
TNS Metrixin muuntokerroinpäivitys astuu voimaan joulukuussa
Verkkopalvelujen kävijämääriä julkaisevan TNS Metrixin mittaustapaa päivitetään niin, että moniselain- ja monilaitekäytön laskeminen saadaan vastaamaan paremmin tämänhetkistä todellisuutta. Tämä muuntokerroinpäivitys astuu voimaan joulukuussa niin, että ensimmäiset uusien kertoimien avulla tuotetut luvut julkaistaan viikon 50 datasta maanantaina 16.12.2013.
Muuntokerroinpäivityksen kertoimet on laskettu paneelitutkimuksesta, johon vastasi yhteensä 9361 henkilöä syys - lokakuussa 2013.
Tutkimuksen perusteella laskettiin muuntokerroin 83 eri sivustolle. Kaikki sivustot, joiden N=100 tai enemmän, ovat saaneet oman muuntokertoimen.
Sivustot, joiden havainnot olivat alle sadan saavat muuntokertoimeksi nk. tyyppikertoimen, joka on sivustotyypin mukaan laskettu keskiarvo.
Sivustojen tyyppijako on sama kuin vuoden 2011 tutkimuksessa:
- Kauppapaikat / luokitellut ilmoitukset
- B2B-sivustot
- Hakupalvelut ja hakemistot
- Uutissivustot
- Harraste- ja vapaa-ajan sivustot
- Aikakauslehtien internet-sivustot
- Yhteisölliset mediat / sosiaaliset mediat
- Yleishyödylliset sivustot
- NettiTV ja –radiosivustot
Joitakin sivustoja siirrettiin kokonaan erillisiksi sivustoiksi, koska ne poikkeavat tyyppikertoimien luokitteluista olennaisesti. Mm. Iltapäivälehdet, yleisportaalit sekä suuret sanomalehdet. Näiden kertoimet eivät myöskään vaikuta yleiskertoimiin.
14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää