Onko Blockchain markkinoinnin(kin) hopealuoti?
Saija Ekman ja Kim Weckström kirjoittivat hiljattain siitä, miten markkinointiviestinnästä on kadonnut miljardi euroa vuosien 2007–2014 välillä. Heidän johtopäätöksensä oli se, että digitaalisen markkinoinnin panostukset ovat kasvaneet merkittävästi vähemmän kuin analogisen median panostukset ovat pienentyneet sekä se, että markkinointiviestinnän painotus on siirtynyt mainonnan teknologioihin ja niihin liittyviin kyvykkyyksiin.
Blockchain on noussut nopeasti puhutuimmaksi uudeksi teknologiaksi sekä Suomessa että kansainvälisesti. Siitä on tullut hokema, jonka odotetaan pelastavan yksi jos toinenkin toimiala, ja sijoittajat ovat riemuissaan, jos startupin pitchissä vilahtaa tämä uusi voimasana. Mutta mistä Blockchainissa on kyse ja miten se voisi liittyä Ekmanin ja Weckströmin tunnistamiin mainonnan teknologioihin?
Blockchainin maallikkoselitys määrittää sen jättiläismäiseksi, hajautetuksi tilauskirjaksi, johon voi ainoastaan lisätä rivejä, ei poistaa niitä. Jokainen uusi lisäys kopioidaan vertaisverkossa oleviin identtisiin tietokantoihin ja epäjohdonmukaisuudet korjautuvat automaattisesti. Blockchainin ydinidea perustuu siihen, että transaktioiden hyväksymiseksi ei tarvita välikättä, vaan kaksi tahoa, jotka eivät luota toisiinsa, voivat tehdä keskenään transaktioita luottaen niiden pitävyyteen.
Sajith Pai pohti hiljattain Blockchainin merkitystä uutistuotannossa ja mediassa. Hän näki kolme mahdollista tapaa yhdistää nämä kaksi:
- Mikromaksut. Sisällön maksamisen yksi keskeinen este on mikrotransaktioiden kustannus. Kun välittäjä poistetaan yhtälöstä, voi pientenkin maksujen veloittamisesta tulla taloudellisesti kannattavaa
- Sisältöjen suojaaminen. Blockchain mahdollistaa tekijänoikeustietojen ja sisältöjen jakamisoikeuksien tehokkaan päivittämisen, mikä puolestaan mahdollistaa innovatiivisen laskuttamisen ja jakelun
- Mainonnan uudelleenajattelu. Markkinoijat ovat aina maksaneet mediayhtiöille yleisöjen saavuttamisesta. Blockchain voi mahdollistaa suoran kontaktin kuluttajiin, joille maksetaan esimerkiksi tuotteiden kokeilemisesta.
Samaan aikaan, kun internetmainonnan osuus kasvaa, epäluottamus verkossa tapahtuvaa toimintaa kohtaan yleistyy. On löydettävä luotettava tapa asioida ympäristössä, jossa mihinkään ja keneenkään ei voi luottaa. Jos Blockchainia hyödyntävät mainonnan innovaatiot onnistuvat tässä, siirrytään mainonnassa uuteen aikaan, jossa mainosmarkkina jaetaan uudelleen valtaosan markkinointiviestinnästä tapahtuessa internetissä. Tämä kehitys on joka tapauksessa väistämätön, mutta nähtäväksi jää, perustuuko murros Blockchainiin vai johonkin muuhun teknologiaan. Omat pelimerkkini laitan Blockille.
Tommi Rissanen toimii Digital Media Finlandin konsulttina ja tekee väitöskirjaa LUT:ssa liiketoimintamallien kokeilemisesta.
23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää06.02.2024
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023
Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.
lue lisää22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää31.08.2023
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla
Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.
lue lisää