Mainosvuosi 2013: Mobiili- ja in-stream-mainonta nousussa
Lehdistötiedote 30.1.2014
Vapaa julkaistavaksi
HUOM! Alla olevaan taulukkoon korjattu virheet 11.2.2014. IAB Finland pahoittelee virhettä!
Mobiili- ja in-stream-mainonta nousussa
Digimainonta Suomessa kasvaa mutta laahaa edelleen Ruotsin, Tanskan ja Norjan jäljessä.
Verkkomediamainonta oli harvoja vuoden 2013 kasvajia Suomessa, selviää eilen julkaistusta, Mainonnan neuvottelukunnan TNS Gallupilla teettämästä tutkimuksesta.
Panostukset verkkomediamainontaan kasvoivat viime vuonna 6,8 %. Verkkomainonta muodostaa nyt 19,7 % mainonnan kokonaispanostuksesta. Euromääräistä kasvua tapahtui lähes kaikilla verkon osa-alueilla.
Mobiilimainonta ja in-stream-mainonta olivat digitaalisen mainonnan suurimmat kasvajat. Mobiilimainonta muodostaa nyt 8,7 % kaikesta display-mainonnan rahapanostuksesta. Kasvua edellisvuoteen oli tapahtunut 368 %. In-stream-mainonnan osuus display-mainonnasta oli 9,1 %, kasvua panostuksissa oli tapahtunut 24 %.
Kun verkkomediamainonnan rahamääriä tarkastellaan mediatyypeittäin, nousevat suurimmiksi panostuksen kohteiksi hakumainonta (36 %), luokitellut verkkopalvelut (16 %), sanomalehtien verkkopalvelut (16 %) ja sosiaalinen media (10 %). Tarkat tiedot panostusten jakautumisesta löytyvät tiedotteen lopusta.
Suomi laahaa Ruotsin perässä
Vaikka verkkomainonta olikin synkän mainosvuoden harvoja valopilkkuja, on Suomen kehitys digimainonnassa vielä jäljessä moniin naapurimaihin verrattuna mainospanostuksilla mitattuna.
Esimerkiksi Ruotsissa panostukset verkkomainontaan olivat jo vuonna 2012 noin 24 prosenttia koko mediamainospanostuksesta, siinä missä Suomessa osuus jäi edelleen alle kahdenkymmenen. eMarketerin tilastoissa Suomi on asukaskohtaista digipanostusta mittavissa tilastoissa sijalla 11. Edelle kiilaavat niin Norja (3. sija), Tanska (5. sija) kuin Ruotsi (7. sija).
”Digitaalisen mainonnan osaaminen ja hallinta on ehdottomasti kilpailukykytekijä suomalaisille yrityksille. Digitaalinen markkinointi on oma osaamisen alueensa ja kannustan kaikkia panostamaan tämän vuoden aikana erityisesti omien markkinointi- ja myyntiorganisaatioidensa osaamiseen tämän osalta”, toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen.
Lisätietoja:
Jarkko Kyttänen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, jarkko.kyttanen (at) sanoma.fi
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala (at) iab.fi
Lähteet: Mediamainonnan määrän muutokset 2013, TNS Gallup, IAB Finland
IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan sekä Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IVM, Aegis Group, Havas Media ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Quru, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki sekä Fiercer Media. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen ja Mainostajien Liiton kyselyjen pohjalta. Tässä IAB:n vuosiseurannassa on korjattu vuoden 2012 vertailujakson tiedot vertailukelpoisiksi poisjääneiden tiedontoimittajien osalta.
15.04.2024
LIVESTRIIMI: Marketing Next - Ruudun takaa kuluttaja kurkistaa
Tervetuloa IAB:n kevään toiseen seminaariin, jonka teemana on mediankäytön ja markkinoinnin muutokset sekä kuluttajien tavoittaminen innovatiivisilla ratkaisuilla. Tässä tapahtumassa avataan ovet uusiin mahdollisuuksiin ja yllättäviin kanaviin, jotka muovaavat tulevaisuuden markkinointistrategioita. Keskitymme erityisesti älylaitteiden, suurten näyttöjen ja uusien kaupallisten ympäristöjen kautta kuluttajien tavoittamiseen sekä pohdimme, kuinka suomalaisen kuluttajan alati muuttuva mediankäyttö vaikuttaa markkinoinnin kokonaisuuteen.
lue lisää05.04.2024
Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.
lue lisää06.02.2024
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023
Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.
lue lisää06.02.2024
Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä
IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.
lue lisää