
Suomessa mainonnanestäjiä keskimäärin 15 % kävijöistä
Lehdistötiedote
Julkaisuvapaa 24.8.2016
Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kehitystä ajava alan toimijoita laajasti edustava järjestö IAB Finland teki kesällä 2016 kyselyn Suomessa toimiville julkaisijoille mainonnanesto-ohjelmien yleisyydestä.
Kansainvälisesti tietoja on julkaistu eri maista, mutta luotettavaa tutkimustietoa ei Suomesta ole ollut saatavilla. ”Nyt haluttiin tiedot tuoreeltaan kotimaisilta julkaisijoilta. Tavoitteena on myös lisätä tietoisuutta mainonnanesto-ohjelmista ja rauhoittaa keskustelua aiheen ympärillä sekä saada aikaan rakentavia toimenpiteitä mainonnanesto-ohjelmien kasvun rajoittamiseen”, kommentoi IAB:n Ad blocking työryhmän puheenjohtaja Sini Kervinen.
Kysely toteutettiin kesällä 2016 ja siihen vastasi kattava otanta Suomen medioita: Alma Media, Bauer Group, Popmedia, Riemurasia, MTV, Sanoma Media Finland, Keskisuomalainen, Otavamedia, Turun Sanomat, Aller Media, A-lehdet, Stara ja Afterdawn.
86 % vastaajista kertoo mitanneensa mainonnanestäjien määrää ja 92 % mitanneista kertoo tehneensä mittauksen viimeksi Q1 2016, joka vahvistaa tiedon olevan tuoretta.
Selvä enemmistö kyselyyn vastanneista uutis- ja aikakausmedioiden edustajista kertoi mainonnaneston määräksi 15 % tai alle.
Mainonnaneston määrä näyttää korostuvan Etelä-Suomessa verrattuna muuhun maahan. Huomioitavaa on, että mediakohtainen vaihtelu on suurta, vaihtelu välillä 2 % - 52 %.
Kyselyyn vastanneista 93 % uskoo mainonnanestäjien määrän kasvavan tulevaisuudessa ja noin puolet vastanneista medioista arvioi mainonnaneston negatiivisen vaikutuksen liiketoiminnalle kasvavan jopa kolminkertaiseksi vuoteen 2020 mennessä. 80 % kyselyyn vastanneista kokee mainonnanesto-ohjelmien olevan uhka liiketoiminnalle.
”IAB seuraa tilannetta tarkasti Suomessa ja tämä kysely tullaan uusimaan vuoden vaihteen jälkeen. Työryhmä on myös koostanut ensi viikolla julkaistavan white paper –ohjeistuksen alalle”, summaa IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala jatkotoimenpiteitä. Ohjeistukseen on koottu IAB USA:n esittelemät seitsemän vaihtoehtoista toimintatapaa mainonnanesto-ohjelmistoja käyttävien vierailijoiden kohtaamiseen. D.E.A.L –ohjelmaan voi tutustua täällä. Julkaisijoiden huoli mainonnanesto-ohjelmien lisääntyvästä käytöstä ja sen vaikutuksesta olemassa olevaan mainosinventaariin kasvaa jatkuvasti.
Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi
Sini Kervinen, puheenjohtaja, IAB Finland Ad blocking työryhmä, 040 7404177, etunimi.sukunimi@allermedia.com
23.05.2023
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa
Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää03.02.2023
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).
lue lisää31.08.2022
IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää