
Mobiilin Applikaatiomainonnan standardit julkaistu!
Mobiilin Applikaatiomainonnan standardit julkaistu!
IAB Finland on ensimmäisenä eurooppalaisena verkkomainonnan kattojärjestönä laatinut perusmainosmuotoja koskevat mobiiliapplikaatiomainonnan standardit. Standardien tarkoitus on toimia pohjana nykyisille markkinoille ja vaatimuksille sekä ennen kaikkea madaltaa mainostajien kynnystä toteuttaa mobiiliimainoskampanjoita.
Mobiiliparaati
Standardikoko on 300x300 pixeliä. Kilotavuraja 20 kt. Tiedostotyypit .GIF, .JPG, .PNG.
Mobiilipanoraama
Standardikoko on 300x150 pixeliä. Kilotavuraja 15 kt. Tiedostotyypit .GIF, .JPG, .PNG.
Kalapuikko
Standardikoko on 300x75 pixeliä. Kilotavuraja 10 kt. Tiedostotyypit .GIF, .JPG, .PNG.
Kokoruutu
Kokosivun mainoskoko on riippuvainen päätelaitteesta. Kilotavuraja 60 kt. Tiedostotyypit .GIF, .JPG, .PNG.
Mainosformaatit skaalautuvat medioissa automaattisesti laitteiden pienemmille resoluutioille. Mobiili-applikaatiomainonnalla ei ole tarkkaa kilotavurajoitusta.
Video
Mobiilivideomainoksessa on tultava ilmi, esimerkiksi play-napin avulla, että se ohjaa videosisältöön. Videomainos on mainosjärjestelmä- ja mediakohtainen.
Yleisimmät tiedostomuodot: AVI, MPEG, FLV, ASF, WMV, WMA, MOV, MP4, 3GP, OGG, MKV, WAV, MXF
Yleisimmät koodekit: H.264, H.263, MPEG-4, MPEG 1/2, VP5/6, DIVX, XviD, Theora, MJPEG, WMV, VC-1, DV, Sorenson.
IAB Finlandin suosittelemien mobiilimainonnan standardien laatimiseen ovat osallistuneet seuraavat yritykset: Activeark, Alma Media, CEM4Mobile, Elisa, Klikki, KSF Media, Kärkimedia, Mediareaktori, MTV3, Otavamedia, Richie, Sanoma, SOK, TNS Gallup, TradeDoubler, Virta Mediacommunity ja Widespace. IAB Finland tarjoaa myös aloitteleville mobiili- ja verkkomainonnan toimijoille edullisen mahdollisuuden osallistua IAB:n työryhmätoimintaan, jota kautta he pääsevät vaikuttamaan IAB:n suosituksiin ja alaa koskeviin päätöksiin.
IAB Finlandin standardit ja suositukset
Lataa Mobiilin Applikaatiomainonnan standardit PDF-muodossa
Lisätietoja:
Aki Ovaska, IAB Finlandin Mobiilityöryhmän vetäjä, 050 590 6314, etunimi.sukunimi(at)activeark.com
Birgitta Takala, IAB Finlandin toiminnanjohtaja, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
23.05.2023
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa
Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää03.02.2023
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).
lue lisää31.08.2022
IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää