Tallenne: Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit Suomessa 2024
IAB:n marraskuun webinaarissa käsiteltiin ohjelmallisen mainonnan uusimpia trendejä ja kehityssuuntia. Webinaarissa julkaistiintutkimustuloksia ohjelmallisen ostamisen nykytilasta Suomessa ja kuulimme asiantuntijoilta, miten ohjelmallisen mainonnan tehokkuutta voidaan parantaa hyödyntämällä muun muassa AI-teknologioita, kontekstuaalista mainontaa ja kuinka ottaa huomioon myös vastuullisuus. Luvassa on ajankohtaista tietoa ja käytännön vinkkejä niin ostajapuolelle kuin julkaisijoillekin.
Tutustu webinaarin tallenteeseen ja lataa tutkimustulokset TÄSTÄ!
Ohjelma:
Alkusanat | Pasi Raassina | IAB Finland & Dorentina Abazi | Schibsted Suomi
Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit Suomessa - Juuli Pelkonen | Adform & Miia Salmi | Sanoma (lataa tulokset)
Tutkimus tarjoaa kattavan kuvan ohjelmallisen ostamisen tilasta Suomessa ja avaa, mitkä tekijät vaikuttavat alan kasvuun ja kehitykseen. Esittelemme uusimmat tutkimustulokset, joissa käsitellään mm. tekoälyn
roolia ohjelmallisessa mainonnassa sekä muita ajankohtaisia aiheita.
Kontekstuaalisen mainonnan myytinmurtajat - Maarit Toivonen & Perttu Kauppinen | Alma Media (lataa prese)
Onko mainonta nykypäivän uutismedian kontekstissa liian risky business? Millaisia haasteita kontekstuaalisen kohdentamisen tarjoaminen ilman omia, omistettuja sisältöjä tuo mukanaan? Näihin ja muutamaan muuhun kontekstuaaliseen mainontaan liittyvään myyttiin saamme vastauksia tässä puheenvuorossa.
How publisher first party data benefits everyone - Sebastian Lindberg | Schibsted Suomi & Richard Kramer | Google (lataa prese)
Schibsted Finland (Tori) and Google showcase how they are activating Schibsted’s extensive 1st Party Data to make media spend more effective for the entire ads ecosystem.
Unlocking the Future of Programmatic with AI-Based Audiences - Tomasz Chlodecki | Justtag (lataa prese)
This presentation covers how AI-powered audiences enhance programmatic campaigns, how JustID boosts reach and performance in a post-cookie world, and how curated deals serve as a data activation channel on any DSP.
Driving Sustainability and Efficiency in Programmatic Advertising - Daniel Ahlbert & Nazita Skoghag | Netric (lataa prese)
This year is all about efficiency, with sustainability being a highly debated topic. This presentation will provide valuable guidance and strategies to navigate and integrate both efficiency and sustainability in today's programmatic landscape.
Ohjelmallisen rooli Postin mainonnassa - Veera Mäkelä | Posti (lataa prese)
Miksi Posti ostaa itse mainontaa, miksi se tehdään ohjelmallisesti ja miten olemme roolittaneet eri ostotavat mainonnan kokonaisuudessa.
Loppusanat - Pasi Raassina | IAB Finland & Dorentina Abazi | Schibsted
11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää