![Icon](https://www.iab.fi/media/layout/img/pallot.png)
Tallenne: IAB Finland x DoubleVerify – Industry Insider
ATTENTION, AI & SUSTAINABILITY
Videostriimauksesta ChatGPT:hen - kuluttajat ympäri maailman omaksuvat uusia ja jännittäviä tapoja luoda, jakaa sekä nauttia sisällöstä sekä löytäen yhteyksiä brändien kanssa. Sisällön kulutuksen lisäksi myös sisällön luomisen määrä kasvaa ennätysmäisesti, mikä tarjoaa paljon mahdollisuuksia mainostajille, mutta voi antaa myös liiketoiminnallisia haasteita.
Huomion herättäminen on mainonnan ytimessä – mitä hyötyä mainoksesta on, jos se ei sitouta ja aktivoi kohdeyleisöään? Jakamattoman huomion herättäminen on kuitenkin brändeille entistä haastavampaa ottaen huomioon sisällön sekä mainonnan digitalisoituvan kuluttajakokemuksen nopeuden.
Vastuullisuudesta on tullut päähuolenaihe monille brändeille. Kuluttajat odottavat brändeiltä yhä enemmän hiiljalanjäljen pienentämistä, myös mainontaan liittyvien päästöjen osalta. Kuinka digitaalisen mainonnan hiilijalanjälkeä voidaan mitata ja vähentää sekä mikä rooli sillä tulisi olla mediasuunnittelusta lähtien?
Tule mukaan, kun keskustelemme näistä ja monista muista mielenkiintoisista digimainonnan trendeistä.
Agendalla:
Tervetuloa - Lawrence Horne / DoubleVerify & Pasi Raassina / IAB Finland
Trends to Watch: From Insights to Actions - Johanna Wahlroos / DoubleVerify (lataa prese)
Panel discussion: Driving Performance and Sustainability through Algorithmic Optimisations - Katariina Uljas-Ahl / Dagmar, Elina Lammintausta / Neste, Juha Halmesvaara / dentsu Finland, Kenny Spangberg / DoubleVerify, Christopher Fernandez / Matterkind
23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää06.02.2024
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023
Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.
lue lisää22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää31.08.2023
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla
Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.
lue lisää![Highlight picture](https://www.iab.fi/media/iab-logot/logo-valkoinen.png)