
Verkkomedioiden yleisömittausta kehitetään
Suomessa siirrytään digitaalisten palveluiden yleisöjen paneelipohjaiseen mittaamiseen kuten monilla muillakin suurilla mainosmarkkinoilla on tehty. Median käytön muutos ja päätelaitteiden monimuotoisuus ovat asettaneet digitaalisten palveluiden yleisömittaukselle uudenlaisia haasteita. Yleisömittauksen asiantuntijoista koostuva verkkomainonnan etujärjestö IAB Finlandin Mittaustyöryhmä valmistelee parhaillaan uudet tarpeet huomioivaa digitaalisten yleisöjen mittaustapaa.
Mediakäytön muutos ja yleisöjen siirtyminen verkkoon sekä mobiilipäätelaitteiden käytön kasvu asettavat uusia vaatimuksia verkkomedioiden ja digitaalisten palveluiden kävijämittaukselle. Nykyisellä mittaustavalla on jatkossa haastavaa tunnistaa digitaalisten palveluiden käyttöä erilaisilla päätelaitteilla.
Tavoitteena yksi yhteinen valuutta digitaalisten yleisöjen mittaamiseen
Kuluvana syksynä ovat IAB:n mittaustyöryhmässä edustettuina olevat mediat, mainostajat ja mediatoimistot yhdessä printtimedian mittausta edustavan Levikintarkastuksen ja tv-mittausta edustavan Finnpanelin kanssa asettaneet tavoitteet ajanmukaiselle digitaalisten palveluiden yleisömittaukselle.
Tavoitteena on luoda mahdollisimman laaja ja kattava yleisömittauksen valuutta, joka vauhdittaa digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kehitystä. Luotettavasti ja läpinäkyvästi lasketun verkkovaluutan syntyminen on mediayhtiöiden, mediatoimistojen ja mainostajien mielestä tärkeä asia, jonka kehittämiseen halutaan sitoutua.
Nykyisestä mittaustavasta siirrytään menetelmään, jossa yhdistetään paneeliperusteista mittausta nykyisen kaltaiseen sivustomittaukseen. Eri kävijät -luku korvataan paneelista johdetulla yleisöestimaattiluvulla. Palveluista ryhdytään julkaisemaan myös kohderyhmätietoja. Lisäksi eri päätelaitteiden käytön mittaamista kehitetään niin, että jatkossa tunnistetaan käyttäjän päätelaite sivuston lisäksi.
Suomessa toimii tällä hetkellä aktiivisesti kaksi paneeliperusteisen mittauksen tarjoajaa, TNS Gallup ja Comscore. Kummankin kanssa käydään vuoropuhelua mittauksen kehittämisestä. IAB:n mittaustyöryhmässä työstetään myös mallia, jolla nykyistä läpinäkyvämmin voitaisiin valvoa mittauksen tuottamien lukujen oikeellisuutta.
Tavoitetilaan päästään useilla pienillä muutoksilla
Digitaalisten palveluiden yleisömittauksen ajanmukaiseen tavoitetilaan pääseminen ei tule tapahtumaan kerralla, vaan edessä on useita pienempiä askeleita. Ensimmäinen muutos on verkkopalvelujen kävijämääriä julkaisevan TNS Metrixin mittaustavan päivitys niin, että moniselain- ja monilaitekäytön laskeminen saadaan vastaamaan paremmin tämänhetkistä todellisuutta. Tämä muuntokerroinpäivitys astuu voimaan marraskuun 2013 aikana ja TNS Gallup tiedottaa siitä erikseen asiakkailleen.
Lisätietoja:
- Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
- Teemu Relander, IAB:n Mittaustyöryhmän puheenjohtaja / Head of Online Performance Unit, Sanoma, etunimi.sukunimi(at)sanoma.fi
- Pia Ruusukivi, IAB:n Mittaustyöryhmän puheenjohtaja / Development Manager, Kauppalehti Verkkokehitys, etunimi.sukunimi(at)kauppalehti.fi
14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää