Icon
Viisi inspiroivaa digimainonnan trendiä NYT Markkinaluvut

Viisi inspiroivaa digimainonnan trendiä NYT

25.09.2013 | Petri Kokkonen

Kollega pyysi minua listaamaan kahden minuutin ja kahden dian alustukseen minua eniten kiehtovat ja tärkeimmiksi kokemani digimainonnan trendit. Rajaus oli sen verran tiukka, että monta mehukasta asiaa jäi tällä kertaa listan ulkopuolelle, mutta tässä tällä hetkellä eniten inspiroiva viisikko, alkuperäistä kahden minuutin esitystä hieman laajemmin avattuna:

1. Video

Video on kiistatta yksi verkon vahvimmista trendeistä. Videosisältöjen katselu kasvaa nopeasti ja on ennustettu, että videoyleisön määrä ylittää sosiaalisen median käyttäjien määrän vuonna 2017. Videoiden katselun kasvu vauhdittaa videomainonnan kasvua, ja videomainonnan odotetaankin olevan yksi nopeimmin kasvavista verkkomainonnan muodoista lähivuosien aikana. Mutta videon merkitys ei rajoitu pelkästään videomainontaan, vaan videosta tulee yhä merkittävämpi osa yritysten omaa mediaa ja kommunikaatiota kohderyhmien kanssa. Kaikki tilanteet, joissa videota voi luontevasti hyödyntää, kannattaa käyttää hyväksi, koska video on kiistatta yksi vahvimmista vaikuttamisen keinoista.

2. Dynaaminen kerronta

Jo lähitulevaisuudessa suuri osa mainosviestien sisällöistä muodostuu reaaliaikaisesti ja käyttäjäkohtaisesti. Tähän saakka olemme tottuneet näkemään dynaamisesti muodostuvia mainosviestejä lähinnä Googlen re-marketing toteutuksissa, mutta ennustan teemalle laajempaa tulevaisuutta. Dynaamisuus perustuu dataan viestin vastaanottajasta, jota mainostajalla ja medialla on käytettävissä sekä muista viestin kannalta relevanteista muuttujista. Mainos räätälöityy reaaliaikaisesti, ja yhden mainoksen viestiin ja visuaaliseen toteutukseen voi vaikuttaa esimerkiksi:

  • Vastaanottajan aiemmat kiinnostuksenkohteet, mieltymykset ja demografiset taustat
  • Vastaanottajan aiempi suhde (ja reagointi) yritykseen tai yrityksen aiemmin esittämään mainontaan
  • Vastaanottajan maantieteellinen sijainti, käytössä oleva päätelaite ja yhteys
  • Kellonaika, viikonpäivä ja vallitsevat sääolosuhteet
  • Ympäristö, missä mainos näytetään.

Odotan, että tulevaisuudessa näkemämme yksittäinen mainosviesti, olipa se perinteisempää displaytä tai edellisen trendin mukaista videota, muodostuu kymmenistä tai jopa sadoista reaaliaikaisesti muuttuvista komponenteista.

3. Responsiivinen mainonta

Tämä on jo osittain sisäänkirjoitettuna edelliseen, mutta haluan kuitenkin alleviivata erikseen. Nykyinen malli, jossa mediat suunnitellaan ja ostetaan erikseen sen perusteella, onko mainoksen esittävä näyttö viisi- vai kaksikymmentä tuumaa, on vielä toistaiseksi olosuhteiden sanelema pakko, mutta kestämätön toimintamalli pidemmän päälle. Verkkopalveluista on onnistuttu tekemään responsiivisia, miksi ei myös mainoksista?

4. Isojen näyttöjen kytkeytyminen verkkoon

On todennäköistä, että valtaosa olohuoneiden suurista näytöistä kytkeytyy verkkoon seuraavan viidentoista vuoden kuluessa. Käytännössä Gigantista on jo tänä päivänä hankala ostaa TV:tä, jossa ei ole verkkokytkentämahdollisuutta. Lisäksi, kun soppaan lisätään TV:n verkkoon vievät liitännäiset, joita innovoidaan kiihtyvällä tahdilla, skenaario töllöjen verkottoitumisesta ei ole mitenkään ihmeellinen. Kiinnostavampaa sen sijaan on, millaiseksi isoilla ruuduilla esitettävä mainonta muuttuu tämän kehityksen myötä. Onko se sellaista kuin TV-mainonta nykyään, vai tuleeko siitä vuorovaikutteisempaa ja monimuotoisempaa. Veikkaan, että perinteisellä yksisuuntaisella kerronnalla on iso rooli myös tulevaisuudessa, mutta katsojalle tarjotaan samaan aikaan enemmän mahdollisuuksia tarttua mainostajan tarinaan kaukosäädintä tai älypuhelinta käyttäen. Kun katsomme pidemmälle, katsojan eleilläkin on kenties roolinsa mainoskokemuksessa.

5. Brändimainonnan räjähdys

Suoran myynnin metsästäminen verkossa jatkuu, mutta seuraavaksi verkon paaluttavat brändin rakentajat. Tämä tulee ohjaamaan mainosformaattien muutosta ja luo suuria paineita verkkomainonnan mittareiden kehittämiseen. Voimistaako CTR päivittäistavarakaupan mainostajan kassakoneen laulua? Ehkä joskus, mutta tuskin usein. Miksi ihmeessä klikkaisin margariinimainosta? Klikkaamattomuus ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö olisi huojentunut marketin kylmäkaapilla nähdessäni rasvarasian kantta koristavan tutun merkin, luvaten minulle korkealaatuisen, tutun ja turvallisen tuotekohtaamisen. Olisiko esimerkiksi mainoksen parissa vietetty aika tai engagement rate klikkiprosenttia parempi mittari? Analyytikoiden seuraava mallinnusprojekti lienee brändin kehittymisen mallintaminen ja eniten brändiä vahvistavien kohtaamisten tunnistaminen. Uskon, että tämä trendi linkittyy erittäin vahvasti ensimmäisenä mainittuun trendiin, eli videoon.

Minulle on kerrottu, että blogikirjoituksen lopettaminen suoraan kysymykseen on urpoa, mutta siitä huolimatta; Mitkä ovat sinua tällä hetkellä eniten kuumottavat trendit? Lyö pöytään, all in!

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!