Icon
Slushin kotimaa on digi Markkinaluvut

Slushin kotimaa on digi

20.11.2014 | Lotta Heikkeri

Jos eläisi pelkästään sosiaalisesta mediasta saamiensa tietojen varassa, voisi kuvitella että Suomessa ei ole tapahtunut tällä viikolla mitään muuta kuin Slush.

Samalta melkein tuntui, kun unohtui tapahtuman ajaksi Messukeskuksen uumeniin. ”Täällähän ovat kaikki”, virkkoi eräs tuttava keskeltä tuhansien ihmisten virtaa. Tapahtuma on kasvanut pitkälle pelkästä startupien ja sijoittajien kohtaamispaikasta.

Vaikuttavaa Slushissa on innokas ja vankkumaton luotto digitaalisuuteen. Digiä ei nähdä tuottoja syövänä ja työpaikkoja tappavana mörkönä vaan kasvun ja kansainvälistymisen mahdollistajana. Tällaista asennetta soisi olevan Suomessa enemmänkin.

Varsinaista digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiaa Slushissa ei nähty, mutta lopulta se nousi tapahtumassa tärkeään rooliin. Historiallisen puolen miljoonan euron sijoituspotin Slush 100 -pitchauskilpailusta voittanut Enbrite.ly nimittäin erottelee mainosklikkauksia tekevät botit oikeista ihmisistä. Kilpailun voittaja ei ehkä noussut muiden finalistien yläpuolelle mediaseksikkyydellään ja svengaavuudellaan, mutta todellista käyttöarvoa sen tuotteelle on.

Slush on kasvanut hurjasti alkuvuosistaan. Myös tapahtuman yleisökirjo on laajentunut, ja hyvä niin. Kasvuyrittäjien innokasta ja toiveikasta asennetta kaivataan kipeästi myös pidempään pystyssä olleissa ja kooltaan suuremmissa yrityksissä. Jos Slush on onnistunut tartuttamaan asenteestaan jotain myös niihin tapahtuman vieraisiin, jotka eivät ole vasta käynnistämässä bisneksiään, on tapahtuma ollut ehdottomasti seminaaripassien hinnan arvoinen.

Vaellellessani Messukeskuksen lähes tunnistamattomaksi muokattuja halleja oli pakko miettiä, miltä Slushin tulevaisuus näyttää. Jos tapahtuma kasvaa entisestään, myös teemat tulevat monipuolistumaan. Toivottavasti näemme jo ensi vuonna mukana entistä vahvemmin myös markkinoinnin kulmaa. Sitäkin nimittäin tarvitaan, jos mielii päästä pitkälle kasvuyrityksensä kanssa. Ehkä tulevaisuudessa Slush on pohjoisen yrittäjähenkinen vastine South by Southwestille, omaleimainen festivaalihenkinen instituutio.

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää

06.03.2023

Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.

lue lisää

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!