Icon
Verkkomainonta kasvoi Euroopassa 11,9 prosenttia vuonna 2013 Markkinaluvut

Verkkomainonta kasvoi Euroopassa 11,9 prosenttia vuonna 2013

20.05.2014

Tiedote
20.5.2014
Julkaisuvapaa

Verkkomainonta kasvoi Euroopassa 11,9 prosenttia vuonna 2013

Verkkomainonta jatkaa vahvaa kasvua koko Euroopassa. Kokonaisuutena maanosan verkkomainonnan panostukset kasvoivat 11,9 prosenttia 27,3 miljardiin euroon edellisvuoteen verrattuna. Online-mainonta on toiseksi suurin mainospanostusten kohde Euroopassa television jälkeen.

Tiedot käyvät ilmi IAB Europen AdEx Benchmark -tutkimuksesta, joka julkaistiin tänään IAB Europen vuosittaisessa Interact-kongressissa Pariisissa.

Mobiilimainonnan panostukset kasvoivat 128,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja siivittivät display-mainonnan kategorian vahvaan nousuun. Mobiili mukaan lukien display-mainonnan panostukset kasvoivat 14,9 prosenttia, kun taas ilman mobiilipanostuksia tarkasteltuna display-mainonnassa oli kasvua vain 1,1 prosenttia.

Toinen vahva kasvaja viime vuonna oli online-videomainonta. Siihen panostettiin lähes 1,19 miljardia euroa, mikä on 45,4 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Tämä on ensimmäinen kerta, kun online-videomainonnan panostukset ylittivät miljardin euron rajan.

Kasvuun ylsivät myös hakumainonta (13,0 prosenttia) sekä luokitellut ja hakemistot (3,6 prosenttia).

IAB Europe kerää AdEx-tutkimuksen tiedot eri maiden IAB-järjestöiltä. Tämänvuotisen tutkimuksen tiedot on kerätty 26 maasta, ja ne kattavat 90 prosenttia Euroopan markkinoista. Kolme suurinta mainosmarkkinaa, Iso-Britannia, Saksa ja Ranska, kattavat yli puolet koko Euroopan mainospanostuksista.

Suurimmat mainosmarkkinat Euroopassa
1. Iso-Britannia 7,4 mrd €
2. Saksa 4,7 mrd €
3. Ranska 3,5 mrd €
4. Venäjä 1,8 mrd €
5. Italia 1,7 mrd €

Panostukset Euroopassa mediatyypeittäin
1. Televisio 32,2 mrd €
2. Online 27,3 mrd €
3. Sanomalehdet 20 mrd €

IAB Europen tiedote: http://www.iabeurope.eu/news/european-online-advertising-market-records-new-high-273bn

Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala (at) iab.fi

IAB Finland ry on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin etujärjestö, jonka jäsenistöön kuuluu yli sata jäsenyritystä. Jäsenyritykset ovat digitaalisia medioita, mainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internetteknologiaa kehittäviä yrityksiä sekä mainosverkostoja. IAB Finland on IAB Europen jäsen.

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!