
Sisältömarkkinointi osa 2: Ars gratia artis, sanoo sisältömarkkinointi
Sisältömarkkinointi on päivän sana markkinoijien keskuudessa. Markkinoinnilliset sisällöt puolestaan kirosana kaikille muille.
Tämä kirkastui minulle alkuvuoden viraali-ihmeen, “First Kiss” -videospektaakkelin, myötä. Harvoin on nähnyt mitään sisältöä jaettavan yhtä estottomalla suitsutuksella, yhtä laajalti läpi eri heimojen. Ja harvoin on todistanut samanlaista pettymyksen määrää, joka seurasi videon paljastuttua siksi, mitä me markkinointi-ihmiset kutsumme sisältömarkkinoinniksi. The Independent -lehden otsikko tiivistää mielensäpahoituksen mallikkaasti: “First Kiss viral video was just a clothing advert starring actors”.
Just a clothing advert. Kyseessä olikin markkinoinnillinen video, siispä se oli huonompi. Meitä oli petetty.
Vaikka en markkinointilasieni läpi täysin nähnyt, miksi videon nostattamat tunteet, kyyneleistä puhumattakaan, olisivat yhtään vähempiarvoisia videon tilaajan paljastuttua, ihmiset olivat puhuneet. Verkossa nousi kritiikin hyökyaalto, kun katsojille luvattiin yhtä ja annettiin toista. Brändi verhottiin taideviittaan – parasta toivoen, huonosti onnistuen.
Tällainen digimarkkinoinnin Troijan hevonen tullee olemaan myös sisältömarkkinoinnin Akilleen kantapää – kriittinen sellainen, koska ollaan koko doktriinin ytimessä.
Tarkastelin hiljattain IAB:n ja MTL:n Digipaletti-seminaarissa sisältömarkkinoinnin kulmakiviä alan toimijoiden diskurssista johdettuna: sen tulee olla relevanttia, palvelevaa, ei-myyvää ja kulutettavaa. Edellisen valossa sisältömarkkinoinnin ajatusmallin kompastuskiveksi muodostuu ei-myyvä aspekti – relevanttius löytyy ymmärtämällä vastaanottajat, palvelevuus vaatii näkökulman muutoksen ja kulutettavaa sisällöistä saadaan viestinnän keinovalikoimaa viilaamalla.
Haastankin siis kyseenalaistamaan ei-myyvän ulottuvuuden. Pilaako myyntihenkisyys sisältömarkkinoinnin idean? Estääkö onnistumisen? Reipashenkinen brändipuffaus ja rempseä tuotesijoittelu eivät estäneet ainakaan Volvoa, WestJetiä tai Tuplaa vastaavantyylisissä videototeutuksissaan.
Myynnillinen ote ei kaatanut First Kiss -videota. Pettymys kumpusi pettämisestä.
Pidetään siis markkinointi markkinointina, etuliitteistä huolimatta.
Lue Sisältömarkkinointi-postaussarjan ensimmäinen osa täältä.
22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää31.08.2023
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla
Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.
lue lisää23.05.2023
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa
Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää