Icon
Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta Markkinaluvut

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

29.01.2021

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %). Tästä johtuen verkkomainonnan osuus koko mainoskakusta on nyt jo melkein puolet (47%). Suurimmat kasvajat verkkomainonnan kategoriassa ovat some- (+8,4 %) sekä hakumainonta (+4,7 %).

2020 milj. € osuus-% muutos-% vrt. 2019

Mediamainonta yhteensä 

1125,7  -11,3
Mainonta painetussa mediassa  273,9  24,3  -24,9 
Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet  220,7  19,6  -26,2 
Sanomalehdet, painettu  185,1  16,4  -24,8 
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu  35,7  3,2  -32,5 
Painetut aikakauslehdet  53,1  4,7  -19,3 
Yleisölehdet, painettu  16,7  1,5  -27,0 
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu  27,8  2,5  -16,3 
Asiakaslehdet, painettu  8,7  0,8  -11,3 
Mainonta sähköisessä mediassa  795,0  70,6  -3,5 
Televisio  208,5  18,5  -9,2 
Radiomainonta  55,6  4,9  -20,2 
Verkkomainonta  528,1  46,9  +2,2 
Display ja Outstream video  128,6  11,4  -2,8 
Instream video  24,3  2,2  +3,8 
Luokiteltu ilmoittelu  40,6  3,6  -11,9 
Muu mainosmuoto  2,8  0,2  -3,5 
Some  150,2  13,3  +8,4 
Hakusanamainonta  181,7  16,1  +4,7 
Elokuvamainonta  2,8  0,2  -64,6 
Ulko- ja liikennemainonta 56,8 5,0 -29,0

Lähteet: Kantar & IAB Finland

*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.

Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!