Icon
Suomessa mainonnanestäjiä keskimäärin 15 % kävijöistä Uutiset & blogi

Suomessa mainonnanestäjiä keskimäärin 15 % kävijöistä

24.08.2016

Lehdistötiedote
Julkaisuvapaa 24.8.2016

Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kehitystä ajava alan toimijoita laajasti edustava järjestö IAB Finland teki kesällä 2016 kyselyn Suomessa toimiville julkaisijoille mainonnanesto-ohjelmien yleisyydestä.

Kansainvälisesti tietoja on julkaistu eri maista, mutta luotettavaa tutkimustietoa ei Suomesta ole ollut saatavilla. ”Nyt haluttiin tiedot tuoreeltaan kotimaisilta julkaisijoilta. Tavoitteena on myös lisätä tietoisuutta mainonnanesto-ohjelmista ja rauhoittaa keskustelua aiheen ympärillä sekä saada aikaan rakentavia toimenpiteitä mainonnanesto-ohjelmien kasvun rajoittamiseen”, kommentoi IAB:n Ad blocking työryhmän puheenjohtaja Sini Kervinen.

Kysely toteutettiin kesällä 2016 ja siihen vastasi kattava otanta Suomen medioita: Alma Media, Bauer Group, Popmedia, Riemurasia, MTV, Sanoma Media Finland, Keskisuomalainen, Otavamedia, Turun Sanomat, Aller Media, A-lehdet, Stara ja Afterdawn.
86 % vastaajista kertoo mitanneensa mainonnanestäjien määrää ja 92 % mitanneista kertoo tehneensä mittauksen viimeksi Q1 2016, joka vahvistaa tiedon olevan tuoretta.
Selvä enemmistö kyselyyn vastanneista uutis- ja aikakausmedioiden edustajista kertoi mainonnaneston määräksi 15 % tai alle.
Mainonnaneston määrä näyttää korostuvan Etelä-Suomessa verrattuna muuhun maahan. Huomioitavaa on, että mediakohtainen vaihtelu on suurta, vaihtelu välillä 2 % - 52 %.
Kyselyyn vastanneista 93 % uskoo mainonnanestäjien määrän kasvavan tulevaisuudessa ja noin puolet vastanneista medioista arvioi mainonnaneston negatiivisen vaikutuksen liiketoiminnalle kasvavan jopa kolminkertaiseksi vuoteen 2020 mennessä. 80 % kyselyyn vastanneista kokee mainonnanesto-ohjelmien olevan uhka liiketoiminnalle.

”IAB seuraa tilannetta tarkasti Suomessa ja tämä kysely tullaan uusimaan vuoden vaihteen jälkeen. Työryhmä on myös koostanut ensi viikolla julkaistavan white paper –ohjeistuksen alalle”, summaa IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala jatkotoimenpiteitä. Ohjeistukseen on koottu IAB USA:n esittelemät seitsemän vaihtoehtoista toimintatapaa mainonnanesto-ohjelmistoja käyttävien vierailijoiden kohtaamiseen. D.E.A.L –ohjelmaan voi tutustua täällä. Julkaisijoiden huoli mainonnanesto-ohjelmien lisääntyvästä käytöstä ja sen vaikutuksesta olemassa olevaan mainosinventaariin kasvaa jatkuvasti.

Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi
Sini Kervinen, puheenjohtaja, IAB Finland Ad blocking työryhmä, 040 7404177, etunimi.sukunimi@allermedia.com

BLOGI
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

16.06.2025

Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024

IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.

lue lisää

16.06.2025

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.

lue lisää

05.06.2025

Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää