
Mainosvuosi 2013: Mobiili- ja in-stream-mainonta nousussa
Lehdistötiedote 30.1.2014
Vapaa julkaistavaksi
HUOM! Alla olevaan taulukkoon korjattu virheet 11.2.2014. IAB Finland pahoittelee virhettä!
Mobiili- ja in-stream-mainonta nousussa
Digimainonta Suomessa kasvaa mutta laahaa edelleen Ruotsin, Tanskan ja Norjan jäljessä.
Verkkomediamainonta oli harvoja vuoden 2013 kasvajia Suomessa, selviää eilen julkaistusta, Mainonnan neuvottelukunnan TNS Gallupilla teettämästä tutkimuksesta.
Panostukset verkkomediamainontaan kasvoivat viime vuonna 6,8 %. Verkkomainonta muodostaa nyt 19,7 % mainonnan kokonaispanostuksesta. Euromääräistä kasvua tapahtui lähes kaikilla verkon osa-alueilla.
Mobiilimainonta ja in-stream-mainonta olivat digitaalisen mainonnan suurimmat kasvajat. Mobiilimainonta muodostaa nyt 8,7 % kaikesta display-mainonnan rahapanostuksesta. Kasvua edellisvuoteen oli tapahtunut 368 %. In-stream-mainonnan osuus display-mainonnasta oli 9,1 %, kasvua panostuksissa oli tapahtunut 24 %.
Kun verkkomediamainonnan rahamääriä tarkastellaan mediatyypeittäin, nousevat suurimmiksi panostuksen kohteiksi hakumainonta (36 %), luokitellut verkkopalvelut (16 %), sanomalehtien verkkopalvelut (16 %) ja sosiaalinen media (10 %). Tarkat tiedot panostusten jakautumisesta löytyvät tiedotteen lopusta.
Suomi laahaa Ruotsin perässä
Vaikka verkkomainonta olikin synkän mainosvuoden harvoja valopilkkuja, on Suomen kehitys digimainonnassa vielä jäljessä moniin naapurimaihin verrattuna mainospanostuksilla mitattuna.
Esimerkiksi Ruotsissa panostukset verkkomainontaan olivat jo vuonna 2012 noin 24 prosenttia koko mediamainospanostuksesta, siinä missä Suomessa osuus jäi edelleen alle kahdenkymmenen. eMarketerin tilastoissa Suomi on asukaskohtaista digipanostusta mittavissa tilastoissa sijalla 11. Edelle kiilaavat niin Norja (3. sija), Tanska (5. sija) kuin Ruotsi (7. sija).
”Digitaalisen mainonnan osaaminen ja hallinta on ehdottomasti kilpailukykytekijä suomalaisille yrityksille. Digitaalinen markkinointi on oma osaamisen alueensa ja kannustan kaikkia panostamaan tämän vuoden aikana erityisesti omien markkinointi- ja myyntiorganisaatioidensa osaamiseen tämän osalta”, toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen.
Lisätietoja:
Jarkko Kyttänen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, jarkko.kyttanen (at) sanoma.fi
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala (at) iab.fi
Lähteet: Mediamainonnan määrän muutokset 2013, TNS Gallup, IAB Finland
IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan sekä Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IVM, Aegis Group, Havas Media ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Quru, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki sekä Fiercer Media. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen ja Mainostajien Liiton kyselyjen pohjalta. Tässä IAB:n vuosiseurannassa on korjattu vuoden 2012 vertailujakson tiedot vertailukelpoisiksi poisjääneiden tiedontoimittajien osalta.
03.02.2023
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).
lue lisää13.01.2023
IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus
IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.
lue lisää07.12.2022
Verkkomainonnan määrä jatkaa kasvu-uralla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 kolmannella kvartaalilla oli ennätyksellisen suuri, noin 173 milj. euroa. Lähes 60 prosenttia mediamainonnasta on jo digitaalista. Vuoden 2021 kolmanteen kvartaaliin verrattuna digimainonta kasvoi 7 %
lue lisää05.12.2022
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa 2023
IAB Finlandin syyskokouksessa 30.11.2022 päätettiin tulevan vuoden painopisteistä ja valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus ja IAB:n kaksitoistahenkisessä hallituksessa on medioiden sekä palveluntarjoajien lisäksi mukana ennätysmäärä mainostajia.
lue lisää