Sisältömarkkinointi osa 3: Olipa kerran tarina, joka oli tärkeämpi kuin sisältö
Olipa kerran kaukana pohjoisessa ihmisiä, jotka halusivat yhdistää maailman ihmiset ja rakensivat langattoman puhelimen. Joka päivä valmistui tuhansia kännyköitä, ja yritys olikin hetken maailman valtias. Yhtenä päivänä, kaukana ison meren takana, mustaan poolopaitaan pukeutunut mies kertoi tarinan laitteesta, jossa ei ollut laisinkaan näppäimiä. Sen takia ihmiset ihastuivat uuteen kiiltävään esineeseen ja jonottivat puhelinta kauppojen kassoilla. Lopulta pohjoisen ihmiset kutsuivat miehen kaukaa ison meren takaa auttamaan heitä…
Tarinan jatkon tietävät varmasti kaikki suomalaiset. Nokian ja Applen tapa kertoa uusista tuotteista oli kuin yö ja päivä. Nokian edustajat kertoivat puhelinten hienoista teknisistä ominaisuuksista kravatit kaulassa, kun Steve Jobs astui lavalle poolopaidassaan ja sanoi ”tuhat kappaletta taskussani” esitellessään iPodin. Nokia luetteli faktoja, Apple (eli Jobs) istutti tarinoiden avulla mielikuvia ihmisten ajatuksiin.
Tiedon välittäminen nettiin ei ole vielä tarina. Siten sisältömarkkinoinnissa ei ole olennaista vain tehokkaaseen sisällöntuotantoon keskittyminen vaan ihmisten auttaminen näkemään mitä uniikkia yrityksessä on. Tarina on asia, joka jää mieleen ja jota välitetään eteenpäin. Hyvä tarina koskettaa tunteita. Kaikki keskustelut sosiaalisessa mediassa ja toreilla brändistä ovat osa tarinaa. Kaikki mielikuvat, jotka yritys aiheuttaa, ovat osa tarinaa. Pukeutumalla farkkuihin, tennareihin ja mustaan poolopaitaan Steve Jobs loi itsestään mielikuvaa tavallisena ihmisenä. Ihmiset pystyivät samaistumaan häneen ja uskoivat tarinan.
Pitäisikö jokaisen yrityksen olla myös tarinankertoja? Tämä on väärä kysymys, sillä yrityksistä kerrotaan jo tarinoita. Oikea kysymys on, että miten itse haluat olla mukana muokkaamassa tarinaa.
Voit aloittaa tarinankerronnan käyttämällä Pixarin käyttämää tarinankerrontakaavaa. Eli Olipa kerran…
Jarno Alastalo on tarinankertoja, ideatoimisto Making People Happyn
perustaja ja on nykyisin myös luomassa uusia mielenterveyden ongelmien
ehkäisyyn liittyviä palveluita Heimo Communityssä.
Hän on verkkoyhteisöjen asiantuntija ja auttaa yrityksiä sekä ihmisiä
viestimään merkityksellisesti verkossa. Aikaisemmin Jarno on toiminut
Aller Mediassa Suomi24:n johtajana ja sosiaalisen median pääarkkitehtina.
Sisältömarkkinointi-postaussarjassa aiemmin ilmestynyt:
Sisältömarkkinointi osa 2: Ars gratia artis, sanoo sisältömarkkinointi
Sisältömarkkinointi osa 1: Natiivimainonta
IABlogin Facebook kommentit
Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.
lue lisää11.10.2024
Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?
Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.
lue lisää03.10.2024
Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää27.08.2024
REKRY: Development & Sales Manager, Education Programs
IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä, lue roolin kuvaus täältä.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää