Icon
Ohjelmallisen ostamisen määrä kasvoi Suomessa yli 300 % Markkinaluvut

Ohjelmallisen ostamisen määrä kasvoi Suomessa yli 300 %

06.02.2015

Tiedote
6.2.2015

Ohjelmallisen ostamisen määrä kasvoi Suomessa yli 300 %
IAB Finlandin arvion mukaan noin 6–7 prosenttia kotimaan display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisesti. Kasvua on odotettavissa lähivuosina tuntuvasti.


IAB Finland arvioi mediatoimistoille sekä ohjelmallisen ostamisen toimistoille tehdyn kyselyn perusteella Suomen ohjelmallisen ostamisen määrän olleen vuonna 2014 noin 6–7 % display-mainonnasta.

Vuonna 2013 ohjelmallisen ostamisen määräksi arvioitiin 1,5 %, joten kasvua tapahtui vuodessa noin 350 %.

Ohjelmallinen ostaminen on järjestelmien kautta tapahtuvaa mediatilan ostamista. Mediatoimistoille ja ohjelmallisen ostamisen toimistoille lähetetyssä kyselyssä ohjelmallisen ostamisen määritelmän ulkopuolelle jätettiin medioilta suoraan ostettu mainonta kuten Facebook-mainonta sekä hakukonemarkkinointi.

Suomessa ollaan merkittävästä kasvusta huolimatta jäljessä monia muita markkinoita ohjelmalliseen ostamiseen siirtymisessä. IAB Europen arvion mukaan jopa 23,6 % Länsi-Euroopan display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisesti. Ruotsissa arvioidaan ohjelmallisen ostamisen määrän olleen viime vuonna 10 % ja sitä edeltävänä vuonna 4 %.

”On hienoa, että saimme ensimmäistä kertaa kysyttyä suomalaisten toimijoiden arvioita ohjelmallisen ostamisen määrästä. Tämä mainostilan ostamisen tapa kasvaa tuntuvasti, joten on tärkeää että saimme jo tässä vaiheessa hyvän arvion, johon verrata paitsi muiden maiden lukuja myös tulevien vuosien takuulla merkittävää kasvua täällä kotimaassa”, kertoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Suomen ensimmäiset ohjelmallisen ostamisen luvut julkistettiin 6.2. IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen seminaarissa. Loppuunmyydyssä tilaisuudessa julkaistiin myös Ohjelmallisen ostamisen opas, joka perehdyttää teemaan niin medioiden kuin mainostajien näkökulmasta. Ilmaisen digitaalisen oppaan voi ladata täältä.

Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala (at) iab.fi

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!