Icon
Mitä tehdä datalla? Markkinaluvut

Mitä tehdä datalla?

06.06.2014 | Lotta Heikkeri

 

IAB Finlandin Big Data -aamupäivä veti Alma-taloon satakunta datasta ja mainonnan kohdentamisesta kiinnostunutta digialan ammattilaista perjantaina 6.6.

Päivä aloitettiin IAB Finlandin Big Data -työryhmän luoman oppaan julkistuksella. Voit ladata ”Datan hyödyntäminen digimainonnan kohdentamisessa” -oppaan veloituksetta tämän linkin takaa.

Ensimmäisenä kuultiin Big Data -työryhmän puheenjohtajan Johanna Lehtosen esitys työryhmän taustasta, oppaan synnystä ja suomalaisille ammattilaisille suunnatun kyselytutkimuksen tuloksista. Lisää Johannan ajatuksista voit kuulla oheisesta videosta.

Alma Diverson Merja Pyhälän esityksessä ”Laadukas data ja kohdentamisen hyöty kampanjoissa” pureuduttiin Alman medioiden tarjoamaan kohdennettuun mainontaan. Pyhälä taustoitti, kuinka kohdennuksen pohjana toimivat niin selailuun perustuvat segmentit kuin sosiodemografiset jaottelut. Päivän aikana toistui useaan kertaan ajatus siitä, että data ei yksin riitä, vaan se tarvitsee tuekseen suunnitelmallisuutta, sisältöä ja seurantaa. ”Ilman laadukasta sisältöä ei ole laadukasta dataa”, summasi Pyhälä.

Mikko Hakala kertoi puheenvuorossaan ”Big Data analytiikka-alusta osana markkinoinnin kokonaisratkaisua” Fonecta Enterprise Solutionsin markkinointiratkaisuista. Kun tietoa kerätään niin evästeistä, yritystietorekistereistä kuin avoimen datan palveluista, on melkoinen työ louhia valtavista datamassoista merkityksellisyyttä. Hakala esitteli monipolvisia teknisiä kaavioita mutta muistutti, että ihmistä tarvitaan prosessissa edelleen, vaikka koneet louhivat tiedon.

Håvard Kvalheim esitteli norjalaisen Polaris Median Big Data -periaatteita puheenvuorossaan ”Big Data – From Hype to Insights and Results”. Mielenkiintoisessa puheenvuorossa kuultiin, kuinka vuosisatojen perinteet omaava, sanomalehtitaustasta ponnistava mediakonserni on – yrityksen, erehdyksen ja onnistumisen kautta – siirtynyt kohti data-aikakautta.

Kvalheim painotti, että Big Data ei ole vain IT-osaston projekti, vaan se ulottuu kaikkialle myynnistä sisällöntuotantoon. Ensin on selvitettävä niin lainsäädännön vaatimat seikat kuin yrityksen tiedonkeruukäytännöt, sitten luotava ymmärrys siitä, mitä datalla halutaan tehdä, ja vasta sitten on syytä ryhtyä toimeen. ”Älä anna IT-osaston luoda Big Data -hirviötä”, Kvalheim kärjisti pilke silmäkulmassa.

IAB Finland kiittää kaikkia seminaarivieraita ja puhujia antoisasta aamupäivästä! Erityiskiitos myös tilat tarjonneelle Alma Medialle, aamiaisen sponsoroineelle Fonecta Enterprise Solutionsille, upeat lahjakassit tarjonneelle Raylle ja tietenkin oppaan luomisessa mukana olleille henkilöille!

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!