
IAB Finlandin Digimarkkinoijan sertifiointiohjelma alkaa syksyllä
IAB:lta on toivottu mainostajille suunnattua digimarkkinoinnin sertifiointiohjelmaa, ja nyt voimme kertoa, että sellainen on tulossa! Ruotsin markkinalle tehty aineisto lokalisoidaan Suomeen ja se käsittää seuraavat osa-alueet: markkinointimallit ja kohderyhmien määrittely, digitaaliset kanavat ja digimarkkina, digitaalinen mediamarkkina ja digiekosysteemi, tilaajan / ostajan rooli digiekosysteemissa. Näiden lisäksi mukana on asiaa muun muassa Suomen markkinasta, markkinointilainsäädännöstä ja GDPR:stä.
IAB:n mainostajan digisertiohjelma toteutetaan syksystä 2018 alkaen yhdessä Saranen Consultingin kanssa. Sertifikaatin suorittaakseen ei tarvitse osallistua lähiopetukseen ja aloitusintronkin voi hoitaa webinaarin välityksellä. Intron jälkeen osallistujille jaetaan sähköpostitse joka viikko uudet harjoitustehtävät. Opiskeluun käytettävä aika vaihtelee oman lähtötason ja mielenkiinnon mukaan. Kuuden viikon itseopiskelun jälkeen sähköinen monivalintatentti suoritetaan Saranen Consultingin tiloissa Espoossa.
Koulutuksesta on tulossa lisätietoa IAB:n sivulle.
14.06.2022
Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää07.06.2022
Interact 2022 terveisinä mm. ympäristövastuu ja kuluttajan käyttäytymisen muutokset
IAB Europen lippulaivatapahtumassa julkaistiin Euroopan digimarkkinan luvut sekä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita
lue lisää27.04.2022
55 % mediamainonnasta digitaalista vuoden ensimmäisellä kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 ensimmäisellä kvartaalilla oli 161,8 milj. euroa ja reilusti yli puolet (55 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Vuoden 2021 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna kaikki suurimmat digimainonnan momentit olivat yli 10 % kasvussa.
lue lisää26.04.2022
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä yli 40 % kasvussa vuonna 2021
IAB Finlandin ja Kantarin alkuvuonna 2022 yhdessä tekemän selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin määrä Suomessa oli vuonna 2021 noin 39,4 miljoonaa euroa. Vuoteen 2020 verrattuna kasvua on peräti 41 %. Markkina-arvio perustuu osin sekä vaikuttajatoimistoilta että vaikuttajilta kerättyihin tietoihin, ja osin arvioihin markkinan eri toimijoiden suuruusluokasta.
lue lisää