Icon
Uuteen aikaan: Tarina IAB:n verkkosivu-uudistuksesta Markkinaluvut

Uuteen aikaan: Tarina IAB:n verkkosivu-uudistuksesta

29.04.2013 | Anna Mäkelä

IAB:n verkkosivut alkoivat olla jo tiensä päässä. Loppuvuodesta 2012 alkoi suunnittelutyö uuden paremmin sekä jäsenkuntaa että IAB-toimistoa palvelevan sivuston toteuttamiseksi. Projektin esiselvitysvaiheessa tehtyjen erilaisten tuotteiden, toimijoiden ja hinnoittelumallien kartoitusten jälkeen julkaisujärjestelmän tarjoajaksi ja sivuston tekniseksi kumppaniksi valikoitui Koodiviidakko, IAB:n jäsenkunnasta. Päätös avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmän ja kaupallisen, suljetun koodin tuotteen välillä perustui niin kustannuskysymyksiin kuin huippuunsa kehittyneisiin tukipalveluihinkin.

Responsiivisuus tukemaan miellyttävää käyttökokemusta

Nopea tarkastelu saitin statistiikkaan ja erityisesti IAB:n aktiivisten jäsenten päätelaitetottumuksiin sai tekemään päätöksen responsiivisen sivuston puolesta. Verkkomainonnan etujärjestönä ja digitaalisen vallankumouksen puolestapuhujana oli myös luonnollista vastata lisääntyneeseen kysyntään eri ympäristöissä käytettävästä ja hyvän käyttökokemuksen tarjoavasta sivustosta.

Responsiivisen designin lisäksi käyttöliittymäsuunnittelulta haluttiin myös selkeyttä, johdonmukaisuutta, yksinkertaisuutta ja miellyttävyyttä. Päätelaiteriippumattoman suunnittelun nuori konkari löytyi suosittelujen ja kontaktien avulla Noora Iso-Kuuselasta. Noora vastasi Antti Heikkisen kanssa myös kauniin ilmavasta ja modernista, mutta samalla myös kansainvälisen IAB-ketjun ilmettä vastaavasta graafisesta suunnittelusta. "Tavoitteena oli luoda IAB Finlandin ilmeen mukainen kevyt ja funktionaalinen verkkosivusto, joka huomioi eri päätelaitteet. Yksi keskeinen osa-alue oli helpottaa informaation löytymistä jaottelemalla sisällöt uudella tavalla. Usein päivittyvät ajankohtaiset asiat nostettiin etusivulle ja kaikki verkkomainontaan liittyvä koottiin selkeästi oman osion alle. IAB:lla on laaja jäsenkunta, jonka olemassa oloa ja toimintaa tuodaan nyt aiempaa korostetummin ja läpinäkyvämmin esille. Nopeatempoisen projektin läpiviennissä auttoi tiimin kiitettävän sujuva yhteistyö", Noora summaa projektia.

Todettakoon, että responsiivinen suunnittelu on vielä nuorta ja standardoimatonta, ja tämäkin projekti on loputun kehitystyö, joka on vasta alkanut.

Tavoitteina yhteisöllisyyden tukeminen ja parempi palvelu

Sivustouudistuksen tavoitteita oli muun muassa vähentää sähköpostiliikennettä IAB-toimiston ja jäsenkunnan välillä sekä tarjota entistä enemmän näkyvyyttä jäsenyrityksille, mutta ennen kaikkea tavoitteena oli tukea IAB-jäsenten välistä yhteisöllisyyttä sekä tehdä jäsenkunnalle tärkeistä sisällöistä helpommin löydettäviä.

IAB-yhteisö on jäsenten oma osio, johon kirjaudutaan sisään yrityskohtaisilla jäsentunnuksilla. IAB-yhteisö tarjoaa vain jäsenille tarkoitettua sisältöä kuten työryhmien dokumentteja sekä seminaarien ja koulutustilaisuuksien materiaaleja. Jatkossa IAB-yhteisön kautta ilmoittaudutaan myös työryhmien kokouksiin ja seurataan asialistojen päivittymistä.

IAB-yhteisön ammattitaito valjastetaan huippusisällöksi

Verkkomainonnan ABC on laaja kokonaisuus hyödyllistä ja tarpeellista tietoa digitaalisesta mainonnasta. Tämä tietopaketti on syntynyt IAB:n jäsenten asiantuntemuksesta ja ammattitaidosta. Verkkomainonnan ABC -kokonaisuuden ajan tasalla pitämiseen sekä uuden sisällön luomiseen tarvitaan yhä sitä verkkomainonnan erityisosaamista, jota löytyy vain IAB:n jäsenkunnasta. Pienetkin päivitystarpeet kannattaa ilmoittaa toimistolle, mutta ennen kaikkea verkkomainonnan positiivisen kehityksen ja alan osaamisen kasvattamisen nimissä, lähtekää rohkeasti mukaan luomaan uutta koko digitaalisen markkinoinnin alaa palvelevaa sisältöä.

Vaikkakin suuri työ IAB Finlandin verkkosivuston uudistamisessa on jo tässä vaiheessa takana, on jatkuva kehittämisen ja paremmaksi tekemisen työ vasta aluillaan ‒ ja siinä te rakas IAB-yhteisö olette avainasemassa!

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!