TCF2.0 aika alkoi elokuussa
TCF on digimarkkinan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa digitaalisen datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja sen välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Digitaalisessa mediamarkkinassa toimii useita dataa hyödyntäviä toimijoita: medioita, mainospalvelimia, ohjelmallisen ostamisen järjestelmiä, analytiikkaa, personointityökaluja, datanhallintajärjestelmiä ym. Tarvitaan yhdessä sovittu tapa hoitaa datan käyttöön liittyvät luvat ja kiellot kuluttajien kanssa. Yhteinen kieli, jota ymmärtävät kaikki. TCF on tämä yhteinen tapa ja kieli.
Useassa Euroopan maassa myös viranomaiset vaativat luvan kysymistä kuluttajalta ennen kuin dataa voi hyödyntää esimerkiksi markkinointiin. Suomessa Tietosuojavaltuutetun toimisto julkaisi toukokuussa 2020 ensimmäistä kertaa päätöksen jossa linjataan, että pelkkä eväste-bannerin sulkeminen “Hyväksy” painiketta klikaten ja/tai sivuston selaamisen jatkaminen ei täytä voimassa olevan tietosuojalainsäädännön vaatimuksia suostumuksen antamisesta. Lisäksi on mahdollista, että ainakin osa ohjelmallisen ostamisen markkinatoimijoista vaatii lähitulevaisuudessa kuluttajilta kysytyn luvan (eli ”consentin”), jotta julkaisijan mainosinventaarin myyminen onnistuu. Molemmissa ylläolevissa tapauksissa TCF on toimiva ratkaisu luvan kysymiseen. Ennen kaikkea luvan kysyminen datan käyttöön on hyvää ja vastuullista brändin rakentamista.
Onko sinun yrityksessäsi TCF-asiat kondiksessa?
Hienoa jos ovat, mutta jos vielä jotain pitäisi viilailla niin tässä hyviä vinkkejä:
- Soita tai meilaa välittömästi ja kellonajasta riippumatta IAB Finlandin Pasille – 040 575 3726 ja pasi.raassina@iab.fi
- Tutustu IAB Europen TCF-tietopakettiin
- Vilkaise lista IAB Europen hyväksymistä TCF2.0 CMP-työkaluista
- Tsekkaa miltä TCF2.0 näyttää livenä (pois evästeet tarvittaessa) – www.iab.fi
BLOGI
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää04.12.2025
Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää20.11.2025
Mediamainonnan määrä laski -0,9 %, verkkomainonnassa hienoista kasvua
Vuoden kolmannella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 290 milj. €. Mediamainonnan määrä laski -0,9 % vuoden 2024 vastaavaan aikaan verrattuna. Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 kolmannella kvartaalilla oli noin 183 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi 1,4 prosenttia.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää