Suosikkiopas päivittyi: Markkinointiteknologian opas 2.0
Tiedät ehkä tilanteen, kun pienestä pintaremontista kehkeytyy työn edetessä iso remppa ja lopulta kaikki maalataan uudestaan. Näin kävi myös meillä markkinointiteknologia työryhmän jäsenillä, kun lähdimme tekemään päivitystä n. 1,5 vuotta sitten julkaisemaamme markkinointiteknologian oppaaseen. Selvisimme tästä rempasta ilman verta ja kyyneleitä, mutta hiki tuli. Aikaisempi reilu 30 -sivuinen opas paisui lähes 100 -sivuiseksi. Onneksi tässä oli mukana useita alan ammattilaisia ja työryhmämme jäsen Sini Skott toimi loistavana rakennusmestarina ja näin lopputulos on taas astetta laadukkaampaa.
Markkinointiteknologian viitekehys on myös paisunut ja teknologioita on tullut 2000 lisää parin vuoden takaisesta. Nyt niitä on jo 8000! Ei siis ihme, jos välillä tuntuu siltä, että kulkee teknologioiden viidakossa ja aina löytyy jokin sovellus ongelmaan. Kuten oppaassa toteammekin niin samanaikaisesti markkina on myös keskittynyt:
- Muutama kymmenen suurinta ohjelmistoa hallitsee isoa osaa markkinaa.
- Näiden lisäksi markkinassa on hyvin pitkä häntä tietyn kategorian johtavia teknologioita, erikoistuneita ja pienempiä toimijoita sekä start-up-yrityksiä.
- Viimeisen vuoden ajan yksi nopeimmin kasvava kategoria on ollut data. Tämän ympärille on tullut vuodessa yli 25% enemmän teknologioita.
- Seuraavaksi eniten ovat kasvaneet hallinnointi- (Management) ja vuorovaikutustyökalujen (Social & Relationships) kategoriat.
(Lähde: IAB Markkinointiteknologian opas)
Ongelma tuleekin siinä, että minkä valitsen. Mitä tarvitsen? Mikä on haasteeni? Olisi liikaa luvattu, jos sanoisin, että oppaasta saat näihin vastauksen, mutta ehkä opas auttaa sinua hahmottamaan kokonaisuuden tai antamaan jotain lisätietoa tai lähdetietoja olipa kyse markkinoinnin, viestinnän, myynnin, datan tai hallinnoinnin ratkaisuista. Opasta ei siis tarvitse jättää yöpöydälle odottamaan sopivaa lukuhetkeä, vaan suosittelemme, että käyt sisällysluettelon kautta käsiksi juuri sinua kiinnostavaan aihealueeseen.

Lataa tästä: IAB Markkinointiteknologian opas
P.S. Pidetään Suomen lippu korkealla. Chiefmartecin Martech 5000 -tietokantaan voi kuka tahansa ehdottaa uusia yrityksiä, joten jos olet jonkin Martech -yrityksen edustaja voit käydä lisäämässä mahdollisen listalta puuttuvan toimittajan tai ilmoittaa toimijan liiketoiminnan loppumisesta tai fuusioitumisesta, martech5000.com

Eliisa Puikkonen toimii Head of Online Growth roolissa Elisa Oyj:ssä sekä IAB Finlandin Markkinointiteknologia-työryhmän puheenjohtajana.
IABlogin Facebook kommentit
BLOGI
IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.
lue lisää12.12.2025
IAB Finlandin syyskokous: uudet hallituksen jäsenet vahvistavat yhdistyksen asemaa digimainonnan ekosysteemin edelläkävijänä
IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.
lue lisää11.12.2025
Digitaalisten ulkomainospintojen kartta
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä on koonnut kattavan kartan, joka kokoaa yhteen työryhmään kuuluvien yritysten kaikki digitaaliset ulkomainospinnat. Kartan avulla voit selata, rajata ja hakea mainospintoja toimijoiden, kaupunkien sekä ulkomainospintojen ominaisuuksien mukaan.
lue lisää10.12.2025
Pelimainonnan nykytila ja trendit Suomessa 2025 -kysely
Haluamme kartoittaa, missä pelimainonta Suomessa tällä hetkellä menee ja mitä trendejä on nousemassa. Pelimainonta kattaa sekä mobiilipelien mainospaikat, pelien sisäiset mainosratkaisut että e-urheilun.
lue lisää04.12.2025
Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää