Icon
Digimainonta vahvassa kasvussa Euroopassa Uutiset ja tiedotteet

Digimainonta vahvassa kasvussa Euroopassa

28.05.2015

Tiedote 28.5.2015

Euroopan digitaalinen mainosmarkkina kasvoi viime vuonna 11,6 prosenttia. Tänä vuonna analyytikot uskovat digistä tulevan maanosan suurimman mainosmuodon.

Euroopan digitaalinen mainosmarkkina kasvoi 11,6 % vuonna 2014. Panostuksia digitaalisiin mainosmuotoihin tehtiin 30,7 miljardin euron edestä. Tiedot selviävät IAB Europen ja tutkimuslaitos IHS:n AdEx Benchmark -tutkimuksesta, joka julkaistiin Interact-kongressissa Berliinissä viime viikolla.

Digimainonta on Euroopan laajuisesti panostuksissa tarkasteltuna toiseksi suurin mainosmuoto. Se on jo ohittanut printtimainonnan (26,8 miljardia vuonna 2014) ja hätyyttelee televisiomainontaa (33,5 miljardia).

IHS:n analyytikot uskovat, että digimainonta tulee nousemaan suurimmaksi mainosmuodoksi Euroopassa jo vuonna 2015.


Suomi jäljessä Pohjoismaita

Suomessa panostukset digitaalisiin mainosmuotoihin kasvoivat hieman Euroopan keskivertoa enemmän. Kuten muuallakin maanosassa, myös Suomessa mobiili- ja videomainonta kasvavat vauhdilla.

Myös Suomessa digitaalinen mainonta on noussut toiseksi suurimmaksi mainosmuodoksi. Toisin kuin monessa muussa Euroopan maassa, joissa television asema on vahva, meillä sanomalehtimainonta on edelleen suurin mainosmuoto.

Suomessa digitaaliset mainospanostukset ovat henkeä kohden pienemmät kuin muissa Pohjoismaissa. Ruotsi on mainoseuroissa mitattuna Euroopan seitsemänneksi suurin digimainosmarkkina, Tanska ja Norja seuraavat lähellä perässä.

”Suomen mainosmarkkinan kehitys noudattelee eurooppalaista kaavaa. Kirittävää on edelleen muihin Pohjoismaihin verrattuna, mutta otamme naapureitamme kiinni jatkuvasti. Digi on nousemassa pian suurimmaksi mainosmuodoksi ympäri maailmaa, myös meillä”, sanoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

IAB Europen tiedotteen ja IHS:n tutkijoiden esityksen voi ladata täältä.

IAB Europe kerää AdEx-tutkimuksen tiedot eri maiden IAB-järjestöiltä. Vuoden 2014 tutkimuksen tiedot on kerätty 27 maasta. Eri maiden luvut on harmonisoitu ja muutettu bruttoluvuiksi, mikä selittää pienet vaihtelut maakohtaisiin raportteihin verrattuna.


Lisätiedot:

Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi

IAB Finland ry on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kasvua ja kehitystä edistävä järjestö, joka muodostuu noin sadasta jäsenyrityksestä. Jäsenet ovat digitaalisia medioita, mainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internet-teknologiaa kehittäviä yrityksiä sekä mainosverkostoja.

22.10.2024

LIVESTRIIMI: Tulos tai ulos!

Lokakuun seminaari kokoaa yhteen alan asiantuntijat esittelemään, miten digitaalisen markkinoinnin tuloksellisuutta voidaan optimoida. Kuulet tuoreimmat näkökulmat ja ratkaisut markkinointisi tehostamiseen, asiakasyhteistyön vahvistamiseen sekä tuloksellisuuden maksimoimiseen. Tapahtumassa pureudutaan mm. kysymyksiin: Miten retail median tehokkuutta hyödynnetään markkinoinnissa? Kuinka mainoshukkaa vähennetään ja ROI parannetaan? Entä miten mitattavuus ja cross-media -mittaus optimoivat kampanjoiden vaikuttavuutta?

lue lisää

11.10.2024

Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?

Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.

lue lisää

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää

27.08.2024

REKRY: Development & Sales Manager, Education Programs

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!