
Tallenne: Industry Insider - IAB X Adform - Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit Suomessa
Lähes 60 % Euroopan display- ja videomainonnasta ostetaan ohjelmallisesti kasvutrendin ollessa selvä; vuonna 2021 ohjelmallisen ostamisen kautta ostettavan mainonnan määrä kasvoi lähes 34 prosenttia. Myös Suomessa ohjelmallisesti ostettavan digimainonnan määrä on kasvussa, vaikka volyymit eivät yllä Euroopan keskiarvon tasolle.
IAB:n ensimmäisessä Industry Insider -webinaarissa tehdään historiaa julkaisemalla IAB:n Ohjelmallisen mainonnan työryhmän toteuttama Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit Suomessa -tutkimus Adformin Juuli Pelkosen sekä Schibstedin Dorentina Abazin toimesta. Tutkimukseen vastasi kesäkuussa 2022 105 yritystä kohderyhmistä mainostajat, julkaisijat, toimistot ja teknologiatoimittajat ja siinä selvitetään mm. ohjelmallisesti ostetun mainonnan koettuja hyötyjä ja haasteita, käytettyjä ostotapoja, kampanjoiden onnistumisen mittareita, kuumimpia vuosien 2022 - 2023 trendejä sekä Ukrainan sodan vaikutuksia ohjelmallisesti ostettuun mainontaan. Industry Insider - webinaarikattauksen täydentää Adformin Anders Pilgaard Andersenin näkemys viimeisimpien lainsäädäntöhankkeiden vaikutuksista digimarkkinaan.
Ohjelma
13:00 Tervetuloa - Jan Ketonen / Adform ja Pasi Raassina / IAB Finland
13:05 Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit Suomessa -tutkimuksen kohokohdat - Juuli Pelkonen / Adform ja Dorentina Abazi / Schibsted
13:25 Identity & Partnerships – A Short Story about Schibsted and Adform - Christian Mikkelsen / Adform
13:35 How will Recent Privacy Developments Impact the Modern Marketer - Anders Pilgaard Andersen / Adform
13:55 Loppusanat - Jan Ketonen / Adform ja Pasi Raassina / IAB Finland
22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää31.08.2023
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla
Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.
lue lisää23.05.2023
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa
Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää