Icon
Q&A & tallenne: Trend Alert 2022 - Seuraavat digitaaliset trendit Uutiset & blogi

Q&A & tallenne: Trend Alert 2022 - Seuraavat digitaaliset trendit

15.12.2021

Vuoden viimeisessä IAB webinaarissa kuultiin puheenvuoroja ensi vuoden kuumimmista digimarkkinoinnin trendeistä! Mihin, juuri sinun, täytyy panostaa vuonna 2022 ja mitä voi olla tarpeellista kehittää?

Rakensimme Trend Alert -webinaarin digimarkkinoinnin uusille trendeille. Puheenvuoroissa käsitellään laidasta laitaan nykyisiä ja tulevia trendejä ja kerrotaan mihin asioihin kannattaa ensi vuonna erityisesti kiinnittää huomiota. Webinaarissa kuulet asiaa muun muassa koko ajan kasvavasta audion kulutuksesta. Minkälaisia kaupallisia mahdollisuuksia digitaalinen audio tarjoaa mainostajalle ja miten tekoäly liittyy asiaan. Kansainvälisiä kaupan mediatrendejä käydään läpi muun muassa case -tapausten kautta ja pureudutaan data johtoiseen monikanavaiseen markkinointiin.

Webinaarin puheenvuoroissa käsitellään digitaalisen mainonnan pääpointteja vuodelle 2022 ja seuraavia aiheita:

  • Kaupan median kansainvälisiä trendejä
  • Läpinäkyvyyden tarpeesta eri kanavissa
  • Kuinka pitää oma brändi turvassa
  • Kovaa vauhtia digitalisoituvia mediakanavia, kuten digitaalista ulkomainontaa ja audiota

Webinaarikattauksessa 8.12. lavalle nousevat SOK Smart Marketing, Adform, Bauer Media, JCDecaux, Netric ja DoubleVerify. Tapahtuman pääyhteistyökumppanina toimii SOK Smart Marketing.

Webinaarissa saat kattavasti uutta tietoa ja eväitä ensi vuodelle, tehdään vuodesta 2022 yhdessä menestyksekäs!

Yhteistyössä

PÄÄYHTEISTYÖKUMPPANI:

SOK Smart Marketing

 

Webinaarissa kuultiin seuraavat puheenvuorot:

08.30 Webinaarin avaus - Mira Vaurula / IAB Finland & Aleksi Rautakorpi / SOK Smart Marketing

08.40 Driving efficiency with 1st party - Jan Ketonen / Adform

09.00 Predictions 2022 and beyond and key takes from 2021 - hosting Daniel Ahlbert & Rebecka Sjöström / Netric, joining Fredrik Svegl / Leeads & Rebecca Ackers / Magnite

09.20 Kansainvälisen ja kotimaisen kaupan median trendit - Hannaleena Koskinen & Anne Sassi / SOK Smart Marketing

09.40 Taukovisa - Sponsored by SOK Smart Marketing

09.50 Brändin maineen suojeleminen ja buustaaminen verkossa - Johanna Wahlroos & Jaakko Haarala / DoubleVerify

10.10 Digitaalisen ulkomainonnan tulevaisuus - kuinka data muuttaa pelin? - Jenni Heinonen / JCDecaux

10.30 Digitaalisen audion trendit – tekoäly, älykaiuttimet ja uudet kaupalliset ratkaisut - Sini Kervinen / Bauer Media

10.50 Webinaarin lopetus ja voittajien julkistus - Mira Vaurula / IAB Finland & Aleksi Rautakorpi / SOK Smart Marketing

11.00 Webinaari päättyy


IAB Trend Alert 2022 - Seuraavat digitaaliset trendit - Q&A

IAB:n toimisto koosti webinaarissa esitetyistä kysymyksistä Q&A:t.

 

Vastaaja: HANNALEENA KOSKINEN & ANNE SASSI - SOK SMART MARKETING
(lataa prese)

Onko SOK:lla työkaluja yhdistää muiden medioiden markkinointitekoja omaan smarttiin?

“Oma smartti” on hieno ilmaisu älykkäälle markkinoinnille, jota Smart Marketing asiakasymmärrysvetoisena kaupan mediana edustaa. Smart Marketing pystyy todentamaan erityisesti Smartin kanavissa tehtyjen markkinointitoimenpiteiden suoran myynti- ja asiakasvaikutuksen. Tämä tarkastelu palvelee toki koko markkinointisuunnitelman rinnalle asetettuna myös ylätason tuloksellisuuden todentamista ja antaa indikaattia tulokselliseman markkinoinnin kehitystarpeista.

Oletteko tehneet instore digiscreeneista huomioarvotutkimuksia?

S-ryhmän kivijalkaliikkeissä oleva Store Digital -digiscreeniverkosto on Smart Marketingin myymälämarkkinointiratkaisujen kärkituote; sekin hyödyntää Smart Marketingin laajaa asiakasymmärrystä, on tarkasti kohdennettavissa ja myös tämän kanavan myynti- ja asiakasvaikutukset on todennettavissa. Smart Marketingin kumppanina Store Digitalissa toimii Clear Channel, joka on tehnyt huomioarvotutkimuksia, esimerkiksi case SodaStream!

 

Vastaaja: REBECCA ACKERS - MAGNITE

In your opinion, how should a typical high spending digital marketer / advertiser react to the death of Cookies?

Ideally you should be talking to your Agency and buying technology (e.g. your DSP and even your SSP) about what they are doing to prepare. For example, what Universal IDs are they processing and actioning off. Think about testing technology like clean rooms which will completely protect the user's identity and any data that you'd like to bring to the table. It's also important to stay close to industry developments (such as FLOC) to understand what these initiatives mean for the industry. Furthermore, once the Audience taxonomy is finalised from PreBid (fro Publishers) fully understanding that to better understand what first party Publisher data will be available to you will be important.

 

Vastaaja: JAAKKO HAARALA & JOHANNA WAHLROOS - DOUBLEVERIFY

Moi. Kiitos mielenkiintoisesta esityksestä. DoubleVerify on laajentunut yritysostojen kautta viime aikoina. Mitä Meetrics ja OpenSlate tuovat lisää teidän tarjontaan?

DV’s mission is to make digital advertising stronger, safer and more secure, giving global brands clarity and confidence in their digital investments. The transactions with Meetrics and OpenSlate support this approach and DV’s strategy to “Verify Everywhere” - across channels, formats, platforms and geographies.

OpenSlate: OpenSlate’s pre-campaign solutions complement DV’s post-campaign measurement capabilities across CTV and social environments. Integrating the two provides advertisers with unparalleled end-to-end brand safety, suitability and contextual optimization. More details here.

Meetrics: Meetrics has evolved into a leading Europe-based ad verification player – offering comprehensive media quality measurement and solutions, across viewability, fraud, and brand safety and suitability. Meetrics serves more than 80 customers across 23 countries in Europe. More details here.

 

Vastaaja: JENNI HEINONEN - JCDECAUX
(lataa prese)

Kuinka paljon tehokkaampaa mainostajalle on ottaa kohdennettu DOOH pohjainen kampanja?

Erittäin mielenkiintoinen kysymys: Kaikkihan lähtee asiakkaan tarpeesta ja mitä kampanjalla halutaan saavuttaa. Digitaalisen ulkomainonnan kohdennettavuus perustuu juuri siihen, että asiakkaan viesti on ulkona juuri asiakkaalle relevanttina hetkenä taikka aikana. Asiakas pystyy aidosti kohdentamaan ja olemaan oikeassa lokaatiossa, oikeana aikana&hetkenä. Esim. tavoitetaan töihin menijät aamulla metroasemilla ja viestitään take-away kahvista. Tällöin pystytään hyvin hyödyntämään massamedia ominaisuudessa suuria yleisöjä kyseisessä hetkessä.

Millaista kehitystä on näkynyt mainostajissa hyödyntää DOOH:ia mainonnan muotona - erit. koronan aikakautena?

Tällä hetkellä datan kautta pystytään mm. paremmin kohdentamaan viestiä, niissä lokaatioissa jossa porukkaa liikkuu. Pystytään paremmin huomioimaan koronan vaikutus liikkumiseen (esim. etätyöstä ja rajoituksista huolimatta). Digitaalisuudella pystytään reagoimaan tilanteisiin nopeasti. Lisää aiheesta voi lukea täältä.

Nyt kun teillä on käytössä reaaliaikaisempaa dataa eri sijainneista, niin onko datasta löytynyt jotain mielenkiintoisia havaintoja taikka uusia ahaa -elämyksiä?

Muutamia havaintoja: Iltojen ja iltapäivien merkitys joissakin lokaatioissa on yllättänyt. Oikeasti on yllättänyt, miten paljon myös iltaisin liikutaan (versus aamupäivät). Toinen huomioitava asia: etätyö ja muista poikkeusajan suosituksista huolimatta, porukkaa liikkuu hyvin tällä hetkellä joukkoliikenteessä esim. metroissa. Lisäksi myös erilaisten tapahtumien tuoma kontaktien kasvu. Esim. Tuomaan markkinat on tuplannut kontaktit Helsingin Kauppatorin hubissa arkena ja viikonloppuna jopa triplannut.

 

Vastaaja: SINI KERVINEN - BAUER MEDIA
(lataa prese)

Miten digitaalinen audiomainonta on teillä Bauer Medialla kehittynyt, kun kyseessä on nuori mainonnan muoto?

Digitaalinen audiomainonta on lähtenyt käyntiin hyvin ja tätä nykyä jokainen kuukausi on toistaan parempi. Pioneerimainostajat ovat näyttäneet hienosti suuntaa tälle uudelle mainonnanmuodolle ja nyt digitaalinen audiomainonta on tuttua jo useammalle mainostajalle. Kuten kysysymyskin asian kuitenkin muotoili, on digitaalinen audiomainonta suomessa vielä uutta ja kehitystä tullaan näkemään lähiaikoina varmasti niin mainonnan muodoissa, kuin esimerkiksi audiomainonnan ohjelmallisessa ostamisessakin.

Miten Bauer Median kuulijat tai lukijat ovat ottaneet tekoälyäänen vastaan?

Tekoälyääni on kaikkineen otettu vastaan hyvin. Olimme aluksi itsekin yllättyneitä siitä, miten aidon uutisankkurimaiselta moderni tekoälyääni kuulostaa. Ja kuten tapahtumassa tehty kyselykin osoittaa, lähes puolet kuulijoista ei olisi alkuun edes arvannut, että kyseessä on täysin tekoälyn tuottama ääni. Niiden keskuudessa, jotka ovat tämän tekoälyksi ymmärtäneet, olemme saaneet kuulla ihastunutta ihmettelyä.


Uutiset
IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

29.10.2021

Kohdennettu mainonta avoimen internetin mahdollistajana

Datakohdennettu mainonta huolestuttaa samalla kuluttajia ja lainsäätäjiä, mutta tuo myös merkittäviä etuja julkaisijoille mahdollistaen mediatilan kaupallistamisen eri kohderyhmien avulla. Liioittelematta voi todeta kohdennetun mainonnan rahoittavan avoimen internetin.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää