
IAB Europe -tutkimuskysely: Yli puolet yrityksistä eivät seuraa digimainonnan hiilijalanjälkeä
Internetin osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on eri arvioiden mukaan 2-4%, joka vastaa lentoliikenteen osuutta. Päästöjen on arvioitu tuplaantuvan 2025 mennessä. Digitaalisen mainonnan osuus koko infrastruktuurin hiilijalanjäljestä on erään vuonna 2018 tehdyn arvion mukaan noin 10%, luultavasti nykyään huomattavasti enemmän. Toisen arvion mukaan 70% median verkkosivun latautumiseen kuluvasta sähköstä voidaan liittää digimainontaan.
Tiivistettynä, digitaalisen mainonnan hiilijalanjälki on mittava. Kansainvälisellä tasolla alan toimijat ovat heränneet ja alkaneet toimimaan digimainonnan hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Muun muassa IAB Europe tutki äskettäin asiaa Euroopan tasolla. IAB Europen tutkimuksessa oli 256 vastaajaa, 29 Euroopan maasta. Tosin Suomen edustus vastauksissa oli vähäinen, kattaen vain 17 vastaajaa. Tämäkin osasyy siihen, miksi on paikallaan kartoittaa Suomen tilannetta syvällisemmin.
Tutkimuksessa havaittiin muun muassa, että:
- Yli puolet (51%) vastaajista eivät seuraa digimainonnan jakelusta seuraavia päästöjä.
- 55% vastaajista koki, että heidän yrityksensä on aloittanut tai edistänyt huomattavasti hiilijalanjäljen pienentämistä. 18% vastaajista eivät ole edes aloittaneet, tai harkinneet hiilijalanjäljen pienentämistä.
- Puolet vastaajista (50%) vastaajien yrityksistä olivat tehneet vastuullisuusauditoinnin, 46% yrityksessä on vastuullisuudesta vastaava henkilö ja 46% yrityksistä oli luotu vastuullisuuden tarkistuslista.
- Vastaajat kokivat digimainonnan suurimmiksi haasteiksi keksittömän kohdentamisen, mittaamisen ja heti seuraavaksi kolmantena vastuullisuuden.
Tuloksia tarkastellessa vaikuttaa siltä, että toimenpiteitä on käynnistetty mutta yleisesti ottaen vastuullisuudessa ollaan vielä alkutaipaleella. IAB Finlandin Vastuullisen digimainonnan työryhmä (ja allekirjoittanut opinnäytetyön merkeissä) selvittävät nyt asiaa Suomen tasolla kyselytutkimuksen avulla.
Kyselyyn vastaamiseen menee noin 10-15 minuuttia ja se on suunnattu kaikille digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan parissa työskenteleville. Kyselyn avulla pyrimme selvittämään vastauksia kysymyksiin kuten, mikä on vastuullisuuden tilanne digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin parissa? Mitä vastuullinen digimainonta todellisuudessa on tai voisi olla?
Miksi sitten uhraisit 10-15 minuuttia kallista aikaasi taas yhteen kyselyyn vastaamiseen?
Osallistumalla:
- Osallistut samalla metsien suojeluun, sillä jokaista vastaajaa kohden IAB Finland lahjoittaa 1€ Luonnonperintösäätiölle metsien suojeluun.
- Annat konkreettisesti oman panoksesi vastuullisemman digimainonnan tekemiseen.
- Saat tutkimustulokset halutessasi suoraan sähköpostiisi.
- Mahdollistat kattavamman tilannekatsauksen Suomen markkinasta ja täten sopivien kehitystoimenpiteiden suunnittelun.
- Mitään ei tarvitse tietää, osata tai olla tehtynä. Mitä enemmän eri tasoisten ja kokoisten yritysten vastauksia saamme, sitä rehellisemmän tilannekuvan voimme luoda. Kyseessä ei ole kilpailu tai tasotesti.
- Kyselyn ohessa saatat saada (ei niin minkäänlaisia takuita)oivalluksia ja kehitysideoita myös omaan toimintaan.
- Sinulla on mahdollisuus antaa palautetta ja kehitysehdotuksia kyselystä tai vaikka terveisiä Vastuullisen digimainonnan työryhmälle.
Osallistu siis kyselyyn täältä.
Kyselyä saa mielellään jakaa myös omalle verkostolle. Tutkimuksen tulokset julkaistaan IAB MIXX Awardsissa 25.5.2023. Nähdään siellä!
Heidi Blomberg on Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsen ja tekee YAMK-opinnäytetyötä aiheesta Vastuullinen digimainonta.
Lähteet:
IAB Europen tutkimus:
State of Readiness – Sustainability in Digital Advertising Report. https://iabeurope.eu/knowledge-hub/state-of-readiness-sustainability-in-digital-advertising-report/
Biez, C. S. and C. L. (n.d.). Media Websites: 70% of the Carbon Footprint Caused by Ads and Stats. https://marmelab.com//blog/2022/01/17/media-websites-carbon-emissions.html
The Carbon Footprint of the Internet. https://www.climateimpact.com/news-insights/insights/infographic-carbon-footprint-internet/
Pärssinen, M., Kotila, M., Cuevas, R., Phansalkar, A., & Manner, J. (2018). Environmental impact assessment of online advertising. Environmental Impact Assessment Review, 73, 177–200. https://doi.org/10.1016/j.eiar.2018.08.004
05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää04.06.2025
Verkkomainonta kasvussa Q1/2025
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.
lue lisää20.05.2025
Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?
Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?
lue lisää24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää