Icon
IAB Europe -tutkimuskysely: Yli puolet yrityksistä eivät seuraa digimainonnan hiilijalanjälkeä Uutiset ja tiedotteet

IAB Europe -tutkimuskysely: Yli puolet yrityksistä eivät seuraa digimainonnan hiilijalanjälkeä

28.03.2023 | Heidi Blomberg

Internetin osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on eri arvioiden mukaan 2-4%, joka vastaa lentoliikenteen osuutta. Päästöjen on arvioitu tuplaantuvan 2025 mennessä. Digitaalisen mainonnan osuus koko infrastruktuurin hiilijalanjäljestä on erään vuonna 2018 tehdyn arvion mukaan noin 10%, luultavasti nykyään huomattavasti enemmän. Toisen arvion mukaan 70% median verkkosivun latautumiseen kuluvasta sähköstä voidaan liittää digimainontaan.

Tiivistettynä, digitaalisen mainonnan hiilijalanjälki on mittava. Kansainvälisellä tasolla alan toimijat ovat heränneet ja alkaneet toimimaan digimainonnan hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Muun muassa IAB Europe tutki äskettäin asiaa Euroopan tasolla. IAB Europen tutkimuksessa oli 256 vastaajaa, 29 Euroopan maasta. Tosin Suomen edustus vastauksissa oli vähäinen, kattaen vain 17 vastaajaa. Tämäkin osasyy siihen, miksi on paikallaan kartoittaa Suomen tilannetta syvällisemmin.

Tutkimuksessa havaittiin muun muassa, että:

  • Yli puolet (51%) vastaajista eivät seuraa digimainonnan jakelusta seuraavia päästöjä.
  • 55% vastaajista koki, että heidän yrityksensä on aloittanut tai edistänyt huomattavasti hiilijalanjäljen pienentämistä. 18% vastaajista eivät ole edes aloittaneet, tai harkinneet hiilijalanjäljen pienentämistä.
  • Puolet vastaajista (50%) vastaajien yrityksistä olivat tehneet vastuullisuusauditoinnin, 46% yrityksessä on vastuullisuudesta vastaava henkilö ja 46% yrityksistä oli luotu vastuullisuuden tarkistuslista.
  • Vastaajat kokivat digimainonnan suurimmiksi haasteiksi keksittömän kohdentamisen, mittaamisen ja heti seuraavaksi kolmantena vastuullisuuden.

Tuloksia tarkastellessa vaikuttaa siltä, että toimenpiteitä on käynnistetty mutta yleisesti ottaen vastuullisuudessa ollaan vielä alkutaipaleella. IAB Finlandin Vastuullisen digimainonnan työryhmä (ja allekirjoittanut opinnäytetyön merkeissä) selvittävät nyt asiaa Suomen tasolla kyselytutkimuksen avulla.

Kyselyyn vastaamiseen menee noin 10-15 minuuttia ja se on suunnattu kaikille digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan parissa työskenteleville. Kyselyn avulla pyrimme selvittämään vastauksia kysymyksiin kuten, mikä on vastuullisuuden tilanne digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin parissa? Mitä vastuullinen digimainonta todellisuudessa on tai voisi olla?

Miksi sitten uhraisit 10-15 minuuttia kallista aikaasi taas yhteen kyselyyn vastaamiseen?
Osallistumalla:

  • Osallistut samalla metsien suojeluun, sillä jokaista vastaajaa kohden IAB Finland lahjoittaa 1€ Luonnonperintösäätiölle metsien suojeluun.
  • Annat konkreettisesti oman panoksesi vastuullisemman digimainonnan tekemiseen.
  • Saat tutkimustulokset halutessasi suoraan sähköpostiisi.
  • Mahdollistat kattavamman tilannekatsauksen Suomen markkinasta ja täten sopivien kehitystoimenpiteiden suunnittelun.
  • Mitään ei tarvitse tietää, osata tai olla tehtynä. Mitä enemmän eri tasoisten ja kokoisten yritysten vastauksia saamme, sitä rehellisemmän tilannekuvan voimme luoda. Kyseessä ei ole kilpailu tai tasotesti.
  • Kyselyn ohessa saatat saada (ei niin minkäänlaisia takuita)oivalluksia ja kehitysideoita myös omaan toimintaan.
  • Sinulla on mahdollisuus antaa palautetta ja kehitysehdotuksia kyselystä tai vaikka terveisiä Vastuullisen digimainonnan työryhmälle.


Osallistu siis kyselyyn täältä.

Kyselyä saa mielellään jakaa myös omalle verkostolle. Tutkimuksen tulokset julkaistaan IAB MIXX Awardsissa 25.5.2023. Nähdään siellä!

Heidi Blomberg on Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsen ja tekee YAMK-opinnäytetyötä aiheesta Vastuullinen digimainonta.

Lähteet:

IAB Europen tutkimus:
State of Readiness – Sustainability in Digital Advertising Report. https://iabeurope.eu/knowledge-hub/state-of-readiness-sustainability-in-digital-advertising-report/

Biez, C. S. and C. L. (n.d.). Media Websites: 70% of the Carbon Footprint Caused by Ads and Stats. https://marmelab.com//blog/2022/01/17/media-websites-carbon-emissions.html

The Carbon Footprint of the Internet. https://www.climateimpact.com/news-insights/insights/infographic-carbon-footprint-internet/

Pärssinen, M., Kotila, M., Cuevas, R., Phansalkar, A., & Manner, J. (2018). Environmental impact assessment of online advertising. Environmental Impact Assessment Review, 73, 177–200. https://doi.org/10.1016/j.eiar.2018.08.004

22.10.2024

LIVESTRIIMI: Tulos tai ulos!

Lokakuun seminaari kokoaa yhteen alan asiantuntijat esittelemään, miten digitaalisen markkinoinnin tuloksellisuutta voidaan optimoida. Kuulet tuoreimmat näkökulmat ja ratkaisut markkinointisi tehostamiseen, asiakasyhteistyön vahvistamiseen sekä tuloksellisuuden maksimoimiseen. Tapahtumassa pureudutaan mm. kysymyksiin: Miten retail median tehokkuutta hyödynnetään markkinoinnissa? Kuinka mainoshukkaa vähennetään ja ROI parannetaan? Entä miten mitattavuus ja cross-media -mittaus optimoivat kampanjoiden vaikuttavuutta?

lue lisää

11.10.2024

Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?

Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.

lue lisää

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää

27.08.2024

REKRY: Development & Sales Manager, Education Programs

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!