Icon
Tallenne: Trend Alert: IAB goes Gaming Uutiset & blogi

Tallenne: Trend Alert: IAB goes Gaming

14.12.2022

Pelaaminen on kehittynyt yhdeksi maailman suurimmista viihteen muodoista käytetyn ajan, tuotetun rahan ja yleisön koon suhteen – ja se tavoittaa laajan ja sitoutuneen väestörakenteen useilla alustoilla.

Pandemian myötä markkina on kasvanut entisestään, kun ihmiset ovat kääntyneet pelien pariin viihteen, häiriötekijän, turvapaikan ja sosiaalisen yhteyden hakemiseksi. Maailmanlaajuisesti mobiilipelien latausten kokonaismäärä oli yli 14,4 miljardia vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä, kun se vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä oli 9,7 miljardia.

Mitä tämä tarkoittaa siis mainonnan ja brändien kannalta? Peleissä liikkuu jo nyt suuri ja sitoutunut yleisö ja ympäristö tarjoaa myös monipuolisia mahdollisuuksia brändeille. IAB:n vuoden 2022 viimeisessä webinaarissa raotimme ovea peliympäristöjen ja pelillistämisen tarjoamiin markkinoinnin mahdollisuuksiin ja julkaisimme samalla IAB:n ensimmäisen oppaan aihepiiristä: Gaming ostajan opas.

IAB tulee myös satsaamaan 2023 Gaming-teemaan aloittamalla myös uuden Gaming-työryhmän.

Ohjelma

8:30 Webinaarin avaus - Mira Vaurula / IAB Finland

8:35 Gaming ostajan -oppaan julkistaminen - Aki Ronkainen / Smartclip / RTL & Niklas Tverin / Elisa (lataa opas)

8:45 Mobiilipeliympäristön trendit sekä mahdollisuudet brändeille - Anna Anttila & Jaakko Ylönen, Rovio (lataa prese)

9:00 Miten voit hyödyntää pelimekaniikoita markkinoinnissa? - Max Söderholm / Playable & Johanna Ekholm / Kesko (lataa prese)

9:15 IAB Studio: Peliympäristön mahdollisuudet brändille, haastattelee Mira Vaurula / IAB Finland, keskustelemassa Aki Ronkainen / Smartclip / RTL & Mikael Lindberg / Httpool

9.35 Gaming advertising - How to Level Up - Dominic Tillson / Azerion (lataa prese)

9:50 Loppusanat - Mira Vaurula / IAB Finland

 

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää