Icon
Tunnistatko asiakkaasi verkosta? Uutiset & blogi

Tunnistatko asiakkaasi verkosta?

19.05.2016 | Dingle Oy

Perinteisen massamarkkinoinnin rinnalle on noussut tapoja segmentoida asiakasryhmiä ja räätälöidä markkinointia yhä tarkemmin yksittäisille asiakkaille. Tällä hetkellä firmat panostavatkin paljon omiin asiakashallintajärjestelmiin ja markkinoinnin automaation projekteihin. Tavoitteena on tunnistaa omat asiakkaat tarkemmin ja luoda heistä relevantteja segmenttejä, joille kohdistaa kiinnostavampia ja tehokkaampia markkinointiviestejä. Automaatiojärjestelmien kautta pystytään esimerkiksi automaattisesti lähettämään asiakkaalle onnitteluviesti syntymäpäivänä.

CRM-projekteissa on kuitenkin syytä muistaa, että pelkkä järjestelmään investoiminen ei riitä. Tällöin ollaan tilanteessa, jossa on tunnistettu esim. 20 asiakasryhmää, mutta sitten pitäisi vielä räätälöidä ja tuottaa kiinnostavat markkinointijulkaisut eri ryhmille eri kanavien sisältöpolkuihin. Eli vaikka puhutaan automaatiosta, lähtevien viestien monipuolistuessa vaaditaan myös lisää sisällöntuotantoresurssia.

Asiakastiedon yhdistäminen verkkokäyttäytymiseen

Omien asiakkaiden lisäksi pitäisi päästä syvemmälle myös potentiaalisten asiakkaiden aitoon verkkokäyttäytymiseen. Aller tarjoaa Rikastamo-palvelua, jossa pystytään tunnistamaan käyttäjä perustuen online-käyttäytymiseen. Esimerkkinä, jos käyttäjä on muuttamassa ja hakee Googlesta tietoa muuttofirmojen palveluista, hän usein klikkaa hakutulosten kärjestä Suomi24-kanaville. Tästä hänet pystytään tunnistamaan ja yhdistämään online-käyttäytymisprofiili Allerin yli kahden miljoonan tilaajan offline-rekisteriin, jolloin mukaan saadaan mm. demografia-, intressi- ja ostohistoriatietoa. Muuttofirma pystyy tällöin kohdentamaan erittäin relevanttia ja palvelevaa markkinointia oikealle henkilölle juuri oikeaan aikaan.

Myös muiden some-kanavien, kuten Facebookin ja Twitterin, käyttäjätiedot pystyttäisiin integroimaan firman olemassaoleviin asiakasrekisteritietoihin Social CRM -järjestelmien avulla. Kuinka monella firmalla on asiakaspalvelussa käytössä reaaliaikainen dashboard-näkymä, josta näkee aspaan soittavan asiakkaan kaikenkattavan asiakas- ja verkkokäyttäytymisprofiilin?

Jotta palvelukokemus olisi yhtenäinen kaikissa kanavissa, pitäisi pystyä tunnistamaan asiakkaat myös eri some-kanavissa. Jos esimerkiksi kaapelioperaattorin asiakas valittaa palvelupakettinsa toimivuudesta operaattorillle Twitterissä, ja tämän jälkeen soittaa puhelinpalveluun, olisi tärkeää pystyä tunnistamaan kyseisen asiakkaan profiili myös puhelinaspan puolella. Muutoin palvelukokemus katkeaa, ja tällöin ei olla kovin lähellä sitä personoitua ja aidosti yhtenäistä ja monikanavaista asiakaskokemusta.

Kirjoittaja Heikki Pohjonen toimii Dinglen Account Directorina. Hän arvostaa väkevää sisältöä – sekä Arsenal Football Clubia. Heikin löytää Twitteristä nimellä @hpohjonen

Dinglen aikaisemmat IABlogikirjoitukset:

Kantaa ottava Brändi
Median tulevaisuus

Vain intohimolla markkinajohtajaksi
Markkinoijan seitsemän syntiä
Mitä on sosiaalinen myynti?
Jokainen yritys tarvitsee oman päätoimittajan
Yhteisömanagerin arki, osa 2: Asiakaspalvelun ytimessä
Sponsorointi hyvän sisällön moottorina
Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan
Johda joukkosi kohti digitaalisuutta ja avoimuutta
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa: konteksti on uusi musta
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin
Video: Sosiaalinen media kyykyttää

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

29.10.2021

Kohdennettu mainonta avoimen internetin mahdollistajana

Datakohdennettu mainonta huolestuttaa samalla kuluttajia ja lainsäätäjiä, mutta tuo myös merkittäviä etuja julkaisijoille mahdollistaen mediatilan kaupallistamisen eri kohderyhmien avulla. Liioittelematta voi todeta kohdennetun mainonnan rahoittavan avoimen internetin.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää