
Vuoden muutoksentekijä 2019 on Inna-Pirjetta Lahti
Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntijayhteisön IAB Finlandin jäsenet ja sidosryhmäläiset ovat valinneet järjestyksessään kolmannen Vuoden muutoksentekijän. Vuodesta 2017 jaettu Vuoden muutoksentekijä -titteli on kunnianosoitus, joka myönnetään alan ratkaisuhenkiselle asiantuntijalle, joka on tehnyt pioneerimaista työtä digitaalisen markkinoinnin sanansaattajana tai siihen liittyvän osaamisen tai tuotteistamisen kehittäjänä.
IAB Finlandin Hot or Not 2020 -seminaarissa 10.12.2019 valittu Vuoden muutoksentekijä 2019 on Inna-Pirjetta Lahti, joka on vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin edelläkävijä ja kasvuyritys PING Helsingin perustaja sekä toimitusjohtaja.
- Muutoksen tekeminen vaatii rohkeutta ja olen todella otettu tästä digitaalisen markkinoinnin edelläkävijöitä saamastani tunnustuksesta. PING Helsingissä uskomme siihen, että tulevaisuuden markkinointi on inhimillistä ja yhä useammin ihminen on media. Samaan aikaan digitaaliset ratkaisut ja tekoälyn mahdollisuudet kehittyvät huimaa vauhtia ja haluamme mahdollistaa kaikessa tekemisessämme digitaalisuuden ja inhimillisyyden onnistuneen liiton. On merkityksellistä saada tunnustusta muilta ammattilaisilta, se valaa uskoa, että teen oikeita asioita oikeista syistä, Lahti iloitsee.
- Kaikille vaikuttajamarkkinoinnin parissa työskenteleville tunnustus on osoitus siitä, että vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin kehittäminen ja somevaikuttajien yhteiskunnallisen roolin tiedostaminen on tärkeää kaiken kaupallisuuden rinnalla. Hyvä vaikuttajayhteistyö kunnioittaa ja palvelee kaikkia osapuolia, niin vaikuttajaa, markkinoijaa kuin yleisöjäkin.
Historian ensimmäinen Vuoden muutoksentekijä 2017 oli Nordic Morning Finlandin toimitusjohtaja Jukka Sundquist. Vuoden 2018 palkittu oli MarkkinointiKollektiivin perustaja, Sanomalla palkinnon saamisen aikaan luovaa tiimiä luotsannut ja nykyisin Leadoon CMO ja Partner, Santtu Kottila.
Vaikuttajamarkkinointi on näkynyt voimallisesti myös IAB Finlandin työryhmätoiminnassa ja julkaisuissa. Viimeksi alkuvuodesta 2019 julkaistiin Sisältömarkkinoinnin työryhmän asiantuntijoiden kattava ja ilmaiseksi ladattava Vaikuttajamarkkinoinnin opas, joka tehtiin yhteistyössä vaikuttajien, heitä edustavien toimistojen, medioiden sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa. Vuonna 2018 sama työryhmä julkaisi myös Poliittisen vaikuttajamarkkinoinnin suosituksen.
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Inna-Pirjetta Lahti
toimitusjohtaja Ping Helsinki
050 376 0824 / inna@pinghelsinki.fi
Pasi Raassina
toiminnanjohtaja
IAB Finland
040 575 3726 / pasi.raassina@iab.fi
IAB Finland on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin tulevaisuutta kehittävä yhteisö, joka tarjoaa koulutusta, kohtaamisia sekä puolueetonta asiantuntijatietoa. IAB Finland on osa kansainvälistä 27 Euroopan maan muodostamaan IAB Europe -yhteisöä.
www.iab.fi
www.iabeurope.eu
31.08.2022
IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää28.01.2022
Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021
Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.
lue lisää22.09.2021
Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.
lue lisää15.06.2021
IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa
IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.
lue lisää