Icon
Onko teil­lä käy­tös­sä suun­ni­tel­ma ajan­hal­lin­taan ja tu­lok­sel­li­sem­paan si­säl­tö­mark­ki­noin­tiin? Mark­ki­na­lu­vut

Onko teillä käytössä suunnitelma ajanhallintaan ja tuloksellisempaan sisältömarkkinointiin?

26.10.2017 | Alma Media

Verkossa ehtii lukea vain osan itseä hyödyttävistä tai kiinnostavista sisällöistä. Kun lukija tai katsoja käyttää aikaa juuri oman firman sisältöön, olisi harmillista auttaa asiakasta ”väärässä” asiassa. Tämän vuoksi yrityksissä tehdään sisältöstrategioita. Siksi, että yleisöä ja asiakkaita kiinnostavat sisällöt ovat oman yrityksen kannalta relevantteja, ja markkinoinnin panostukset menevät oikeisiin kohtiin.

Suomalaisyrityksistä vasta 36 prosentilla on sisältöstrategia, Ruotsin luku on 60 % (Spoonin ja Norstatin pohjoismainen tutkimus). Kun sisältömarkkinointia kuitenkin tehdään suuressa osassa yrityksistä (em. tutkimuksen mukaan neljä suomalaisyritystä viidestä), kaikki eivät ole miettineet tavoitteita loppuun asti.
Sisältöstrategia määrittelee, mikä on yritykselle sopivaa sisältöä ja kenet sisällön pitää tavoittaa – ja miten nämä ihmiset saa kiinni. Sisältöstrategian avulla organisaation on helpompi päättää, mistä kerrotaan ja mitä nostetaan keskusteluun. Kaikkeen ei kuitenkaan aika riitä, joten apukeinot ajankäytön tehostamiseen ovat monessa yrityksessä tervetulleita.

Kuva: The current state of content marketing in the Nordics

Sisältöstrategia perustuu myös tietoon kohderyhmien tarpeista. Kuinka voimme sisällöillä auttaa, palvella tai ilahduttaa asiakkaitamme oikealla tavalla.

Digimaailman infotulvassa ei auta pelkkä mukanaolo. Voittajilla on tavoite kirkkaana mielessä, koukuttavan hyvää sisältöä ja sisällön jakelu kohdallaan. Toisin sanoen, sisältömarkkinoinnista saa tehoja irti, kun se on pitkäaikaista ja yrityksen strategian mukaista.

Sisältöstrategialla varmistat, että:

1. sisältö tukee yrityksesi liiketoiminnan tavoitteita.
2. sisältö vastaa tulevien tai nykyisten asiakkaittesi tarpeisiin ja odotuksiin.
3. sisältö palvelee juuri tavoiteltuja kohderyhmiä.
4. tiedät, mitä haluat sisältöäsi lukeneiden/katsoneiden/kuunnelleiden tekevän.
5. voit mitata tuloksia ja mittaat oikeita asioita.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Myös siksi sisältöstrategia auttaa onnistumaan ja vie sisältömarkkinoinnin hyviin tuloksiin.

Kirjoittaja Hanna Repo on Alma Median sisältömarkkinointijohtaja, joka muistuttaa kysymään ”miksi?” ja liputtaa kiinnostavien sisältöjen puolesta.

Lue myös Hannan aiempi kirjoitus: Sano sisältömarkkinoinnin tavoitteesi ääneen

digimarkkinointiiabfinlandpodcastblogiIAB FinlandjäsenetjäsenesittelymarkkinaluvutsisältömarkkinointiverkkomainontadigimainontaIAB StudioSosiaalinen mediayritysjäsen

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!