
Miten digitaalisten markkinointikampanjoiden tehokkuutta voidaan mitata?
Verkkomarkkinointistrategiaa ja kampanjoita suunnitellessa on tärkeää, että eri aktiviteettien ja toimintojen tehokkuutta ja suorituskykyä mitataan ns. tehokkuusmittareita ja tavoitteita vastaan.
Tehokkuusmittarit voidaan määritellä tavoitteiden mukaisesti, oli tavoitteena sitten kasvattaa brändin tietoisuutta digitaalisia kanavia hyväksi käyttäen tai kenties kehittää tuotteiden ja palveluiden myyntiä suoraan verkon kautta. Jos verkkokampanjoiden tehokkuutta ei mitata tai tavoitteita ei aseteta – markkinoinnin vaikutusta liiketoimintaan ei voida kehittää tai optimoida. Muista siis aina asettaa markkinointikampanjoillesi päämäärä.
Alla esittelen 5 lempityökalua, joiden avulla voi helposti, tehokkaasti ja kustannustehokkaasti (ilmaiseksi!) mitata kampanjoiden suorituskykyä ja saada selville tietoa siitä, mitkä kanavat toimivat parhaiten sinun liiketoimintasi kannalta;
Google Analytics
Google Analytics-työkalu on ehkä kaikkein tärkein ja tehokkain [ja ilmainen] verkkokampanjoiden ja verkkosivujen suorituskyvyn mittaaja tänä päivänä.
Google Analytics kerää tietoa siitä, mistä eri kanavista ja lähteistä kävijöitä yrityksen verkkosivustoille tulee, miten kävijät käyttäytyvät sivuilla (mitkä laskeutumissivut ovat esimerkiksi suosituimpia huomion kohteita, ja mitkä ei) ja esimerkiksi, kuinka kauan potentiaaliset asiakkaat viettävät aikaa kyseisillä sivuilla.
Näiden tietojen yhtälö kertoo vahvaa tarinaa siitä, miten verkkokampanjat kannattaa rakentaa, miten haluttu kohdeyleisö saavutetaan parhaiten, ja miten heidät saadaan pitkäjänteisiksi asiakkaiksi tulevaisuudessa kehittämällä sivuston eri osa-alueita ja myyntiprosessia.
Google Webmaster Tools
[GWT] on ihanteellinen kumppani Google Analyticsin rinnalle ja erittäin tehokas verkkosivujen teknisen suorituskyvyn seuraaja. Google Webmaster Tools hälyttää webbisivustojen mahdollisista virheistä, rikkonaisista linkeistä tai laskeutumissivuista.
GWT:n voi linkittää suoraan Google Analytics -tiliin, ja täten voidaan seurata miten usein esimerkiksi Google indeksoi verkkosivustosi ja nimenomaan jos Google indeksoi kaikki laskeutumissivut (tai sitten ei, ja miksi ei?). Tämä on erittäin tärkeä seurannan ominaisuus varsinkin hakukoneoptimoinnin (SEO) kannalta, jotta voidaan varmistaa, että verkkosivu löydetään hakukoneissa mahdollisimman nopeasti ja helposti 24/7.
Google Trends
Google Trends on erinomainen markkinatutkimus-työkalu, joka auttaa tunnistamaan, missä suurin kohderyhmäsi sijaitsee maantieteellisesti ja laitekohtaisesti (tietokoneet, mobiililaitteet tai kenties kummatkin), mitä kohderyhmät minäkin vuodenaikana etsivät (ja kuinka useasti!) ja mikä kilpailutilanne markkinoilla on.
Markkinatutkimusta voi helposti tehdä siitä, mitä hakusanoja yleisö käyttää, kun hakuja tehdään Googlessa, ja milloin tuotteiden ja palveluiden näkyvyys tulisi olla korkeimmillaan. Google Trends on myös oivallinen työkalu kilpailututkimukseen ja ydinkilpailijoiden aktiiviseen seurantaan.
Google Adwords Keyword Tool
Google Adwords Keyword -työkalu on erittäin kätevä assistentti, kun suunnittelet ja rakennat maksullisia Google kampanjoita (PPC / Google Adwords).
Tämä työkalu antaa tehokkaasti tietoa siitä, mitä tuotteille ja palveluille relevantteja hakusanoja jo haetaan Googlessa aktiivisesti, ja montako kertaa kuukaudessa keskimäärin. Työkalu antaa tietoa myös siitä, miten paljon näitä hakutermejä ostetaan kilpailijoiden keskuudessa, ja kuinka paljon hakusanojen klikki (CPC) potentiaalisesti tulisi maksamaan.
Majestic SEO
Majestic SEO on näppärä apu ulkoisen ja sisäisen hakukoneoptimointistrategian (SEO) luomiseen ja kehityksen seuraamiseen.
Majestic antaa kokonaiskuvaa siitä, minkälaisia ulkoisia linkkejä verkkosivuille tulee (ja kuinka ”hyvänlaatuisia” nämä ovat hakukoneoptimoinnin kannalta) ja kuinka monen eri lähteen kautta kävijöitä yrityksen webbisivuille saapuu. Näiden tietojen puitteissa voidaan määrittää verkkosivujen sen hetkinen hakukoneoptimoinnin tilanne, ja miten tätä asemointia voidaan parantaa.
Yhteenveto
Kuten missä tahansa mainonnan ja markkinoinnin muodossa, digitaalisille kampanjoille on tärkeää asettaa tavoitteet, tehokkuusmittarit ja näiden aktiivinen seuranta. Seurannan ja yksityiskohtaisen suorituskyvyn raportoinnin avulla selviää, mikäli tavoitteet saavutettiin tai ei.
Ylläolevien työkalujen avulla voidaan kehittää aktiviteetteja, painottaa toiminnot ja markkinointibudjetit niihin kanaviin jotka tehokkuusmittareiden mukaan toimivat parhaiten, ja ennenkaikkea kasvattaa brändin näkyvyyttä ja markkina-alueita tehokkaasti.
Jos mieleesi heräsi kysymyksiä, tai tarvitset apua markkinointistrategian suunnittelussa, autan mielelläni.
Kirjoittaja on Mahon Digital Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Saija Mahon
www.mahondigital.fi – Suomi
www.mahondigital.co.uk – UK
23.05.2023
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa
Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää03.02.2023
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).
lue lisää31.08.2022
IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää