Miten digitaalisten markkinointikampanjoiden tehokkuutta voidaan mitata?
Verkkomarkkinointistrategiaa ja kampanjoita suunnitellessa on tärkeää, että eri aktiviteettien ja toimintojen tehokkuutta ja suorituskykyä mitataan ns. tehokkuusmittareita ja tavoitteita vastaan.
Tehokkuusmittarit voidaan määritellä tavoitteiden mukaisesti, oli tavoitteena sitten kasvattaa brändin tietoisuutta digitaalisia kanavia hyväksi käyttäen tai kenties kehittää tuotteiden ja palveluiden myyntiä suoraan verkon kautta. Jos verkkokampanjoiden tehokkuutta ei mitata tai tavoitteita ei aseteta – markkinoinnin vaikutusta liiketoimintaan ei voida kehittää tai optimoida. Muista siis aina asettaa markkinointikampanjoillesi päämäärä.
Alla esittelen 5 lempityökalua, joiden avulla voi helposti, tehokkaasti ja kustannustehokkaasti (ilmaiseksi!) mitata kampanjoiden suorituskykyä ja saada selville tietoa siitä, mitkä kanavat toimivat parhaiten sinun liiketoimintasi kannalta;
Google Analytics
Google Analytics-työkalu on ehkä kaikkein tärkein ja tehokkain [ja ilmainen] verkkokampanjoiden ja verkkosivujen suorituskyvyn mittaaja tänä päivänä.
Google Analytics kerää tietoa siitä, mistä eri kanavista ja lähteistä kävijöitä yrityksen verkkosivustoille tulee, miten kävijät käyttäytyvät sivuilla (mitkä laskeutumissivut ovat esimerkiksi suosituimpia huomion kohteita, ja mitkä ei) ja esimerkiksi, kuinka kauan potentiaaliset asiakkaat viettävät aikaa kyseisillä sivuilla.
Näiden tietojen yhtälö kertoo vahvaa tarinaa siitä, miten verkkokampanjat kannattaa rakentaa, miten haluttu kohdeyleisö saavutetaan parhaiten, ja miten heidät saadaan pitkäjänteisiksi asiakkaiksi tulevaisuudessa kehittämällä sivuston eri osa-alueita ja myyntiprosessia.
Google Webmaster Tools
[GWT] on ihanteellinen kumppani Google Analyticsin rinnalle ja erittäin tehokas verkkosivujen teknisen suorituskyvyn seuraaja. Google Webmaster Tools hälyttää webbisivustojen mahdollisista virheistä, rikkonaisista linkeistä tai laskeutumissivuista.
GWT:n voi linkittää suoraan Google Analytics -tiliin, ja täten voidaan seurata miten usein esimerkiksi Google indeksoi verkkosivustosi ja nimenomaan jos Google indeksoi kaikki laskeutumissivut (tai sitten ei, ja miksi ei?). Tämä on erittäin tärkeä seurannan ominaisuus varsinkin hakukoneoptimoinnin (SEO) kannalta, jotta voidaan varmistaa, että verkkosivu löydetään hakukoneissa mahdollisimman nopeasti ja helposti 24/7.
Google Trends
Google Trends on erinomainen markkinatutkimus-työkalu, joka auttaa tunnistamaan, missä suurin kohderyhmäsi sijaitsee maantieteellisesti ja laitekohtaisesti (tietokoneet, mobiililaitteet tai kenties kummatkin), mitä kohderyhmät minäkin vuodenaikana etsivät (ja kuinka useasti!) ja mikä kilpailutilanne markkinoilla on.
Markkinatutkimusta voi helposti tehdä siitä, mitä hakusanoja yleisö käyttää, kun hakuja tehdään Googlessa, ja milloin tuotteiden ja palveluiden näkyvyys tulisi olla korkeimmillaan. Google Trends on myös oivallinen työkalu kilpailututkimukseen ja ydinkilpailijoiden aktiiviseen seurantaan.
Google Adwords Keyword Tool
Google Adwords Keyword -työkalu on erittäin kätevä assistentti, kun suunnittelet ja rakennat maksullisia Google kampanjoita (PPC / Google Adwords).
Tämä työkalu antaa tehokkaasti tietoa siitä, mitä tuotteille ja palveluille relevantteja hakusanoja jo haetaan Googlessa aktiivisesti, ja montako kertaa kuukaudessa keskimäärin. Työkalu antaa tietoa myös siitä, miten paljon näitä hakutermejä ostetaan kilpailijoiden keskuudessa, ja kuinka paljon hakusanojen klikki (CPC) potentiaalisesti tulisi maksamaan.
Majestic SEO
Majestic SEO on näppärä apu ulkoisen ja sisäisen hakukoneoptimointistrategian (SEO) luomiseen ja kehityksen seuraamiseen.
Majestic antaa kokonaiskuvaa siitä, minkälaisia ulkoisia linkkejä verkkosivuille tulee (ja kuinka ”hyvänlaatuisia” nämä ovat hakukoneoptimoinnin kannalta) ja kuinka monen eri lähteen kautta kävijöitä yrityksen webbisivuille saapuu. Näiden tietojen puitteissa voidaan määrittää verkkosivujen sen hetkinen hakukoneoptimoinnin tilanne, ja miten tätä asemointia voidaan parantaa.
Yhteenveto
Kuten missä tahansa mainonnan ja markkinoinnin muodossa, digitaalisille kampanjoille on tärkeää asettaa tavoitteet, tehokkuusmittarit ja näiden aktiivinen seuranta. Seurannan ja yksityiskohtaisen suorituskyvyn raportoinnin avulla selviää, mikäli tavoitteet saavutettiin tai ei.
Ylläolevien työkalujen avulla voidaan kehittää aktiviteetteja, painottaa toiminnot ja markkinointibudjetit niihin kanaviin jotka tehokkuusmittareiden mukaan toimivat parhaiten, ja ennenkaikkea kasvattaa brändin näkyvyyttä ja markkina-alueita tehokkaasti.
Jos mieleesi heräsi kysymyksiä, tai tarvitset apua markkinointistrategian suunnittelussa, autan mielelläni.
Kirjoittaja on Mahon Digital Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Saija Mahon
www.mahondigital.fi – Suomi
www.mahondigital.co.uk – UK
11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää