosi sitten. Tänä vuonna ryhmä julkaisee sarjan white papereita sekä järjestää alkusyksystä mainostajille suunnatun seminaarin.
Kuva IAB Finlandin Digimainonta Suomessa 2015 -infograafista
Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
Jukka Sundquist, IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja, 040 5874128, jukka.sundquist(at)klikki.com
19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää