
Yhteisömanagerin arki, osa 5: 10 syytä ruveta yhteisömanageriksi
Monessa organisaatiossa yhteisömanageri on outolintu ilman asianmukaista arvostusta. Työn raastavuudesta ja haastavuudesta huolimatta se on monella tapaa parasta mitä markkinoinnin ammattilainen voi itselleen tehdä. Tässä kymmenen poimintaa plussapuolista – kommentteihin saa lisätä omia suosikkejaan, jotka tästä uupuvat.
1. Yhteisömanageri osaa mitä vaan ja jos ei osaa, opettelee
Harva työnkuva koostuu niin laajasta kirjosta tehtäviä kuin yhteisömanagerien: yhteisönhallintaa, sisällöntuotantoa, konseptointia, strategioiden työstöä, pettyneiden asiakkaiden lepyttelyä, trollien välttelyä, kouluttamista, puhumista, kirjoittamista, kuuntelemista. Kun työpöydälle tulevista tehtävistä löytyy päivittäin uusia ja outoja asioita, ainut vaihtoehto on hyväksyä tämä status quona ja mennä täydellä luotolla kohti tuntematonta. Sosiaalisen median “trial and error” -henki on sisäänkirjoitettu jokaisen yhteisömanagerin dna:han.
2. Yhteisömanageri pysyy ajassa kiinni
Koska yhteisönhallinta tapahtuu pääasiassa verkossa, on yhteisömanagerin pakko pitää itsensä ajan tasalla uusimmista yhteisöpalveluista, niiden toiminnallisuuksien muutoksista ja lukemattomista arkea helpottavista työkaluista aina dashboardeista analytiikkaohjelmistoihin. Yhteisömanageri on työpaikan “go-to-guy” kaikkeen digiin ja someen liittyvään.
3. Yhteisömanageri imee asiakasymmärrystä kuin sieni
Kun on keskustelurajapinnassa puolet ajastaan, menevät hiljaisten signaalien volyymit kaakkoon. Miksi muuten esimerkiksi Kotipizzan toimitusjohtaja ylläpitäisi heidän Twitter-tiliään?
4. Yhteisömanageri osaa tiivistää pointtinsa timanttisiksi
Jatkuva verkkokeskustelujen käyminen opettaa kiteyttämään oman viestinsä: uutuustuotteen tai lehdistötiedotteen pääasian viestiminen 140 merkissä on kokeilemisen arvoinen harjoitus kenelle tahansa. Netin välityksellä tapahtuvasta tekstipohjaisesta kommunikaatiosta oppii myös oikeiden vivahteiden tulkintaa ja väärien välttämistä, kun vuorovaikutustilanteessa ei ole eleitä, ilmeitä tai äänenpainoja auttamassa viestin perille menoa.
5. Yhteisömanageri oppii ajanhallinnan mestariksi
Y niin kuin yhteisömanageri – ja y niin kuin ylityöt. Yhteisö ei katso kelloa, mikä aiheuttaa joka ikiselle niitä hallinnoivalle haasteita omaan ajankäyttöön. Työn ajallisen painotuksen satunnaisuudesta ja yleisestä hektisyydestä johtuen yhteisömanagereille kehittyy luonnostaan hyvät kyvyt ja keinot ajanhallinnan tehostamiseen.
6. Yhteisömanageri määrittää itse tehtävänsä
Kuten edellä todettua: niin monta yhteisömanagerin työnkuvaa kuin yhteisöjä. Toimen lyhyestä historiasta johtuen mitään vakiintuneita tapoja sen hoitamiseen ei ole. Jo yhteisönhallintaan liittyvien tittelien laaja kirjo osoittaa tämän. Yhteisömanagerille itselleen jääkin yleensä valta määrätä omasta tekemisestään – tätä luksusta harvassa vakiintuneemmassa positiossa on.
7. Yhteisömanageri tuntee kaikki
Yhteisöllisen internetin laaja vaikutus läpi koko organisaation eri funktioiden vetää yhteisömanageria moneen suuntaan: aamulla istutaan HR:n kanssa miettimässä työnantajamielikuvaa, lounaalla briiffataan tuotekehitystiimiä, iltapäivä menee markkinoinnin työpajassa ja päivän päätteeksi sparrataan toimaria Twitteristä. Myös erinäiset ulkopuoliset yhteistyötahot tulevat tutuiksi eri projektien, ohjelmien ja hankkeiden kautta. Ei aikaakaan, kun yhteisömanageri on organisaation social graphin keskiössä.
8. Yhteisömanagerista kasvaa henkilöbrändi
Monesti yhteisöä hallinnoidaan omilla kasvoilla: onhan kyse kuitenkin perimmiltään ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Yhteisömanageri on moottori, joka pitää keskustelun hyrräämässä. Yhteisö arvostaa heitä ja luottaa heihin. Loistava esimerkki tästä on Marko “Fobba” Forss, joka ansaitsemallaan luottamuksella tekee tärkeää työtään entistä paremmin, täysin uudenlaisilla työkaluilla.
9. Yhteisömanagerin pesti palkitsee päivittäin
Työ on todella vaativaa, mutta samaan aikaan monella tavalla palkitsevaa – tässä hetkessä ja tulevaisuudessa. Hyvät tunteet kumpuavat ihmisistä, oppimisesta, yllätyksellisyydestä. Yhteisömanagerit itse tämän jo tietävät.
10. Yhteisömanagerit ovat tulevaisuuden tähtiä
Yhteisömanagerit näkevät metsän puilta ja ymmärtävät organisaation toimintaa sen joka aspektilta. Samaan aikaan he ovat toimintaympäristön muutoksessa kiinni, mukautuen itse sen mukana. Liiketoiminnan muuttuessa sosiaalisen aikakauden vaatimusten mukaisiksi, yhteisömanagerien kokemus, näkemys, asenne ja kontaktit nousevat arvoon arvaamattomaan – oli positio tulevaisuudessa sitten mikä hyvänsä.
23.05.2023
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa
Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää03.02.2023
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).
lue lisää31.08.2022
IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää