
Some 2.0
Some 2.0
IAB:n Some-markkinointia 2.0 -seminaarissa keskityttiin nimensä veroisesti sosiaaliseen mediaan päivitetyllä tatsilla. Aamupäivän aikana kuultiin muun muassa miten tv monipuolistuu somen avulla, kuinka radio on ollut aina sosiaalinen media, miksi blogeissa kannattaa näkyä ja miten sosiaalisen median avulla saadaan myyntiä kasvatettua. Seminaarin ennakkomarkkinointikin oli poikkeuksellisesti hyvin somepohjaista ja itse tapahtuman aikana käytiin vilkasta keskustelua Twitterissä. Päivän antia löytyy tsekkaamalla #somemarkkinat (joka muuten oli seminaariaamupäivän twiitatuin aihe).
Monipuolinen sosiaalinen media
Kuten seminaarin nimikin kertoi, sosiaalista mediaa tarkasteltiin 2.0-kulmalla. Somepöhinää on jo vuosia käyty, mutta nyt se on pikku hiljaa saavuttanut vakiintuneen paikkansa markkinointi- ja mediakentässä. Facebook, Twitter, blogit, Instagram, Youtube, Vine, Pinterest,… sosiaalisen median keinot ja mahdollisuudet ovat loputtomat. Case Kookengän esitelleet Social Media Fabin Heidi Tammiruusu ja Kookengän Marja-Liisa Sandqvist osoittivat, miten nämä kaikki voi yhdistää yhteen kampanjaan, jos vain intoa ja ideoita riittää. Nuorekkaan Andiamon ja perinteisen K-kengän sulauttaminen yhdeksi Kookenkä-brändiksi oli mielenkiintoinen yhdistelmä sosiaalisen median erilaisia ratkaisuja. Kampanjalla haluttiin vastata tarpeeseen tehdä jatkuvaa sisältöä, osallistaa ja olla vuorovaikutuksessa. Suunnittelijoiden livechatit, myyjien omat Instagram-kuvat, bloggaajayhteistyöt, musiikkivideot Youtubessa, vahva vuorovaikutus Facebookissa sekä monet muut somekeinot olivatkin osa Kookengän kampanjaa. Tämä kampanja osoittikin hienosti sen, kuinka voidaan koukuttaa ja pitää kiinnostus yllä erilaisilla sometoiminnoilla.
Aitoa ja laadukasta sisältöä somessa
Jokainen seminaarin esitys korosti sisällön tärkeyttä somessa. Hyvä tarinat kantaa, oli sitten kyse tv-hahmon Twitter-tilistä tai katutaiteilijoiden kenkävideoista. Seminaarissa esitellyt kampanjat osoittivat tapoja valjastaa ihmiset sisällöntuotantoon ja sitä kautta markkinointiin. Sosiaalisen median avulla voi myös tuottaa jatkokäyttöistä sisältöä, tästä hyvänä esimerkkinä blogit. Bloggaajien tuottama sisältö on laadukasta ja kiinnostavaa, ja he ovat oman alansa asiantuntijoita. Päivän Twitter-kommenteissa todettiinkin, että ”blogeissa kuvat ovat usein paljon hienompia ja ennen kaikkea aidompia, kuin useimmat mainoskuvat”. Sosiaalisen median sisällön aitous korostui myös päivän esityksistä, ja somesisällön rosoisuus sai kiitosta.
Some monipuolistaa perinteisen median
Vaikka seminaarissa todettiinkin, että suomalaisista on Twitterissä vasta 0,2 %, (ns. Suomen Närpiön kokoinen populaatio!) niin television seuraaminen Twitterin äärellä on huimassa nousussa. MTV Median Martti Lindholm julistikin esityksensä aluksi, että desktop on uusi printti ja mobiili on uusi musta. Maikkari onkin onnistunut yhdistämään somen lähetyksiinsä loistavasti mm. Putouksessa, lätkän MM-kisoissa ja BB:ssä. Ja lisää on varmasti luvassa, sillä kahden ruudun käyttäjien määrä kasvaa koko ajan, Jenkeissä 62 % käyttää kakkosruutua, Ruotsissa 79 %. Telkkarin puolella tämä on huima potentiaali, tarjoaahan lisäruudut mahdollisuuden tv-elämyksien laajentamiseen ja rikastamiseen, katsojien osallistamiseen ja tietenkin kaupallisten mahdollisuuksien lisäämiseen.
Myös radion puolella somen mahdollisuudet hyödynnetään. Itse asiassa radiohan on ensimmäinen sosiaalinen media, kuten SBS Discovery Radion Johannes Saukko totesi. Radiota on aina tehty yhdessä kuulijoiden kanssa ja se on ollut vuorovaikutteinen. Radiolle tunnusomaiset elementit ajankohtaisuus, sitoutuneisuus, epävirallisuus, yhteisöllisyys, avoimuus ja kuratointi toimivat myös sosiaalisessa mediassa.
Sosiaalinen media lisää myyntiä ja tuo uusia kaupallisia mahdollisuuksia
Perinteinen huutaminen ja osta, osta, osta -kampanjointi ei sosiaalisessa mediassa toimi, vaan somessa luodaan enemmänkin tunnelmaa ja mielikuvaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö kampanjoilla saavutettaisi hyviä myynnillisiä tuloksia. Esimerkiksi seminaarissa esitelty Kookengän trenditietoisille suunnattu Converse-kampanja Facebookissa, Youtubessa ja blogeissa lisäsi myyntiä yli 40 % . Sosiaalisen median erilaiset ratkaisut sisällöntuotannosta synkronoituun tv-mainontaan tuovatkin tarjolle kokonaan uusia kaupallisia mahdollisuuksia.
Sisältömarkkinointi on nyt kuuminta hottia ja sen parhaimpia toteuttamisalustoja on sosiaalinen media. Tulevaisuudessa nähdäänkin varmasti paljon niin innovatiivisia sosiaalisen median kampanjoita kuin itse sosiaalisen median kehitystäkin. #Somemarkkinat–twiiteissä pohdittiin eri somekanavien kehitystä ja sitä, miten mikäkin niistä jatkojalostuu. Se jää nähtäväksi. Mutta varmaa on, että somemarkkinat kasvavat ja mahdollisuudet lisääntyvät. Miten, se kuullaan viimeistään Some 3.0 –seminaarissa.
14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää