Icon
Miten Eurooppa pääsee digin kärkeen? Uutiset & blogi

Miten Eurooppa pääsee digin kärkeen?

26.05.2014 | Lotta Heikkeri

Interact on IAB Europen vuosittainen suurin tapahtuma, joka kerää yhteen paitsi Euroopan IAB-maiden edustajia myös satoja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin ammattilaisia ympäri maailmaa. Pariisissa 20.–21. toukokuuta pidetyssä kongressissa perehdyttiin alan tärkeimpiin ilmiöihin. Puheenaiheiksi nousivat big datan merkityksellisyys, verkon yleisömittauksen tavat sekä sisältömarkkinointi.

Tämän vuoden Interactin teemana oli ”Creating a New Era for Growth”. Kongressin punaisena lankana kulki Euroopan nostaminen digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kärkeen.


Inhimillistä dataa

Ensimmäisen kongressipäivän teemoja olivat data ja natiivimainonta. Ensimmäisessä keynote-puheessa ComScoren toimitusjohtaja Serge Matta ruoti sitä, kuinka valtavista datamassoista saadaan louhittua merkityksiä ja miten löydetään ihmiset evästeiden ja lukuisten ruutujensa takaa.

Ajatus ihmisestä datan takana toistui monta kertaa päivän puheenvuoroissa. Exponentialin Bryan Melmed vakuutteli mielenkiintoisessa esityksessään ”Data’s Human Nature”, että koneet eivät pysty päihittämään ihmisiä erilaisten kontekstien ja konnotaatioiden ymmärtämisessä. Sekä Melmed että monet muut puhujat painottivat, että markkinoijan työ ei katoa automaation myötä, vaan se muuttuu enemmän ihmismielen ymmärtäjäksi.

Päivän vetävimmästä esityksestä vastasi BuzzFeedin Will Hayward, jonka konekiväärin nopeudella kulkeva puhe sekä nauratti että tarjosi paljon ajateltavaa siitä, miten saadaan sisältö – myös mainos – niin vetäväksi, että se on pakko jakaa. Esimerkkinä Hayward käytti ajanvietesivustolle varten luotua Purinan kissavideota, joka oli paitsi mainos myös istui täydellisesti BuzzFeedin muuhun sisältöön.

Ensimmäisenä päivänä julkistettiin myös IAB Europen odotettu AdEx-tutkimus eli Euroopan pieni mainoskakku. Verkkomainonnan panostukset lisääntyivät 11,9 prosenttia vuonna 2013, ja suurimpia nousijoita olivat odotetusti mobiili ja video. Eräässä paneelissa veisteltiin, että jo vuosia on hoettu ”tämä on mobiilin vuosi”, mutta nyt alkaa vihdoin näyttää siltä, että mobiili on vakiinnuttanut paikkansa mediamainonnan oleellisena kanavana.

Interact-päivä päättyi juhlallisesti gaalaan, jossa palkittiin maanosan mainonnan osaajia kolmessa eri kilpailussa. Mixx Awards, eDay Ranking ja Research Awards -palkintojen voittajista voit lukea lisää linkkien takaa.


Innovaatioita ja lentäviä pehmoleluja

Toisena kongressipäivänä paneuduttiin yleisömittaukseen ja innovaatioihin. Merkityksellistä yleisömittausta lähdettiin ruotimaan kahdessa eri paneelissa. IAB Europen brändimainonnan komitea on teettänyt mittaustapoja kartoittaneen tutkimuksen, jossa selvisi, että Euroopan markkinointialan ammattilaiset pitivät erityisen tärkeänä kehittää mittareita, jotka tekevät etenkin television ja onlinen välisestä vertailusta helpompaa. Tiedotteen tutkimuksen tuloksista voi lukea täältä.

Jokainen IAB Europen jäsenmaa sai tuoda kongressiin yhden kansainvälisen digimenestystarinan omasta maastaan. IAB Finlandin ehdotuksesta innovaatiopaneelissa oli mukana Roviolla brändiyhteistyöstä vastaava Raphaëlle Tripet, joka kertoi, kuinka globaalisti tunnettu Angry Birds on jalkautunut paikallisesti ympäri maailmaa. Tripetin tähdittämän paneelikeskustelun jälkeen nähtiin seminaarin lapsekkain ja innostunein hetki, kun Tripet heitti yleisöön lintupehmoleluja, joita kaikki yrittivät tavoitella.

Innovaatioiden perään ruodittiin vielä Euroopan digitaalisen liiketoiminnan lainsäädäntöä. Kuten paneelin vetäjä, IAB Europen Townsend Feehan virkkoi, oli melkoisen haastavaa tulla puhumaan EU-säädöksistä ja lobbauksesta pehmoleluheittelyn jälkeen.

Kaksi Interact-päivää tarjosivat kattavan kuvan siitä, millaisten asioiden parissa eurooppalaiset yritykset ja markkinoinnin parissa työskentelevät askartelevat nyt ja tulevaisuudessa. Oli kyse sitten innovaatioista, datan pyörittämisestä tai tietosuojasta, digimarkkinoinnin ala tarjoaa valtavasti haasteita ja mahdollisuuksia juuri nyt.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää

26.01.2024

Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi

Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää