Icon
Ohjelmallinen ostaminen kasvaa Euroopassa Uutiset ja tiedotteet

Ohjelmallinen ostaminen kasvaa Euroopassa

07.08.2015

Tehokkuus houkuttaa eurooppalaisia mainosalan toimijoita panostamaan ohjelmalliseen ostamiseen. Osaavien tekijöiden puute ja datan omistajuus herättävät kuitenkin huolta.

Digitaalisen mainostilan myyminen ja ostaminen ohjelmallisesti on vahvassa kasvussa ympäri Eurooppaa, selviää IAB Europen Attitudes Towards Programmatic Advertising -raportista. Kyselytutkimukseen ohjelmallisen ostamisen nykytilasta ja tulevaisuudesta vastasi yli tuhat mainostajan, julkaisijan tai toimiston edustajaa 29 maasta.

Yli 90 % vastaajista on sitä mieltä, että panostukset ohjelmalliseen ostamiseen tulevat kasvamaan seuraavan vuoden aikana. Noin 40 % vastaajista uskoo kasvua tulevan yli kolmanneksen nykyiseen verrattuna.

Tehokkuus houkuttaa, huolena datan omistajuus

Ohjelmallisen ostamisen osuus digitaalisen mainostilan myynnistä vaihtelee maittain. Raportti jaottelee Euroopan maat edistyneisiin ja keskivaiheen markkinoihin sekä markkinoihin jotka ovat vasta aloittamassa mainostilan myyntiä ja ostoa ohjelmallisesti. Suomi on raportissa sijoitettu edistyneiden markkinoiden joukkoon muun muassa Ruotsin, Tanskan ja Ison-Britannian kanssa. Edistyneillä markkinoilla alati tärkeämmässä roolissa ovat video- ja mobiilimainonnan ostaminen ohjelmallisesti.

Tehokkuus koettiin kyselyssä ohjelmallisen ostamisen suurimmaksi hyödyksi, joskin tehostamisen varaa koettiin olevan edelleen maksimihyödyn tuottamiseksi. Haasteiksi ohjelmallisen ostamisen prosessissa koettiin datan käsittely ja omistajuus sekä osaavien tekijöiden puute.

Tuoreen raportin tulokset ovat samankaltaisia kuin IAB Finlandin tekemässä selvityksessä Suomen markkinoista, joka julkaistiin osana Ohjelmallisen ostamisen opasta. Suomalaistutkimuksessa 80 % vastaajista oli sitä mieltä, että ohjelmallisen ostamisen merkitys tulee kasvamaan huomattavasti. Suomen markkinoiden haasteeksi koettiin osaavien tekijöiden puute sekä mitattavuuden ongelmat.

IAB Europen Attitudes Towards Programmatic Advertising -raportti
IAB Finlandin Ohjelmallisen ostamisen opas

IAB Finland ry on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kasvua ja kehitystä edistävä järjestö, joka muodostuu noin sadasta jäsenyrityksestä. Jäsenet ovat digitaalisia medioita, mainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internet-teknologiaa kehittäviä yrityksiä sekä mainosverkostoja. IAB Finland on IAB Europen jäsenmaa.

markkinaluvutiabfinlandverkkomainontamediamainontaIAB FinlandIAB Europedigimarkkinointikantardigimainonnan määräteknologiaohjelmallinen ostaminenAdExdigimainontamainonnan määräInteract

19.12.2025

Vuoden 2025 TOP 5 kuunnelluimmat IAB Insider -podcastit

Vuoden 2025 kuunnelluimmat IAB Insider -jaksot kertovat suoraan, mitkä teemat ovat olleet digimainonnan ytimessä: retail median kasvu, mittaamisen ja mallinnuksen murros, alustojen muutokset sekä huomion merkitys mainonnan vaikuttavuudessa.

lue lisää

18.12.2025

Digimainonnan sosiaalinen vaikutus Euroopassa – ja mitä se tarkoittaa Suomelle

IAB Europen Beyond Reach: Mapping the Social Impact of Digital Advertising and Media -raportti tarkastelee, miten digitaalisen mainonnan ekosysteemi Euroopassa – ja laajemmin kansainvälisesti – on alkanut tunnistaa, arvioida ja hallita toimintaansa sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta.

lue lisää

17.12.2025

Vuoden 2025 katsotuimmat IAB Finlandin tapahtumien tallenteet

IAB Finlandin katsotuimmat tapahtumatallenteet pureutuvat mittaamiseen, tekoälyyn, huomion merkitykseen, retail median kasvuun ja vastuullisuuteen. Ne tarjoavat tiivistettyä asiantuntijatietoa ja konkreettisia oppeja suoraan digimainonnan arjesta.

lue lisää

16.12.2025

Vuoden 2025 luetuimmat TOP 5 IAB:n oppaat

IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!