Tallenne: Trend Alert: IAB goes Gaming
Pelaaminen on kehittynyt yhdeksi maailman suurimmista viihteen muodoista käytetyn ajan, tuotetun rahan ja yleisön koon suhteen – ja se tavoittaa laajan ja sitoutuneen väestörakenteen useilla alustoilla.
Pandemian myötä markkina on kasvanut entisestään, kun ihmiset ovat kääntyneet pelien pariin viihteen, häiriötekijän, turvapaikan ja sosiaalisen yhteyden hakemiseksi. Maailmanlaajuisesti mobiilipelien latausten kokonaismäärä oli yli 14,4 miljardia vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä, kun se vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä oli 9,7 miljardia.
Mitä tämä tarkoittaa siis mainonnan ja brändien kannalta? Peleissä liikkuu jo nyt suuri ja sitoutunut yleisö ja ympäristö tarjoaa myös monipuolisia mahdollisuuksia brändeille. IAB:n vuoden 2022 viimeisessä webinaarissa raotimme ovea peliympäristöjen ja pelillistämisen tarjoamiin markkinoinnin mahdollisuuksiin ja julkaisimme samalla IAB:n ensimmäisen oppaan aihepiiristä: Gaming ostajan opas.
IAB tulee myös satsaamaan 2023 Gaming-teemaan aloittamalla myös uuden Gaming-työryhmän.
Ohjelma
8:30 Webinaarin avaus - Mira Vaurula / IAB Finland
8:35 Gaming ostajan -oppaan julkistaminen - Aki Ronkainen / Smartclip / RTL & Niklas Tverin / Elisa (lataa opas)
8:45 Mobiilipeliympäristön trendit sekä mahdollisuudet brändeille - Anna Anttila & Jaakko Ylönen, Rovio (lataa prese)
9:00 Miten voit hyödyntää pelimekaniikoita markkinoinnissa? - Max Söderholm / Playable & Johanna Ekholm / Kesko (lataa prese)
9:15 IAB Studio: Peliympäristön mahdollisuudet brändille, haastattelee Mira Vaurula / IAB Finland, keskustelemassa Aki Ronkainen / Smartclip / RTL & Mikael Lindberg / Httpool
9.35 Gaming advertising - How to Level Up - Dominic Tillson / Azerion (lataa prese)
9:50 Loppusanat - Mira Vaurula / IAB Finland
BLOGI
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää04.12.2025
Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää20.11.2025
Mediamainonnan määrä laski -0,9 %, verkkomainonnassa hienoista kasvua
Vuoden kolmannella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 290 milj. €. Mediamainonnan määrä laski -0,9 % vuoden 2024 vastaavaan aikaan verrattuna. Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 kolmannella kvartaalilla oli noin 183 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi 1,4 prosenttia.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää