Icon
Verkkomainonta tuo työtä miljoonille ja levittää digiosaamista Markkinaluvut

Verkkomainonta tuo työtä miljoonille ja levittää digiosaamista

26.11.2015

Verkkomainonta on tärkeä osa Euroopan taloutta, ja sen avulla edistetään kasvua ja yritystoimintaa sekä levitetään digiosaamista muille aloille, selviää IAB Europen ja tutkimuslaitos IHS:n tuoreesta raportista.


Verkkomainontaan panostettiin vuonna 2014 Euroopassa 46 miljardia euroa. Mainonnan vaikutukset ulottuvat kuitenkin pitkälle mainonnan arvoketjun ulkopuolelle: mainontaa tehdään, koska se lisää myyntiä, joka taas johtaa muihin investointeihin. Raportissa arvioidaankin EU-alueen verkkomainonnan arvoksi 473 miljardia euroa.

Verkkomainonta on myös tärkeä työllistäjä. IHS:n ja IAB Europen arvion mukaan verkkomainonta työllistää suoraan 0,9 miljoonaa ihmistä EU-alueella, mutta kun mukaan luetaan myös epäsuorat vaikutukset, nousee luku 5,4 miljoonaan, mikä vastaa 2,5 prosenttia koko alueen työvoimasta.

Teknologisesti edistynyt ja dataorientoitunut verkkomainonta toimii myös digitaalisen osaamisen hautomona, josta tietotaitoa siirretään muille aloille. IAB Europen toimitusjohtaja Townsend Feegan muistuttaakin raportissa, että taloudelle ja kilpailukyvylle tärkeä ala on vaarassa joutua ahdinkoon, jos EU:n lainsäädäntö digitaalisen liiketoiminnan ja tietosuojan osalta muuttuu yritystoiminnalle epäedulliseksi.

Lue lisää:
IAB Europen tiedote
Paving the way: how online advertising enables the digital economy of the future –raportti
Blogikirjoitus IAB Europen toimitusjohtaja Townsend Feehanin Suomen-vierailusta

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!